• Anonym (Förvirrad)

Så uttråkad!

Ibland har jag så otroligt tråkiga helger. Jag vaknar vid 6.30, äter en god frukost och redo för en morgonpromenad vid 8. Brukar städa eller fixa med något sen, men lagom till 10 är jag klar och har slut på idéer. Bor i en fin förort, men storstaden intill lockar knappt - museer har jag ju gått på och övriga sevärdheter är sedda (plus att jag jobbar i stan). Där jag bor är det svårt att utöva någon hobby, det händer inget här. Visst kan man åka iväg och promenera, men är det promenader jag ska spendera mitt liv på? Ett träningspass per helg klämmer jag in + matlagning eller bakning men det är ändå många timmar i övrigt att fördriva. Fixa i trädgården gör jag ibland men det är inte som att alla helger kan fördrivas med det.
    Längtar till måndag.. Vad tusan ska man göra av all tid??

• Svar på tråden Så uttråkad!
  • Anonym (Betty)

Köp trädgårdsböcker och läs på och starta sedan ett projekt i trädgården. Tex anlägga en rabatt för humlor och fjärilar (blommor och buskar med mycket nektar) eller en pallkrage med bara olika örter. 

Köp böcker om kamasutrasex  och utforska varandras kroppar på ett nytt sätt.

Gör flera storkok så ni har matlådor för hela arbetsveckan

Gör en egen surdeg som ni tar hand om och därmed kan baka egna surdegsbröd. Överhuvudtaget just baka skulle jag själv göra om jag hade tid över. Så man alltid hade egengjort matbröd ovh frysen full med kanelbullar.

Bygg upp ett barskåp. Köp några nya spritsorter då och då. Köp en shaker och lär er om lite olika drinkar. Så kan man varje lördag tex göra någon god fördrink innan maten.

Åk till ett hotell på morgonen och betaka för att äta hotellfrukost. Alternativt gå på restaurang som serverar brunch. Eller göra en riktigt storslagen frukost/bransch själv hemma med ägg, bacon, nybakat bröd, frukt och bär etc.

Ha filmmarathon. Se tex alla star wars filmer. Eller alla johan falk filmerna. Eller om man hr en favoritskådis kollar man på flera filmer med den skådisen. Bulla upp med smågodis och popcorn.

Tärna ännu mera. Gör man olika saker kan man träna varje dag. Tex simma ena dagen ovh stryka andra dagen. Han man gymkort kan man ofta gå på deras pass ovkså. Spinning etc.

Gå på långa promenader och ha picknick med er. Gärna på vandringsled i skogen. 

Köp hem ett mordmysterie som ni ska lösa tillsammans. Vet inte vad det heter men man beställer hem materia och klurar ut det tillsammans.

Gå på chokladprovning. Eller köp hem ett kit för att göra drt själva hemma. Då får man hem det man behöver.

Skaffa husdjur.

Anmäl er som frivilliga att hjälpa till på tex hundstall.

Låna någons hund och gå ut med den. 

Skaffa ett helgjobb om du älskar att jobba.

Sätt ihop en spotify lista med bra "bakrundsmusik" som du och din man kan lyssna på när ni bara sitter och dricker vin och pratar.

Lär dig massor om ett specifikt ämne eller lär dig ett språk.

Fågelskådning. Ta med en kikare och fågelbok till en sjö och kolla hur många fåglar ni hittar. Lär dig om fåglar.

Fiska.

Gör egen saft, sylt, marmelad om du har tillgång till sånt genom din trädgård, grannar, kollegor eller självplock.

• Anonym (Betty)

Gå på spa eller gör eget spa hemma med ansiktsmask, fotbad, massera varandras fötter etc.

• Anonym (Betty)

Bowling.

Bibliotek. Låna böcker eller sitta där och läsa tidningar och titta på folk.

Sitta på cafe och läsa.

Långfärdsskridskor eller längdskidor.

Kortspel

Datorspel

Men jag är lite nyfiken på erat hus/trädgård och varför inte det upptar mer tid för er? Det brukar ju vara näst intill en heltisdsysselsättning. Jag har kollegor som har så mycket att renovera och fixa med att de tar ut sparade semesterdagar för att hinna med allt.

Och även om ni nu bor i nåt relativt nybyggt/nyrenoverat och inte har just renoveringsprojekt så finns det ju alltid saker som ska göras kontinuerligt. Bara tomten/utsidan av huset är ett projekt i sig. Det ska tvättas fasad. Rensas i hängrännor. Ta fram och städa av utemöbler. Tvätta och olja in altan. Rensa ogräs mellan stenläggningar. Ogräs i rabatter. Beskära buskar/träd. Kratta. Tvätta fönster utvändigt samt torka av fönsterplåten. Planteras lite krukor med vårblommor/sommarblommor/höstblommor. Ja listan kan göras lång. 

Och inomhus så behöver man ju (oavsett var man bor så klart) förutom den vanliga städningen ta lite större krafttag ibland och piska mattor, dammsuga soffan, städa fläkt/ventiler. Rensa avlopp. Och har man hus är det ofta större ytor att hålla efter. 

Jag förstår inte hur ni går till väga för att allt sånt inte upptar mer av er tid än den gör. Eller lejer ni bort mycket? Jag är bara så fascinerand för jag tycker det tar mycket tid att sköta om ett hem bara man bor i en lägenhet. Och ännu mer förut när jag bodde i hus med trädgård. Tiden räckte aldrig till. 

• Anonym (Hur?)

Jag blir lite förbluffad hur du hinner få tråkigt TS. Tänkt på det sedan jag såg ditt inlägg igår. Du har som jag förstår hus och trädgård, och jobbar. Trädgården kräver väl visst arbete varje helg? Eller vad jag gör jag för fel? När jag har städat huset, klippt gräset, rensat ogräs, veckohandlat, tvättat, förberett matlådor osv osv, då är det måndag igen och jag har ändå massor jag inte hann göra. 

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Betty) skrev 2026-04-26 14:52:46 följande:

Bowling.

Bibliotek. Låna böcker eller sitta där och läsa tidningar och titta på folk.

Sitta på cafe och läsa.

Långfärdsskridskor eller längdskidor.

Kortspel

Datorspel

Men jag är lite nyfiken på erat hus/trädgård och varför inte det upptar mer tid för er? Det brukar ju vara näst intill en heltisdsysselsättning. Jag har kollegor som har så mycket att renovera och fixa med att de tar ut sparade semesterdagar för att hinna med allt.

Och även om ni nu bor i nåt relativt nybyggt/nyrenoverat och inte har just renoveringsprojekt så finns det ju alltid saker som ska göras kontinuerligt. Bara tomten/utsidan av huset är ett projekt i sig. Det ska tvättas fasad. Rensas i hängrännor. Ta fram och städa av utemöbler. Tvätta och olja in altan. Rensa ogräs mellan stenläggningar. Ogräs i rabatter. Beskära buskar/träd. Kratta. Tvätta fönster utvändigt samt torka av fönsterplåten. Planteras lite krukor med vårblommor/sommarblommor/höstblommor. Ja listan kan göras lång. 

Och inomhus så behöver man ju (oavsett var man bor så klart) förutom den vanliga städningen ta lite större krafttag ibland och piska mattor, dammsuga soffan, städa fläkt/ventiler. Rensa avlopp. Och har man hus är det ofta större ytor att hålla efter. 

Jag förstår inte hur ni går till väga för att allt sånt inte upptar mer av er tid än den gör. Eller lejer ni bort mycket? Jag är bara så fascinerand för jag tycker det tar mycket tid att sköta om ett hem bara man bor i en lägenhet. Och ännu mer förut när jag bodde i hus med trädgård. Tiden räckte aldrig till. 

Förlåt, missade ditt inlägg innan jag skrev mitt. Jag är också så nyfiken på detta.
  • Anonym (Förvirrad)

Tack allihop för era svar! Noterar det ni skriver men svarar inte på allt för att inte ta upp för mycket av chatten.

Angående era frågor om varför inte hus och trädgård inte upptar mer tid. Huset är gammalt men i gott skick, jag försöker hitta lite projekt här och var men det är faktiskt knappt något alls att fixa med. Det är fräscht och saker går sällan sönder. Utemöblerna tar jag in varje vinter så de håller sig fräscha. Trädgården är stor och fint men med mycket perenner (visst heter det så, blommor som återkommer av sig själva) och blommande buskar, det räcker med att gödsla någon gång per år samt att klippa gräs. Fönsterputs lejer jag.

Tvätt sköter min man, och jag städar ytligt två vardagar i veckan, tycker det går snabbt. Mat får jag på jobbet så behöver inte fixa lådor.

Jag vet inte varför det är så olika, ni kanske är noggrannare än mig :) Men jag tror också jag fixar mycket i vardagen mer än på helgerna.

Det är inte varje helg jag är såhär uttråkad, men det sker ändå då och då. Det är mest de här timmarna efter lunch och innan man kan ta kväll, som blir sega.

• Anonym (Betty)

Hur gamla är ni? Har ni barn, barnbarn?

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Betty) skrev 2026-04-26 21:28:54 följande:

Hur gamla är ni? Har ni barn, barnbarn?

I 30-årsåldern, inga barn än men förhoppningsvis snart
  • Anonym (Gäsp ...)

Arbetslös sedan drygt tre år ... snacka om att dagarna ser likadana ut. Tappade ju för fan uppfattning om vad som var helg och vardag. 
    Lätt till alkohol  och allmän uppgivenhet. dock med ett väldigt socialt yrke i botten.
    Går upp när jag vaknar- kollar nätet och sedan tv resten av dagen.... 24/7.

• Anonym (Nn)

Läste att du inte har några vänner på den här nya orten, har han några vänner då? Hur långt har ni flyttat och varför flyttade ni så långt från dina vänner? 

Om han har vänner på denna ort så tycker jag ni borde fokusera på att umgås med dem, bjud hem, föreslå aktiviteter osv.

Om ni får barn kommer ni säkert lättare hitta folk att umgås med via mammagrupper och förskola osv. Så den vägen kan det lösa sig också. 

Annars hade jag verkligen funderat på att flytta närmare dina vänner om du inte trivs på det här stället där ni bosatt er. I din text blir det så tydligt tycker jag att du/ ni är väldigt ensamma. 

I övrigt vill jag tipsa om odling, tomater och dahlior osv, sånt som inte kommer upp varje år av sig självt. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nn) skrev 2026-04-27 06:42:54 följande:

Läste att du inte har några vänner på den här nya orten, har han några vänner då? Hur långt har ni flyttat och varför flyttade ni så långt från dina vänner? 

Om han har vänner på denna ort så tycker jag ni borde fokusera på att umgås med dem, bjud hem, föreslå aktiviteter osv.

Om ni får barn kommer ni säkert lättare hitta folk att umgås med via mammagrupper och förskola osv. Så den vägen kan det lösa sig också. 

Annars hade jag verkligen funderat på att flytta närmare dina vänner om du inte trivs på det här stället där ni bosatt er. I din text blir det så tydligt tycker jag att du/ ni är väldigt ensamma. 

I övrigt vill jag tipsa om odling, tomater och dahlior osv, sånt som inte kommer upp varje år av sig självt. 

Nej ingen av oss har vänner här än utöver kollegor, vi har flyttat pga jobb och nära familj (långt från gamla vänner). Ja mitt hopp för det sociala är att träffa folk via mammagrupper, annars kommer jag nog nästan vilja flytta tillbaka igen. Det är superfint här, men att inte ha ett socialt sammanhang börjar tära lite på mig, även om jag är en introvert person..
  • Anonym (?)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2026-04-27 09:13:53 följande:
    Nej ingen av oss har vänner här än utöver kollegor, vi har flyttat pga jobb och nära familj (långt från gamla vänner). Ja mitt hopp för det sociala är att träffa folk via mammagrupper, annars kommer jag nog nästan vilja flytta tillbaka igen. Det är superfint här, men att inte ha ett socialt sammanhang börjar tära lite på mig, även om jag är en introvert person..
    Ett förslag för att börja bygga upp ett social liv
    Bjud in alla grannar på välkomstfika en lördag. Fixa kakor, bullar, tårta, saft och kaffe.
    Gå runt och dela ut inbjudningslappar
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (?) skrev 2026-04-27 09:31:43 följande:
    Ett förslag för att börja bygga upp ett social liv
    Bjud in alla grannar på välkomstfika en lördag. Fixa kakor, bullar, tårta, saft och kaffe.
    Gå runt och dela ut inbjudningslappar
    Det är en bra idé men alla grannar är dubbelt så gamla som oss, så det är inte riktigt dem jag vill bygga mitt sociala umgänge kring. Jag tror mitt enda hopp är en föräldragrupp, någon förening inne i stan eller åka och hälsa på mina gamla vänner lite oftare. Vi bor väldigt fint och mitt jobb är roligt, så det vore synd om hela vårt nya liv faller på det sociala, men det är ju en otroligt viktig faktor 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Förvirrad) skrev 2026-04-27 09:13:53 följande:
    När man får barn är det ju oftast lätt att gå nya vänner genom mammagrupp , förskola mm
  • Anonym (?)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2026-04-27 11:29:23 följande:
    Det är en bra idé men alla grannar är dubbelt så gamla som oss, så det är inte riktigt dem jag vill bygga mitt sociala umgänge kring. Jag tror mitt enda hopp är en föräldragrupp, någon förening inne i stan eller åka och hälsa på mina gamla vänner lite oftare. Vi bor väldigt fint och mitt jobb är roligt, så det vore synd om hela vårt nya liv faller på det sociala, men det är ju en otroligt viktig faktor 
    Underskatta inte lite äldre bekanta i grannskapet. Kan vara väldigt trevligt och skapar möjlighet till utbyte av tjänster

Gå även med i någon förening, vinprovare, kör, fågelskådning, bowling, Mest för att ha något inbokat  med jämna mellanrum och träffa folk.
Svar på tråden Så uttråkad!