• Änglatuss

Förvaring av bröstmjölk

Jag vet att man helst inte ska ge flaska då de är så små och de helst ska suga själva ifrån bröstet, men jag trodde tutten skulle explodera och lilltjejen sover

hur va de nu med förvaring av bröstmjölk? 6 månader i frys, och hur många dagar i kyl?

fick lov att pumpa ur lite för att jag har så mkt... (som de verkar)

kan man förvara de i flaska i kylen och sen ge lite, bara för att testa? eller måste de ges på en gång?

• Svar på tråden Förvaring av bröstmjölk
  • AME79

värmer du det ska du hälla ut det om inte allt går åt det håller sig tre dagar i kyl och ca tre mån i frys

• medistra

12 timmar i kylen, det är max

jag har hört 3 månader i frysen, inte 6, men jag kan ha fel

ja, du kan förvara mjölken i kylen och sen ge litegrann, men du måste hälla ut det som blir över i flaskan, det kan inte sparas för att ges senare för det blir lätt bakterietillväxt i

värm upp flaska i vattenbad och inte i micro

• zazla

3 dagar i kyl. Tänk på att inte värma i micron utan bara i vattenbad. Och fyll inte på med nypumpad mjölj i en behållare med kyld/frysr mjölk.

• Maximilius flicka

du kan förvara det upp till tre månader i frysen och ett dygn i kylskåpet. Du kan värma lite i ett vattenbad och det som du inte värmer kan du frysa in.

Ida ♥ Micke = Liv 051030
  • medistra

oj, vad olika vi sa om kylen: AME79: är du säker på att det är 3 dygn?
    jag har hört att det bara är 12 timmar

• Miatanten

Jag har också hört kortare tid i kylen.. Typ ett dygn max..

• Maximilius flicka

ok, de delade meningarna angående tid i kylskåp beror alltså på om man ska frysa den eller inteGlad

Ida ♥ Micke = Liv 051030
  • wellah

1 dygn kyl 3 mån frys (enl min BM). tänk på att alltid sterilisera flaskor och pump...
    om du inte vill riskera amningen mata henne med kopp eller sked den mjölken du pumpat ur, men tänk även ju mer du pumpar desto mer mjölk får du.... så tuttarna fortsätter ju värka lika mkt.... bättre handpumpa lite just så trycket släpper.... så gjorde jag....

Svar på tråden Förvaring av bröstmjölk