• Vompa

Är skiträdd..!

Hej är i vecka 35.. Och har varit nästan beroende av haulomi ost..
    Har ätit en massor nästan varanan i 2 veckor..! Den har dock varit uppvärmd..

Men så läste jag igår i amelia att man ska vara försiktig även när den är uppvärmd..! Har för mig att den va pastöriserad... men vet ej längre..

Är det någon som vet vad som kan hända fall man äter sånna här listerie bakterier.. kan barnet sjukt och dö eller få något hanikapp lr liknande..
    Man har ju liksom bara hört att man inte får men inte varför någon som vet är orolig..
    Kram

• Svar på tråden Är skiträdd..!
  • Emze

Jag har fått för mig att endel haloumi ost är pastöriserad, så kolla på förpackningen. Om den inte är det så prata med din bm. Det är säkert ingen fara, men jag vet att man blir nojjig för mkt!

• Titti och mini

www.infpreg.se kan du läsa om listeriainfektioner, MEN de är ovanligt i Sverige o värst är det att få infektionen i början av grav. Tror inte du ska oroa dig - för det är ju heller inte bra!

• Lilla K

Det står pastöriserad på den jag köper... Strunta i Amelia, gå efter innehållsförteckningen och vad livsmedelsverket säger!

• Vompa

Ahh men då finns det ju pastöriserad haloumi..! Då har jag troligtvis köpt den.. mozzarella har jag också ätit men den minns jag va pastö....
    Det är nog amelia ibland blir jag lite sur på tidningar.. Dom överdriver jämnt så folk ska bli vettskrämda..

Enligt amelia Halloumi: Görs på opastöriserad mjölk, så ät den inte. Även om den oftast grillas eller steks, kommer man inte upp i tillräckligt hög temperatur för att vara helt säker på att listeriabakterien har dött..
    Ska skriva till dom och klaga.. har gått och varit orolig i onödan bara för den här jäkla tidningen

• Lilla K

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad min heter, men det är en blå-vit-aktig vacuumförpackad liten sak!

Jag litar inte på nåt livsmedelsråd som inte kommer från livsmedelsverket!

Jag såg också att de skrivit det där, så just därför kollade jag vad det stod på "min" ost! Tummen ner för Amelia på den punkten!

• Vompa

Va inne och sökte på halloumi ost... Och fick fram märket fontana.. och det är det jag har ätit och den är pastöriserad tack för alla svar.. Nu kan jag sova lugnt.. Jätte varma stora kramar på er..

• vårsol

Jag läste också det där i Amelia men Ameliaredaktionen handlar tydligen inte i samma butik som jag...

• Vompa

Haha Ja just det du e bra smart du... Dom sitter ju, och kan äta dom dyraste ostarna.. Dum som jag är tänkte jag inte på att dom är högavlönade..

• Lilla K

Vompa: om du skriver till Amelia, så är jag jättenyfiken på vad de svarar!

• Piripiri

Dessutom räcker det ju att maten värms till 60 grader för att bakterien ska dödas av, så om man ser till att tex grilla på den ordentligt är det ju ingen fara. Reagerade också på att de skrev som de gjorde men avfärdade det och litade till mitt förnuft (och mina kunskaper i bakteriologi)

• Piripiri

Ha ha, den där smileyn skulle det ju inte bli!! Vem är det som har micklat med listan?

• Lilla K

Undrade just vad du ville säga med den smileyn!

• Majan

Är det inte så att om man drabbas av en listeriainfektion så blir man rejält sjuk! Feber, kräk och diarréer... Hääääääääärk!

Om du inte varit sjuk på det sättet är det nog ingen fara. Då har man ju klarat sig! Eller? Fast funderar gör man ju alltid. Jag har till exempel ätit vakumföpackad skinka fler gånger innan jag insåg att det skulle man ju inte göra!

• TANKGIRL

Man kan drabbas av infektioner som listeria... men det är du som drabbas först har inte du märkt nåt så är det ju inga problem!!!!

Dessutom hur ofta händer det att nån blir drabbad??
    Jag åt brie, mozzarella, tallegio, unde 9 mån när jag väntade Liam.
    Jag har hört om nån som blivit dålig...tänk på dem i frankrike, inte slutar dem att äta ost å det händer minsann ingenting med dem...

Ha inte dåligt samvete...kramar från Sarah Å Liam

• TANKGIRL

Menade har aldrig hört om nån som blivit smittad sorry....

• Titti och mini

Listeria infektion märks oftast inte alls, de flesta får inga symptom alls, därför tror jag de flesta gravida oroar sig extra, bara för den är så lömsk, men som sagts ovan så är listeria mkt ovanligt i Sverige.

• Fru B

Jag läste också att Amelia rekommenderade att man inte skulle äta Halloumi. Om den är pasöriserad eller inte spelar ingen roll. Även om den är pastöriserad, som Fontanas är, kan det frodas bakterier i förpackningen eftersom den ligger vacuumförpackad med långt hållbarhetsdatum MEN både tidningen Vi föräldrar Gravid och Livsmedelsverket menar att man kan äta halloumi bara den är uppvärmd (över 72-75 grader, då har de flesta bakterier dött). Och att Amelia menar att det skulle vara svårt att få en ostbit uppvärmd till ca 75 grader får stå för dem, själv tycker jag att det är jättesimpelt!

Eftersom du ätit uppvärmd ost behöver du inte oroa dig. Detta gäller all ost. Blåmögel och allt, man kan ju äta pastasås gjord på mögelost...

Sist men inte minst vill jag bara säga att Livsmedelsverket rekommenderar att man inte äter "rå" och kall mozzarella trots att den är gjord på pastöriserad mjölk, samma anledning som halloumin!

Svar på tråden Är skiträdd..!