• Anonym (Vad gör jag)

Bortavtalad

För att göra en lång historia kort. Jag och sambon har levt ihop 14 år. När vi träffades så bodde jag i hyresrätt och han i ett hus som han och hans fd hade köpt gemensamt. 

Jag flyttade in till honom efter två år ihop och det kändes så där. Han var väldigt noga med att det var hans hus och jag bodde under hans tak. 

Vi har barn sedan tidigare förhållanden och inga gemensamma. Han var tydlig med att mina barn inte skulle ha något rum hos honom men däremot skulle hans egna barn ha det. 

Efter 5 år som sambos så ville han köpa nytt hus. Sagt och gjort så kollade vi på hus och han ville ensam stå på huset. Inget konstigt med det ansåg jag men däremot tog han fram ett avtal som avtalar bort sambolagen - både hus och gemensamma möbler. 

Han bad mig skriva under och att allt tillfaller honom vid en separation. Han sa att han behövde göra detta för att slippa bodelning och för att jag inte hade en miljon i kapital. 

Jag skrev under i rädsla att annars bli lämnad. 

Nu ska han sälja nuvarande hus och köpa ett mindre. Han vidhåller att huset och gemensamma möbler och annat husgeråd skall tillfalla honom vid separation. 

Jag vet inte om jag vill det här längre. Jag vill inte stå i skuggan av honom hela livet och nu har vi ändå levt 14 år ihop. 

Han ändrar sig inte om avtalet och det enda är isåfall att jag lämnar förhållandet. Dock är jag medveten om att jag får bygga upp ett nytt hem själv för han behöver inte hjälpa mig på något sätt ekonomiskt då han avtalet bort sambolagen och det finns ingen klausul om att han måste hjälpa eller ersätta mig  ekonomiskt .

Vad 17 ska jag göra? Lämna honom eller stanna kvar och försöka få ihop ekonomiskt till eget boende framöver? 

• Svar på tråden Bortavtalad
  • nihka
    Anonym (Bettan) skrev 2026-04-13 12:46:41 följande:

Eftersom de avtalat bort sambolagen, är det bara ägandeförhållandena som räknas, det spelar ingen roll om TS köpt något för gemensamt eller enskilt bruk, det är hennes. 

Det står inget i avtalet om att allt tillfaller honom vid en separation. 

Vad bra i så fall!

Men TS sambo verkar ha övertygat henne att allt förutom hennes kläder tillfaller honom vid en separation.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Johannes2023
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-09 16:55:48 följande:
    Bortavtalad

För att göra en lång historia kort. Jag och sambon har levt ihop 14 år. När vi träffades så bodde jag i hyresrätt och han i ett hus som han och hans fd hade köpt gemensamt. 

Jag flyttade in till honom efter två år ihop och det kändes så där. Han var väldigt noga med att det var hans hus och jag bodde under hans tak. 

Vi har barn sedan tidigare förhållanden och inga gemensamma. Han var tydlig med att mina barn inte skulle ha något rum hos honom men däremot skulle hans egna barn ha det. 

Efter 5 år som sambos så ville han köpa nytt hus. Sagt och gjort så kollade vi på hus och han ville ensam stå på huset. Inget konstigt med det ansåg jag men däremot tog han fram ett avtal som avtalar bort sambolagen - både hus och gemensamma möbler. 

Han bad mig skriva under och att allt tillfaller honom vid en separation. Han sa att han behövde göra detta för att slippa bodelning och för att jag inte hade en miljon i kapital. 

Nu ska han sälja nuvarande hus och köpa ett mindre. Han vidhåller att huset och gemensamma möbler och annat husgeråd skall tillfalla honom vid separation. 

Jag vet inte om jag vill det här längre. Jag vill inte stå i skuggan av honom hela livet och nu har vi ändå levt 14 år ihop. 

Han ändrar sig inte om avtalet och det enda är isåfall att jag lämnar förhållandet. Dock är jag medveten om att jag får bygga upp ett nytt hem själv för han behöver inte hjälpa mig på något sätt ekonomiskt då han avtalet bort sambolagen och det finns ingen klausul om att han måste hjälpa eller ersätta mig  ekonomiskt .

Vad 17 ska jag göra? Lämna honom eller stanna kvar och försöka få ihop ekonomiskt till eget boende framöver? 

Blir ledsen när jag läser detta-vilket j-la svin till pojk han är. Lämna honom o hitta en bra man istället-jag skulle aldrig behandla någon jag påstår mig älska på detta sättet! 😢🤬
  • Goneril

Sorglig läsning. TS kommer säkert att lämna mannen för en ny start i livet,  man kan ju hoppas det i alla fall. . Svårt att se mannens agerande som annat än ekonomiskt våld. Han har saboterat TS utbildning, gjort henne ekonomiskt beroende, mer eller mindre tvingat henne att ta hand om hans egna barn och därmed försämrat sina egna möjligheter på arbetsmarknaden. Ekonomiskt våld går under paragrafen olaga tvång och kan vara straffbart.

• Anonym (Rosie)
    Anonym (Lina) skrev 2026-04-13 13:05:34 följande:
    Om det här hade handlat om en normal man, och de ska flytta isär och varit oense om vem som köpt vad, så skulle de satt sig ner och visat upp med banktransaktioner vem som köpt vad och så skulle saken varit utagerad.

Men eftersom den här mannen är så mycket "starkare" än vad TS är, så kommer han att köra över henne och åberopa att kontraktet visar att allt är hans. Trots att så inte är fallet. Han har ett psykiskt övertag över henne som jag tror många inte förstår här i  tråden. 
    Absolut. Om det bara är mellan TS och hennes sambo tror jag verkligen att det gör sak samma om hon kommer med kvitton eller banktransaktioner. Det skulle ju endast göra någon skillnad om de behövde bevisa för en tredje part att han inte betalat för allt.

Jag tror att det bästa för TS vore att ta kontakt med en jurist eller liknande som kan hå igenom vad som faktiskt gäller och vad hon behöver göra för att få en rättvis fördelning.
  • Goneril
    Anonym (Rosie) skrev 2026-04-13 15:28:40 följande:
    Absolut. Om det bara är mellan TS och hennes sambo tror jag verkligen att det gör sak samma om hon kommer med kvitton eller banktransaktioner. Det skulle ju endast göra någon skillnad om de behövde bevisa för en tredje part att han inte betalat för allt.

Jag tror att det bästa för TS vore att ta kontakt med en jurist eller liknande som kan hå igenom vad som faktiskt gäller och vad hon behöver göra för att få en rättvis fördelning.
    Jo  det bör hon göra. Problemet är att få honom att godkänna och sedan genomföra åtgärder som är lagenliga och rättvisa. Han framstår ju inte direkt som den mest samarbetsvillige. Lagtrots kan det resultera ì. Det jag skrev tidigare om ekonomiskt våld hållet jag fast vid, men att hävda det inför domstol är en annan sak. Anmälan, om det blir aktuellt, ska skickas till Ekobrottsmyndigheten.
  • nihka
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-09 16:55:48 följande:
    Bortavtalad

Han bad mig skriva under och att allt tillfaller honom vid en separation. 

Sikken skitsäck! Jag tycker du ska lämna honom. Ställ dig genast i bostadskö.

Tydligen är allt vad du själv äger sedan tidigare och har skaffat till det gemensamma hushållet ditt. Skriv en lista och börja packa undan. Säg att du förbereder dig för flytten från det större huset - vilket är sant.

Sluta genast att amortera på hans bil. Om du behöver en bil direkt kan du för 3000 kr i månaden bekymmersfritt leasa en bil. Finns det något avtal genom ditt jobb? Skyll på något som att du får ont i ryggen av sätet i hans bil.

När du får din lägenhet ber du några du litar på att hjälpa dig lasta på alla dina grejer på en kärra och köra iväg när din sambo inte är hemma. Boka in en semesterdag. Det går fortare att flytta när man inte behöver flyttstäda. Lämna det till honom. Det är ju hans hus och bara hans och slutstäd ingick inte i ert kontrakt {#emotions_dlg.djavulsk}
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Framåt)
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-13 11:04:49 följande:

Jag har akademisk utbildning men ville utbilda mig vidare. Så därför har jag fått avstå utbildning som jag ville genomföra för att få det yrke jag brinner för. 

Jag hade givetvis gjort allt jag hade velat OM jag bodde ensam. Nu är allt försent. 

Det är sällan för sent för precis allt.
  • Anonym (Framåt)

TS, försök bara komma därifrån genom att hitta en bostad med en rimlig hyra! Ta inte en lägrnhet med för hög hyra, vi vet inte vad som händer med ekonomin i framtiden.

Möbler och husgeråd är bara saker. Du kan leva med billiga bortskänkesprylar och secondhand tills du börjar kunna köpa det som du  verkligen vill ha. En del secondhandgrejor kanske passar så bra att du vill behålla dem!

Tänk efter: Kommer du att ångra dig om du stannar kvar i förhållandet? Om du tror att du kommer att ångra dig om du blir kvar i samma situation, så är det rätta att lämna. Det kan bli tufft på olika sätt, men du lever då ditt eget liv, inte ett liv som är regisserat av någon annan. 

Vi har bara ett liv och det behöver inte levas spikrakt och sorgligt.

Det människor brukar ångra när de blir gamla är sådant de velat göra men inte gjorde.

• Anonym (Vad gör jag)
    Anonym (Framåt) skrev 2026-04-13 21:33:31 följande:

TS, försök bara komma därifrån genom att hitta en bostad med en rimlig hyra! Ta inte en lägrnhet med för hög hyra, vi vet inte vad som händer med ekonomin i framtiden.

Möbler och husgeråd är bara saker. Du kan leva med billiga bortskänkesprylar och secondhand tills du börjar kunna köpa det som du  verkligen vill ha. En del secondhandgrejor kanske passar så bra att du vill behålla dem!

Tänk efter: Kommer du att ångra dig om du stannar kvar i förhållandet? Om du tror att du kommer att ångra dig om du blir kvar i samma situation, så är det rätta att lämna. Det kan bli tufft på olika sätt, men du lever då ditt eget liv, inte ett liv som är regisserat av någon annan. 

Vi har bara ett liv och det behöver inte levas spikrakt och sorgligt.

Det människor brukar ångra när de blir gamla är sådant de velat göra men inte gjorde.

Alltså.. skulle jag ta beslutet att flytta så kan jag alltid köpa möbler på avbetalning eller så får jag låna en summa av mina föräldrar. 

Så det är egentligen inget problem. Däremot kan det bli ett problem att hitta jobb? Bara för att jag troligen flyttar till en stad så är det inte säkert att jag får jobb. 

• Anonym (Sparande?)

Med tanke på din s.k.sambo så prioritera att flytta ut först. Byta jobb kan du väl göra senare.

• Fiona M

Vad i avtalet skulle ge honom rätt till det du införskaffat?
    I en vanlig bodelning skulle ni dela på det ni skaffat för gemensamt bruk, men nu behåller ni var för sig det ni köpt.

Jag hade aldrig klarat leva med någon som utnyttjade mig så.

• Anonym (H)

Vet du ens att han har lån?

Försök hitta billig bra juridisk rådgivning. Är du med i facket kan de hjälpa dig. 
    Rent för jävligt att du tagit hand om hans barn och så behandlar han dig såhär. 

• Anonym (Framåt)
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-14 14:00:53 följande:

Alltså.. skulle jag ta beslutet att flytta så kan jag alltid köpa möbler på avbetalning eller så får jag låna en summa av mina föräldrar. 

Så det är egentligen inget problem. Däremot kan det bli ett problem att hitta jobb? Bara för att jag troligen flyttar till en stad så är det inte säkert att jag får jobb. 

Ja, jobbet är ju basen för livet, man behöver ju försörja sig.  Men det finns väl inget som hindrar att du börjar söka jobb? Parallellt med att du söker lägenhet

Stockholm är rätt hopplöst när det gäller bostad. Här hamnar inflyttade i andrahandsmarknaden i många år.

Men möjligheten att skriva direkt till privatvärdarna finns ju här också. Fast då måste du ju ha fått jobb, de kräver oftast en fast inkomst.  

Sedan finns det fastighetsägare som inte går efter kötid. Där får man anmäla sitt intresse till deras pool och så väljer de därifrån. Tror bl.a. att IKANOS hyreslägenheter fördelas på det viset. På Homeq tror jag att de privata fastighetsägarna lägger ut sina lägenheter direkt. 

Mam kan fymdera på kranskommuner när det gäller bostad i Stockholm, som t.ex Österåker. Det finns också sådana som pendlar från Norrtälje till de norra delarna av Storstockholm.

Man får se sitt liv i ett längre perspektiv och ta beslut utifrån det. 
Svar på tråden Bortavtalad