• Anonym (Förvirrad)

Så uttråkad!

Ibland har jag så otroligt tråkiga helger. Jag vaknar vid 6.30, äter en god frukost och redo för en morgonpromenad vid 8. Brukar städa eller fixa med något sen, men lagom till 10 är jag klar och har slut på idéer. Bor i en fin förort, men storstaden intill lockar knappt - museer har jag ju gått på och övriga sevärdheter är sedda (plus att jag jobbar i stan). Där jag bor är det svårt att utöva någon hobby, det händer inget här. Visst kan man åka iväg och promenera, men är det promenader jag ska spendera mitt liv på? Ett träningspass per helg klämmer jag in + matlagning eller bakning men det är ändå många timmar i övrigt att fördriva. Fixa i trädgården gör jag ibland men det är inte som att alla helger kan fördrivas med det.
    Längtar till måndag.. Vad tusan ska man göra av all tid??

• Svar på tråden Så uttråkad!
  • Anonym (Ö)

Tipsar om Wasgij pussel, lite klurigare pussel men otroligt roliga och utmanande

• Anonym (C)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2026-04-25 15:39:10 följande:
    Så uttråkad!

Ibland har jag så otroligt tråkiga helger. Jag vaknar vid 6.30, äter en god frukost och redo för en morgonpromenad vid 8. Brukar städa eller fixa med något sen, men lagom till 10 är jag klar och har slut på idéer. Bor i en fin förort, men storstaden intill lockar knappt - museer har jag ju gått på och övriga sevärdheter är sedda (plus att jag jobbar i stan). Där jag bor är det svårt att utöva någon hobby, det händer inget här. Visst kan man åka iväg och promenera, men är det promenader jag ska spendera mitt liv på? Ett träningspass per helg klämmer jag in + matlagning eller bakning men det är ändå många timmar i övrigt att fördriva. Fixa i trädgården gör jag ibland men det är inte som att alla helger kan fördrivas med det.
    Längtar till måndag.. Vad tusan ska man göra av all tid??

Hitta en kurs där du lär dig något nytt och utöva det en stund på helgen.

Många börjar spela golf när barnen bli lite större. 

Gå med i en förening för något som intresserar dig. Det finns t.ex. vandrarföreningar som har vandringar varje helg. Eller sådana som jobbar för något speciellt. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Anna-Lena) skrev 2026-04-25 20:51:41 följande:

Hur bor ni?  Kanske finns möjlighet att vara konkret aktiv?  Kolonilott?  Bostadsrätt? Har dom kanske en förening där ni kan engagera er? 
    Husbil? 

Jag och min partner älskar att planlöst åka omkring med bilen vissa helger  , se på havet, hitta nya utflyktsmål, fönstershoppa,  hitta nya fik att fika på,  besöka småbåtshamnen,  åka till grannstäder ,  gå på loppisar , lokala marknader ,  besöka bondgård och gårdsbutiker,  äta lunch ute , kolla gamla kyrkor och slott .. osv osv osv..

Kanske du och din partner behöver hitta nån form av nyfikenhet och lust att hitta på nya saker. 

Kolla din kommuns hemsida eller digitala anslagstavlor om vad som händer i ert närområde och er kommun. Nu börjar ju alla evenemang dra igång igen som typ matmarknader, öltält, crusing,  uppträdande i parker, demonstrationer,  osv..   ta med en filt och gå sånt ni tycker är intressant.   Eller bara njut av en öl på en uteservering och glo på folk och lyssna på rn trubadur. 

Kryssning?  Boka spa? Teater?  Bio? Konsert? Opera? 

Allt detta går ju att göra själv också 

Vi bor nära havet i ett ?övre medelklassomårde?, och det känns som majoriteten av alla som bor här är nära pension medan vi själva är betydligt yngre. Det finns lite föreningar kring havslivet, men jag mår så illa ute till havs tyvärr.
    Ja jag tror verkligen en bil vore något för oss så vi kommer iväg lite mer, så kanske man bara kan åka iväg och se lite mer.
    Sätta sig på uteservering är trevligt, problemet är årets kallare dagar. Jag har kollat eventkalendern här, men det är knappt något som händer. Inne i stan däremot finns nog massor med kulturevenemang, vore bra bara att hitta något dagtid för kvällarna hemma tycker jag ändå är mysiga.
    Tack för all input!
    Grässtrå77 skrev 2026-04-25 21:42:28 följande:

Du skriver att du bor i en förort vilket jag tolkar är ett relativt tätbefolkat område. Gissningsvis finns det många fler föreningar där än vad du tror.

Sök aktivt efter olika föreningar och bestäm dig för att prova ett par stycken.

Sen kan du även volontärarbeta, det brukar alltid finnas behov av volontärer för sociala aktiviteter för äldre.

Jo jag kanske får försöka gräva djupare och försöka hitta fler föreningar. Såg att det fanns en träningsförening, där kanske det finns lite yngre människor också.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (C) skrev 2026-04-25 22:27:12 följande:
    Hitta en kurs där du lär dig något nytt och utöva det en stund på helgen.

Många börjar spela golf när barnen bli lite större. 

Gå med i en förening för något som intresserar dig. Det finns t.ex. vandrarföreningar som har vandringar varje helg. Eller sådana som jobbar för något speciellt. 

Det svåra är att hitta kurser och föreningar tycker jag, men ska söka vidare :) Behöver hitta något för lite yngre människor också
    Fjäril kär skrev 2026-04-25 22:18:05 följande:

Hur är det med livet i övrigt vad gäller mål i livet? En hobby/intresse kan ju faktiskt också vara att ta sig vidare i livet .   Inte nödvändigtvis karriär utan kanske mer personliga milstolpar. 
    Att ta sig igenom ett maraton och därmed ha en livsstil av löpning/träning. 
    Göra en klassiker och tänka Vasaloppet,  Vätternrundan etc 
    Släktforskning?  
    Ta dykcertifikat och sen ut och resa? 
    Sjunga i kör och ta sånglektioner?  
    Lära sig ett instrument?  
    Teaterlektioner ? 
    Ta Mc-kort och köpa motorcykel och leva bikerliv? 
    Köpa tält och ge sig på friluftsliv med vandring?  
    Diverse kvällskurser eller strökurser ? 
    Köpa entusiastfordon och kliva in i världen av bilar och Rock N Roll? 
    Kyrkan? 
    Rotary, IOGT eller liknande gamla anrika loger? 
    Politiskt parti?  

Det här med mål är intressant. Jag har fokuserar på mitt mål att köpa hus sedan jag tog examen och har nu uppnått målet. Men det är verkligen sant det som sägs att ?vägen är målet? för nu när jag nått mitt stora mål behöver jag något nytt. Jag känner att mitt mål nu är att hitta ett sammanhang och något som driver mig framåt. En ny hobby vore det optimala, men det är lättare sagt än gjort tycker jag. En klassiker har jag gjort :) Dykarcert kan jag undersöka om det finns här hos oss. Vandring har jag sysslar med förut, det kan vara kul i perioder. Hmm..

Anonym (Ö) skrev 2026-04-25 22:26:42 följande:

Tipsar om Wasgij pussel, lite klurigare pussel men otroligt roliga och utmanande

Ja dem har jag lagt många av, mycket roligare än klassisk pussel!

• Anonym (?)

Bjuda hem grannar, vänner, kollegor på allt från krocket och snittar till grillkväll och musikquiz. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (?) skrev 2026-04-26 08:15:55 följande:

Bjuda hem grannar, vänner, kollegor på allt från krocket och snittar till grillkväll och musikquiz. 

Ja jag ska ge ett nytt försök med kollegorna, de kanske vill komma hit igen. Vänner har jag tyvärr inga av på min nya ort, det är en del av problemet :/
    Kosmos skrev 2026-04-26 08:29:18 följande:

Du kan lära dig ett instrument och börja skapa musik. 

Kanske det, gäller att lyckas hålla igång det bara, känns som man lätt ger upp snabbt
  • Anonym (Förvirrad)

Tack för alla idéer! Känner mig motiverad. Jag har nu lyckats hitta en träningsförening som jag ska testa. Ska försöka planera helgerna mer också i förväg, med små projekt eller pussel.
    Fortsätt gärna skriva fler idéer om ni har :)

• Anonym (?)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2026-04-26 08:39:57 följande:
    Ja jag ska ge ett nytt försök med kollegorna, de kanske vill komma hit igen. Vänner har jag tyvärr inga av på min nya ort, det är en del av problemet :/
    Kosmos skrev 2026-04-26 08:29:18 följande:

Du kan lära dig ett instrument och börja skapa musik. 

Kanske det, gäller att lyckas hålla igång det bara, känns som man lätt ger upp snabbt
    Bjud över alla grannar på lördagsfika för att lära känna dem.
  • Anonym (Betty)

Har man hus så tycker jag det upptar nästintill all tid. Så mycket att man behöver mer tid. Jag har inte hus längre men när jag hade det höll der mig konstant sysselsatt. 
    Der skulle arrangerad rabatter, rensas, odlas, klippas och beskäras, stenläggas, tvätta altan, olja altan, köpas nya utemöbler, fixa utebelysning, krattas, målas om fasad, byta nån rutten planka, renovera fönster. 

Puh, och det där var bara npgra exempel på vad som behövdes göras utomhus. Sedan är det allt inomhus som måste fixas med och underhållas. 

Har ni bil? För då kan man komma längre bort på utflykter. Även åka bort lver hela helgen om man har råd med övernattning. Har ni inte bil kanske ni kan göra bussresor.

Jag och min sambo brukar leta upp slott, museer, marknader, julmarknader, skördemarknader, andra omkringliggande städer, naturreservat, trädgårdar och parker, kyrkor, gamla nedlagda brukssamhällen, fornlämningar.

Åka och shoppa är kul också om man har råd.

Inomhus kan man läsa, lyssna på poddar (tex historia), kolla på film/serie, rita, lyssna på musik, spela instrument, baka. Man kan öva sig på att sminka sig eller göra frisyrer på tutorials på Youtube.

Är ni två är det roligt att planera in lite svårare och krångligare middagar som tar lång tid som ni lagar tillsammans över lite vin. Tex korvstoppning, hemmagjord pasta, hemmagjorda kroppkakor.

Svar på tråden Så uttråkad!