Anonym (Anna-Lena) skrev 2026-04-25 20:51:41 följande:
Hur bor ni? Kanske finns möjlighet att vara konkret aktiv? Kolonilott? Bostadsrätt? Har dom kanske en förening där ni kan engagera er?
Husbil?
Jag och min partner älskar att planlöst åka omkring med bilen vissa helger , se på havet, hitta nya utflyktsmål, fönstershoppa, hitta nya fik att fika på, besöka småbåtshamnen, åka till grannstäder , gå på loppisar , lokala marknader , besöka bondgård och gårdsbutiker, äta lunch ute , kolla gamla kyrkor och slott .. osv osv osv..
Kanske du och din partner behöver hitta nån form av nyfikenhet och lust att hitta på nya saker.
Kolla din kommuns hemsida eller digitala anslagstavlor om vad som händer i ert närområde och er kommun. Nu börjar ju alla evenemang dra igång igen som typ matmarknader, öltält, crusing, uppträdande i parker, demonstrationer, osv.. ta med en filt och gå sånt ni tycker är intressant. Eller bara njut av en öl på en uteservering och glo på folk och lyssna på rn trubadur.
Kryssning? Boka spa? Teater? Bio? Konsert? Opera?
Allt detta går ju att göra själv också
Vi bor nära havet i ett ?övre medelklassomårde?, och det känns som majoriteten av alla som bor här är nära pension medan vi själva är betydligt yngre. Det finns lite föreningar kring havslivet, men jag mår så illa ute till havs tyvärr.
Ja jag tror verkligen en bil vore något för oss så vi kommer iväg lite mer, så kanske man bara kan åka iväg och se lite mer.
Sätta sig på uteservering är trevligt, problemet är årets kallare dagar. Jag har kollat eventkalendern här, men det är knappt något som händer. Inne i stan däremot finns nog massor med kulturevenemang, vore bra bara att hitta något dagtid för kvällarna hemma tycker jag ändå är mysiga.
Tack för all input!
Grässtrå77 skrev 2026-04-25 21:42:28 följande:
Du skriver att du bor i en förort vilket jag tolkar är ett relativt tätbefolkat område. Gissningsvis finns det många fler föreningar där än vad du tror.
Sök aktivt efter olika föreningar och bestäm dig för att prova ett par stycken.
Sen kan du även volontärarbeta, det brukar alltid finnas behov av volontärer för sociala aktiviteter för äldre.
Jo jag kanske får försöka gräva djupare och försöka hitta fler föreningar. Såg att det fanns en träningsförening, där kanske det finns lite yngre människor också.