Inlägg från: Prinsessan Zelda |Visa alla inlägg
  • Prinsessan Zelda

är det nödvändigt med snuttefilt?

Adam har det. han har från början somnat lättare med nån typ av filt över ansiktet. han måste inte ha den för att sova, men den underlättar. han har även napp när han ska sova. men snutte ger också trygghet och jag ser hellre att han har den än nappen under dagtid. Adam är snart 1, slutade amma själv vid 10½ månad.

The hardest thing in this world...is to live in it.
  • Prinsessan Zelda
    Mrs Boysenberry skrev 2006-04-01 22:20:40 följande:
    Prinsessan Zelda - hur vågar man lägga en filt över sitt barns ansikte?? Har hört andra som gjort så, men jag tycker det skulle vara skitläskigt...
    Du kan väl sova med täcket över ansiktet

Nä en tunn filt är ingen fara. Den åker ju av när han somnar, inte alltid i och för sig. Jag kör ju inte in den i mun och näsa. Den ligger ju ovanpå, man kan ju andas helt normalt med en tunn filt över munnen själv. Har aldrig oroat mig över det, och nu för tiden lägger han den själv över ansiktet.
  • Prinsessan Zelda

ja, jag brukade ju ta bort snutten från ansiktet när jag la honom i sängen. I början använde jag inte ens snutten utan en snusnäsduk, jag tror inte det försämrade hans lufttillströmning.

Och ja Annagail - Jag sover med hela huvudet under täcket ibland

OM jag kände att det kunde vara en fara skulle jag naturligtvis inte låta han somna med snutten över ansiktet, nu är han ju nästan 1 år och han gör som han vill i sängen.

• Prinsessan Zelda
    som så mycket annat... en del låter ju sina barn sova på mage, en del röker när de har barn osv

det tycker jag är mycket värre. jag har aldrig sett forskning på att det skulle vara farligt med filt över ansiktet. förresten säger jag ju att han bara haft det när han somnar in, kanske glömts kvar nån gång. precis som många andra sagt här inne också
  • Prinsessan Zelda

känns lite som ohållbar diskussion. vi är helt enkelt inte överens på den här punkten. jag älskar min son och skulle inte utsätta honom för något jag trodde var farligt. det finns så mycket att oroa sig för. jag kunde ju sluta åka bil, buss mm med honom. inte ta honom till öppen förskola och dagis. osv, allt för att något skulle kunna hända. han ville ha snutten över ansiktet, somnade då utan problem, har hört många andra som gjort det och aldrig hört att det kan vara skadligt, så.........

• Prinsessan Zelda

ok, såg inte ditt senaste inlägg. låter han alltså inte sova nån längre stund med filten över ansiktet.

• Prinsessan Zelda
    vill tillägga att när man ute bland folk. tex öppna förskolan, så kan det vara svårt för Adam att slappna av och somna om han var trött. På öppna förskolan la jag en gång snutten över hans ansikte och han somnade på en gång mitt på golvet, bland alla lekande barn

En mamma kom förfärad över och frågade om jag inte skulle ta bort filten, han kan ju inte andas!! Men jag visade henne att den inte låg helt över munnen utan att jag lyft upp snutten så det var öppet in under filten. Hon gick lite sur därifrån. Men han sov jätteskönt där under. Filten gör ju också att det blir mörkt för ögonen och minskar då intrycken runt om. Kan tillägga att jag ibland viker snutten också så att just munnen är helt fri.
  • Prinsessan Zelda

ja, jag kanske gör annorlunda med nästa barn. Men nu är han så pass stor att han gör som han vill med sin snutte.

Svar på tråden är det nödvändigt med snuttefilt?