• Anonym (Vad gör jag)

Bortavtalad

För att göra en lång historia kort. Jag och sambon har levt ihop 14 år. När vi träffades så bodde jag i hyresrätt och han i ett hus som han och hans fd hade köpt gemensamt. 

Jag flyttade in till honom efter två år ihop och det kändes så där. Han var väldigt noga med att det var hans hus och jag bodde under hans tak. 

Vi har barn sedan tidigare förhållanden och inga gemensamma. Han var tydlig med att mina barn inte skulle ha något rum hos honom men däremot skulle hans egna barn ha det. 

Efter 5 år som sambos så ville han köpa nytt hus. Sagt och gjort så kollade vi på hus och han ville ensam stå på huset. Inget konstigt med det ansåg jag men däremot tog han fram ett avtal som avtalar bort sambolagen - både hus och gemensamma möbler. 

Han bad mig skriva under och att allt tillfaller honom vid en separation. Han sa att han behövde göra detta för att slippa bodelning och för att jag inte hade en miljon i kapital. 

Jag skrev under i rädsla att annars bli lämnad. 

Nu ska han sälja nuvarande hus och köpa ett mindre. Han vidhåller att huset och gemensamma möbler och annat husgeråd skall tillfalla honom vid separation. 

Jag vet inte om jag vill det här längre. Jag vill inte stå i skuggan av honom hela livet och nu har vi ändå levt 14 år ihop. 

Han ändrar sig inte om avtalet och det enda är isåfall att jag lämnar förhållandet. Dock är jag medveten om att jag får bygga upp ett nytt hem själv för han behöver inte hjälpa mig på något sätt ekonomiskt då han avtalet bort sambolagen och det finns ingen klausul om att han måste hjälpa eller ersätta mig  ekonomiskt .

Vad 17 ska jag göra? Lämna honom eller stanna kvar och försöka få ihop ekonomiskt till eget boende framöver? 

• Svar på tråden Bortavtalad
  • Anonym (Vad gör jag)
    EpicF skrev 2026-04-12 22:56:58 följande:
    Får du ta del av ränteavdraget? Eller kompenserar ha  dig för sitt ränteavdrag? 
    Nej, han behåller givetvis ränteavdrag. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-12 22:58:22 följande:

Han sa klart och tydligt till mig att han inte vill ha någon bodelning alls. I och med detta så gjorde han och hans pappa ett avtal för mig och sambon. 

Jag fick avtalet i handen samt en penna. 

Ert avtal innebär INTE att han får allt. Avtalet innebär att var och en behåller det man köpt. 

Vad krävs för att du ska fatta det? 
  • EpicF
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-12 22:59:46 följande:
    Nej, han behåller givetvis ränteavdrag. 
    Personligen hade jag aldrig betalat på ränta om jag inte fick kompensation för ränteavdraget. 
  • EpicF
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-12 22:58:22 följande:

Han sa klart och tydligt till mig att han inte vill ha någon bodelning alls. I och med detta så gjorde han och hans pappa ett avtal för mig och sambon. 

Jag fick avtalet i handen samt en penna. 

Avtalet du har skrivit på är att ni avtalar bort sambolagen. Då innebär det att allt det du har köpt av husgeråd erc tillfaller DIG vid en separation och allt han har köpt tillfaller honom. Det innebär inte att du inte får någonting, utan det innebär bara att ni avtalat bort sambolagen. 
  • Anonym (Ränta)

Låter konstigt. Du skriver gång på gång att han är förmögen. Ändå har han både bolån OCH billån men bor på landet där det uppenbarligen är väldigt billigt att bo (fyra för 6000). Varför cashar han inte hus och bil så att ni slipper ränta?

• EpicF
    Anonym (?) skrev 2026-04-12 23:05:23 följande:
    Ert avtal innebär INTE att han får allt. Avtalet innebär att var och en behåller det man köpt. 

Vad krävs för att du ska fatta det? 
    Ts har nog blivit så manipulerad att hon aldrig kommer att förstå det. Även hennes sambo verkar inte förstå vad avtalet faktiskt innebär. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-12 22:30:12 följande:
    Finns inte kvitto kvar på det. Ord står mot ord. 
    Så varfor skulle hans ord vara mer värdefullt än ditt?
  • Anonym (Vad gör jag)
    EpicF skrev 2026-04-12 23:13:34 följande:
    Personligen hade jag aldrig betalat på ränta om jag inte fick kompensation för ränteavdraget. 
    Jag vet inte de faktiska kostnaderna på bolån och ränta. Inget jag fått se utan är endast vad han säger att det kostar. Men vi har aldrig gått igenom ekonomi heller för den delen och nu känns det som att det är försent. 
  • Batikhäxa
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-13 00:37:02 följande:
    Jag vet inte de faktiska kostnaderna på bolån och ränta. Inget jag fått se utan är endast vad han säger att det kostar. Men vi har aldrig gått igenom ekonomi heller för den delen och nu känns det som att det är försent. 
    Kräv det då? Om jag bott i någon annans bostad hade jag krävt att se underlag på vad det kostar, på kronan. Det inkluderar även driftskostnader. Det är aldrig för sent, utan vägra betala en krona till innan du ser underlag. Det kan han lätt få fram via internetbanken.

Vad gäller att betala ränta så är det väl rimligt att betala det, eftersom det är en kostnad för att ha lånet och därmed bostaden. Men man ska ju givetvis bara betala hälften av kostnaden EFTER avdrag. 
  • Mickezzz
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-12 21:53:16 följande:

Han skrev avtalet efter att vi bott ihop 5 år då han ville köpa nytt hus. 

Nu efter 14 år ihop vill han ha ytterligare nytt hus men att vi förnyar avtalen men med samma upplägg - han äger allt både vad gäller hus och lösöre. 

Ja jag läste det.
    jag hade aldrig gått vidare med det köpet, dels pga att ens partner inte litar på mig och jag vill också känna en trygghet i mitt hem.
    Kommer det ett bråk så kan han med andra ord bara slänga ut dig.
    Känns som ett slags maktbehov vilket inte är acceptabelt i ett förhållande.
Svar på tråden Bortavtalad