Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Hamstrar eget och rensar andras...

Anonym (Ordning på torpet) skrev 2026-05-03 18:53:37 följande:

Det är den vanliga historien alltså. 
    "Jag (kvinna) är så rätt och så bra medan min man är så fel. Buuh, tyck synd om mig" 

Svaret blir istället: Tag dig samman och jobba med dina egna brister! Han sparar tveksamt medan du gnäller och gnatar dagarna i ända. Dina tillkortakommanden är mycket större i slutändan.

Är du TS man eller hur vet du hur han tänker och hur TS beter sig?

Sen undrar jag också om du hade resonerat på samma sätt om TS vore en man och kvinnan den som samlade på sig saker?
  • molly50
    Anonym (H) skrev 2026-05-04 19:05:35 följande:

Han får naturligtvis stuva in sina grejer på det utrymmet han själv har, barnens rum ska han ge fan i. 

Jag håller med. Det må vara hänt att man tycker det känns svårt att göra sig av med saker man har minnen från eller som har ett affektionsvärde.
    Men gamla trasiga kläder och skor? Sådant kan man kasta.
    Och om man absolut vill behålla vissa saker så får man ordna ett utrymme för det. Men det ska inte behöva gå så långt att man inkräktar på barnens utrymme och så att de inte kan ha mer än en jacka och ett par skor.
    Han kanske behöver hjälp med att göra sig av med saker om han själv tycker att det är trångt i huset och inte klarar av att göra det själv.
  • molly50
    Olssdotter skrev 2026-05-04 22:56:43 följande:
    Något av det värsta man kan göra gällande personer med samlarsyndrom är att tvinga dem att göra sig av med saker.
    I princip är det ofrånkomligt att de börjar sätta upp motstånd mot den som tvingade / övertalade dem.

Definitivt att TS behöver sätta gränser, men var mannen ska göra av sina saker behöver vara upp till honom.
    Jag menar inte att man ska tvinga honom utan att han behöver hjälp om han inte klarar av att göra det själv.
    Men som situationen är nu så verkar den ju vara i princip ohållbar.
    T om mannen själv klagar ju på att de har så dåligt utrymme.
    Kanske kan han få professionell hjälp för att få honom att inse att han måste börja rensa bland sina saker.
  • molly50
    Goneril skrev 2026-05-08 09:15:18 följande:
    Tillägg; Skulle bli galen om jag var omgiven av skräp, för att inte tala om vilken tid städningen tar. Köper ni städhjälp kräver de att det är undanplockat. Ett hem ska vara en oas, noggrannt valda möbler och konstföremål, inte för många. Goda vänner brukar växla sin design så att man verkligen ser den. Vackra mattor, men vad hjälper det om bostaden liknar ett soprum? Samma sak i skåp, handdukar i snygga, gärna färgavstämda staplar.
    Nu har väl inte TS efterfrågat design på sina föremål utan snarare mer plats för förvaring.
    Och det kan man åstadkomma utan att behöva slänga ut tusentals kronor.
  • molly50
    Goneril skrev 2026-05-08 12:13:22 följande:
    Inte efterfrågat nu, men sedan när hon fått undan allt skräp och börjar se klart. Mannens bråte måste också bort, och se, plötsligt kan TS kan börja utveckla sin smak, befriad från allt möjligt som hon inte behöver eller vill se i sitt hem. Frihet!

Någon I detta forum klagade på att jag alltid, i alla trådar, vill framstå som pretentiös och lite märkvärdig, jodå, det gör jag ibland, högst medvetet. I detta forum, ett av landets största öppna, får olika åsikter och schatteringar komma fram; det är liksom vitsen med ett öppet forum. Vi är inte stöpta i samma form, tack och lov. Att ständigt vistas i fula, skräpiga, överlastade och smaklösa miljöer gör nånting med oss, en känsla av tristess och hopplöshet blir följden. Har man inte så mycket pengar, och det har man inte som ung, köp då EN vacker möbel och ETT designföremål och låt det vara lite kalt i avvaktan på mer pengar! 
    Men det är väl upp till TS,i så fall.
    Alla trivs inte i pretentiösa hem med dyr design och dyra möbler,konst och färgavstämda handdukar i prydliga högar.
    Det är det du verkar ha svårt att inse,att alla inte tänker som du.
    Jag gör det t ex inte. Varken jag eller min man är särskilt pedanta och skulle inte kunna leva i ett så prydligt hem som du förespråkar,där man skulle få vara livrädd för att råka tappa en brödsmula på golvet t ex.
    Dessutom så har väl egentligen denna diskussion inget att göra med TS problem.
Svar på tråden Hamstrar eget och rensar andras...