Inlägg från: Miatanten |Visa alla inlägg
  • Miatanten

är det nödvändigt med snuttefilt?

Vi har precis skaffat en till Theodor.
    Han vägrar napp, men ligger alltid och drar i täcket och gnuggar det i ansiktet när han e trött, så vi tänkte att han kanske vill ha en särskild filt. Får se om han gillar den..
    Men vi tycker det kan va bra med nån tröstgrej eftersom han varken gillar napp eller tumme och inte har nåt speciellt gosedjur när han ska somna.

• Miatanten

Många bebisar VILL ju ha nåt över ansiktet när dom somnar. Sen när dom somnat kan man ju förståss ta bort filten eller vad det nu är..
    Theodor drar alltid täcket upp i ansiktet när han e trött.

• Miatanten

Annagail: Precis! Det är först nu när Theodor är nästan 6 månader som han självmant har börjat dra upp täcket och gnugga det i ansiktet när han ska sova.
    Men det är inget vi "provat" eller lärt honom.
    Sen som sagt, så tar jag alltid bort täcket från ansiktet när han somnat för jag vill inte att han ligger så.

• Miatanten

Ja, jag skulle inte kunna sova lugnt om han låg så hela natten!
    Vet inte om det är nån trygghetsgrej att ha nåt nära ansiktet för när han var mindre och vaknade så räckte det ofta med att lägga honom med ansiktet mot bröstet för att han skulle somna om. Kanske hänger ihop... Min högst ovetenskapliga teori..
    Hursomhelst så prövar vi nu med en liten snuttefilt istället för den är dels tunnare (känns tryggare än täcket när han vill ha den för ansiktet) och den är också lätt att bara lyfta undan när han somnat.

Svar på tråden är det nödvändigt med snuttefilt?