• Anonym (Förvirrad)

Så uttråkad!

Ibland har jag så otroligt tråkiga helger. Jag vaknar vid 6.30, äter en god frukost och redo för en morgonpromenad vid 8. Brukar städa eller fixa med något sen, men lagom till 10 är jag klar och har slut på idéer. Bor i en fin förort, men storstaden intill lockar knappt - museer har jag ju gått på och övriga sevärdheter är sedda (plus att jag jobbar i stan). Där jag bor är det svårt att utöva någon hobby, det händer inget här. Visst kan man åka iväg och promenera, men är det promenader jag ska spendera mitt liv på? Ett träningspass per helg klämmer jag in + matlagning eller bakning men det är ändå många timmar i övrigt att fördriva. Fixa i trädgården gör jag ibland men det är inte som att alla helger kan fördrivas med det.
    Längtar till måndag.. Vad tusan ska man göra av all tid??

• Svar på tråden Så uttråkad!
  • Anonym (Anna-Lena)

Men hitta en kreativ hobby? 

Pussel? Handarbete? Sömnad? Rita? Läsa böcker?  Fotografera?  Etc... 

Att pyssla med sånt här väcker en del sidospår också.som kan bli angenäma hobbys på köpet . Mitt intresse för historia väcktes tack vare stt jag fastnade för böcker baserat på verkliga händelser så då har jag nördat mer mig i olika typer av historia så jag går med på stadsvandringar,  letar gamla ruiner,  besöker fler museer runt om i landet och vips har även mitt resande också tagit fart..  

Sommartid tar jag gärna cykeln med fika och drar iväg och upptäcker nya platser , badar och solar, läser något. Vandrar omkring på platsen.  Och så har en hel dag gått..

Sen är jag engagerad i två olika föreningar som gör att jag är sysselsatt på olika sätt och som ger mig saker att göra och möjligheter att resa och håller huvudet igång . 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Anna-Lena) skrev 2026-04-25 15:49:58 följande:

Men hitta en kreativ hobby? 

Pussel? Handarbete? Sömnad? Rita? Läsa böcker?  Fotografera?  Etc... 

Att pyssla med sånt här väcker en del sidospår också.som kan bli angenäma hobbys på köpet . Mitt intresse för historia väcktes tack vare stt jag fastnade för böcker baserat på verkliga händelser så då har jag nördat mer mig i olika typer av historia så jag går med på stadsvandringar,  letar gamla ruiner,  besöker fler museer runt om i landet och vips har även mitt resande också tagit fart..  

Sommartid tar jag gärna cykeln med fika och drar iväg och upptäcker nya platser , badar och solar, läser något. Vandrar omkring på platsen.  Och så har en hel dag gått..

Sen är jag engagerad i två olika föreningar som gör att jag är sysselsatt på olika sätt och som ger mig saker att göra och möjligheter att resa och håller huvudet igång . 

Jag hade en kreativ hobby förut i en gemensam studio, men i och med flytt till förort är denna hobby tyvärr inte möjlig utan dyra inköp och . Men jag funderar på att försöka hitta inspiration till syprojekt, det kan vara värt ett försök. Och ja pussel är faktiskt roligt! Kanske bara behöver planera helgerna bättre, med konkreta projekt (det svåra är bara att komma på vad). Men det hade varit fantastiskt att få sånt intresse för något som du har fått.

Ja sommaren är enklare, då gillar jag också att cykla och bada. Föreningar vore kul, vette tusan vad det skulle vara där jag bor bara.
  • Anonym (S)

Jag hade kollat på massor av serier och läst böcker. 

• Anonym (Förvirrad)
    Tobben skrev 2026-04-25 17:02:38 följande:

Har du en partner?

Japp jag är gift, min man har samma problem med att vara uttråkad hehe 
    Anonym (Ö) skrev 2026-04-25 16:53:46 följande:

Lös korsord.

Testade faktiskt det idag, smått road men tröttnade i och med hur svårt det är. Sudoku däremot tycker jag är roligare, kanske dags att ta upp det igen.
    Tow2Mater skrev 2026-04-25 17:01:31 följande:

Universitetskurser? Finns mycket online distans.

Ja det är inte en dålig idé. Kan se efter om det finns något online som är självständigt i sådana fall, så jag kan syssla med det på helger.
  • Anonym (Anna-Lena)

Hur bor ni?  Kanske finns möjlighet att vara konkret aktiv?  Kolonilott?  Bostadsrätt? Har dom kanske en förening där ni kan engagera er? 
    Husbil? 

Jag och min partner älskar att planlöst åka omkring med bilen vissa helger  , se på havet, hitta nya utflyktsmål, fönstershoppa,  hitta nya fik att fika på,  besöka småbåtshamnen,  åka till grannstäder ,  gå på loppisar , lokala marknader ,  besöka bondgård och gårdsbutiker,  äta lunch ute , kolla gamla kyrkor och slott .. osv osv osv..

Kanske du och din partner behöver hitta nån form av nyfikenhet och lust att hitta på nya saker. 

Kolla din kommuns hemsida eller digitala anslagstavlor om vad som händer i ert närområde och er kommun. Nu börjar ju alla evenemang dra igång igen som typ matmarknader, öltält, crusing,  uppträdande i parker, demonstrationer,  osv..   ta med en filt och gå sånt ni tycker är intressant.   Eller bara njut av en öl på en uteservering och glo på folk och lyssna på rn trubadur. 

Kryssning?  Boka spa? Teater?  Bio? Konsert? Opera? 

Allt detta går ju att göra själv också 

• Grässtrå77

Du skriver att du bor i en förort vilket jag tolkar är ett relativt tätbefolkat område. Gissningsvis finns det många fler föreningar där än vad du tror.

Sök aktivt efter olika föreningar och bestäm dig för att prova ett par stycken.

Sen kan du även volontärarbeta, det brukar alltid finnas behov av volontärer för sociala aktiviteter för äldre.

• Fjäril kär

Hur är det med livet i övrigt vad gäller mål i livet? En hobby/intresse kan ju faktiskt också vara att ta sig vidare i livet .   Inte nödvändigtvis karriär utan kanske mer personliga milstolpar. 
    Att ta sig igenom ett maraton och därmed ha en livsstil av löpning/träning. 
    Göra en klassiker och tänka Vasaloppet,  Vätternrundan etc 
    Släktforskning?  
    Ta dykcertifikat och sen ut och resa? 
    Sjunga i kör och ta sånglektioner?  
    Lära sig ett instrument?  
    Teaterlektioner ? 
    Ta Mc-kort och köpa motorcykel och leva bikerliv? 
    Köpa tält och ge sig på friluftsliv med vandring?  
    Diverse kvällskurser eller strökurser ? 
    Köpa entusiastfordon och kliva in i världen av bilar och Rock N Roll? 
    Kyrkan? 
    Rotary, IOGT eller liknande gamla anrika loger? 
    Politiskt parti?  

Svar på tråden Så uttråkad!