Inlägg från: Mrs Boysenberry |Visa alla inlägg
  • Mrs Boysenberry

är det nödvändigt med snuttefilt?

Det är inte alls nödvändigt, men skadar ju inte heller.
    Min dotter som är 2 år har aldrig haft varken snuttefilt eller gosedjur, och inte sugit på varken napp eller tumme... Vi erbjöd allt möjligt när hon var bebis, men hon var helt enkelt inte intresserad. Först när hon var ca 18 månader och hennes mormor köpte en gose-Ior till henne, så ville hon ha den när hon sov. Det blev som en trygghet på dagis i början också, men nu bryr hon sig inte särskilt mycket om den heller längre Nu har hon "Bamsen" under armen nästan jämt istället, bara för att hon älskar Lotta på Bråkmakargatan!

• Mrs Boysenberry

Prinsessan Zelda - hur vågar man lägga en filt över sitt barns ansikte?? Har hört andra som gjort så, men jag tycker det skulle vara skitläskigt...

• Mrs Boysenberry

Miatanten - men jag skulle inte göra det även om mitt barn "ville" det! Och hur vet man att barnet vill förresten? Då måste man ju prova det för att upptäcka att de gillar det, eller hur? För från början är de ju inte riktigt kapabla till att dra upp täcket själva...

Prinsessan Zelda - jag tycker det är obehagligt med vad som helst över ansiktet, och skulle därför självklart inte lägga nåt över mitt barns ansikte... Och du behöver ju inte stoppa in den i mun och näsa för att andningen ska försvåras! Det är väl rätt uppenbart att man andas bättre om man INTE har nåt över ansiktet? Sover DU med en filt över ansiktet? Annars verkar det ju inte klokt att göra så mot sitt barn, tycker jag. Dessutom kan det ju öka risken för PSD, men det kanske du inte har reflekterat över?

• Mrs Boysenberry

Miatanten - ja, det är ju såklart lite svårt att styra över hur han gör själv..! Betryggande att ni tar bort det, tycker jag!

• Mrs Boysenberry

Prinsessan Zelda - Ja, det skulle då jag inte göra. Det är för mig helt onaturligt att ha något över ansiktet när man sover. Och hur vet du egentligen att det är helt riskfritt?

• Mrs Boysenberry

Nej, fast jag såg nyligen på en hemsida om PSD att man ska undvika att ha något över ansiktet på barnet när det sover. Hittar tyvärr inte sidan just nu, men ska återkomma och jag har inte läst att du tidigare skrivit nåt om att du tar bort den efter han har somnat... Inte för att jag tycker det är mycket bättre, men aningen Jag skulle dock aldrig våga glömma den där!

• Mrs Boysenberry

Prinsessan Zelda - fast jag tycker inte det är samma sak, man måste kunna ta sig fram, om så med bil eller kommunalt eller genom att gå... Allt det kan innebära risker! Men det är saker vi inte kan hålla oss ifrån om vi ska leva ett "normalt" liv. Men man MÅSTE verkligen inte täcka över sitt sovande barns ansikte med något, det är helt galet för mig. Och nu har du ju hört att det kan vara skadligt, eller åtminstone inte rekommenderas när det gäller att undvika plötslig spädbarnsdöd. Sen, som sagt, så måste du ju ha börjat med det, för jag kan inte tänka mig att din son kom ut på BB och talade om för dig att han ville ha en filt över huvudet! Så det är ju du själv som satt igång det. Att han sen trivs med det är ju en helt annan sak, han vet ju inte vad som är bra respektive dåligt i olika avseenden...

Och ska man nu nödvändigtvis täcka över sitt barns ansikte, så räcker det väl med att täcka över ögonen? Varför ska mun och näsa täckas över, det är ju det som är läskigt!

• Mrs Boysenberry

Pejgan - jo, jag vet även fler som gör så. Men jag förstår ju som sagt inte hur man vågar, det känns långt ifrån riskfritt för mig, hur tunn filten än är och hur bra koll man tycker att man har. Risken är ju att barnet tror att det är tillbaka i livmodern och därför slutar andas. Jag har inga siffror på om det har hänt, men jag har läst att man inte rekommenderar att lägga något över huvudet på barnet när det gäller att undvika plötslig spädbarnsdöd. Och fortfarande, varför lägger ni inte bara filten över ögonen? Varför måste näsa och mun täckas över? Det bör ju räcka med att täcka över ögonen, inte andningsorganen!

• Mrs Boysenberry

Pejgan - Jaså, då skulle jag vara där och flytta upp den direkt
    Jag lyssnar självklart också på mitt barn! Men om hon skulle vilja hoppa från ett hustak så skulle jag inte låta henne Jag vet att just det är lite extremt, men vissa saker finns det ju så talande siffror på att jag skulle känna mig oerhört ansvarslös om jag lät mitt barn göra så... T.ex sova på mage. Sedan rekommendationerna ändrades till att låta barnet sova på rygg så har ju antalet fall av PSD sjunkit ofantligt mycket!
    Även om PSD givetvis kan inträffa trots att man följer rekommendationerna, så förstår inte jag hur man som förälder vågar ta risken. Men jag kan absolut se "förmildrande omständigheter" i vissa fall...
    Mest beror det ju på vad man själv anser vara en risk, för man gör ju inget man själv tror är farligt. Men det händer ju faktiskt att barn dör pga dåligt föräldraomdöme, och det tycker jag är superläskigt. För de föräldrarna hävdar säkert också att de "lyssnar" på sina barn...

Svar på tråden är det nödvändigt med snuttefilt?