• Änglatuss

Förvaring av bröstmjölk

Jag vet att man helst inte ska ge flaska då de är så små och de helst ska suga själva ifrån bröstet, men jag trodde tutten skulle explodera och lilltjejen sover

hur va de nu med förvaring av bröstmjölk? 6 månader i frys, och hur många dagar i kyl?

fick lov att pumpa ur lite för att jag har så mkt... (som de verkar)

kan man förvara de i flaska i kylen och sen ge lite, bara för att testa? eller måste de ges på en gång?

• Svar på tråden Förvaring av bröstmjölk
  • Sussi Li

Låg på prematuren för 6 månader sedan då gällde 6 månader i frys och 3 dygn i kylskåp. Ska värmas i vattenbad för att behålla de ämnen som skiljer bröstmjölk från ersättning. Är dock inte farligt att värma i mikro men visen med bröstmjölk försvinner. På prematuren värmde de i mikro på natten...

• Nannalie

jag häller mjölken i istärningspåsar ett annat tips är att hälla mjölken i creme fresh burkar

• Nannalie

jag har hört denna reglen

3 tim i rumstemp
    3 dygn i kylskåp men ställ inte mjölken i kylskåpsdörren
    3 månader i frysen

• Änglatuss
    wellah
    de va just så jag gjorde och vi testa med flaska...
    hon har varit nöjd och ligger i pappas knä och pratar lite.. i 30 mín
  • Änglatuss

Hur mkt äter en bebis ungefär?

Istärningspåsar va ju nått, då kan de inte va mkt, jag restpumpa 35ml och de fick hon, nu har hon varit nöjd i pappas knä i 30min.. nästa gång ska hon få bröstet såklart, jag ville bara lätta på de spända ett tag

kanske är fel av mig

Men man kan iaf pumpa och använda mjölken samma dag! eller om jag skulle pumpa ur lite på kvällen och så kan pappa johan ge henne de på natten om de skulle va så!

Ammar ju helst de här va mest på prov!

• ebben

Min son på 4 månader har aldrig fått flaskan,men jag pumpar ofta på natten då han inget alls äter o då blir ju brösten fulla! men det sätter jag i ispåsar o fryser in på direkten.Sen kan man ju ta fram från det den dagen man vill testa/vänja vid flaska......
    Man kan ju spara flera småslattar mjölk o sätta ihop sen till en hel flaska.

• myskatt

Jag har förvarat mjölken enligt amningshjälpens råd:

8 timmar i rumstemp om den ska ätas direkt
    1 dygn i kylskåp om den ska frysas
    3 dygn i kylskåp om den ska ätas senare
    3 månader i frys om den håller <-20
    6 månader i frys om den håller >-20

Steriliserade allt i början men efter 4 månades heltidspumpande orkar jag inte det längre. Kör i diskmaskinen en gång per dag och diskar med kallt vatten mellan.

• Änglatuss

ebben
    så man kan hälla ihop småslattar?

fanny åt och tutta båda tuttarna  men de vart en skvätt över i varje
    nu spänner tuttarna nå groteskt igen och hon bara sover och sover

• myskatt

Änglatuss
    Kan du inte pumpa ur överflödet och frysa in tills hon blir äldre? Blir hon mätt på dina bröst behöver hon ju ingen flaska.

Pumpa bara ut så det slutar spänna annars kommer brösten aldrig ställa in sig på hennes behov.

• Änglatuss

myskatt

vill  helst inte ge henne flaska

ska köpa istärningspåsar idag och spara

tack för tipsen och så

• myskatt

Jag tycker det är enklare att frysa 100 ml:ters portioner i 1L fryspåsar. Bara meckigt att pilla ur isbitarna.

• Änglatuss

så kan man ju oxå göra

tack tack

• Mej 70

Fråga....kan man inte förvara bröstmjölk i kyl 2 dagar och sen frysa??
    Det har jag gjort....
    Och han har ätit så.....
    Nu blev jag lite orolig

• myskatt

Mej
    Kan kan man säkert men det växer nog till mer bakterier (fler än vid ett dygn).

• Fnyz

vi pumpar på heltid här =) så vi börjar bli lite rutinerade =) fasten vi bara hållit på i 2 veckor... lillsnuppan våran tar inte bröstet så bra för mina bröstvårtor är HEEELT plana...

Man kan hälla ihop småslattar men inte en varm i en kall utan då ska den kylas först.

• ebben

Ängla-japp,småslattar går ju att ge tillsammans även om man haft de frysta var för sig också.

• Änglatuss

kanon
    då vet jag vid senare tillfälle

pappa va då stolt igår då han fick ge lite flaska, sen fick hon snutta på tutten med, hade då pumpat ut för att bröstet höll på att explodera, lätta på trycket lite..

idag är mina tuttar mindre spända, lillan är 5 dagar, vill ju amma
    men jag ville veta hur man frös in, och hur länge osv mjölken klara sig!

• Fnyz

Ja den stora fördelen med att ge flaska ibland är ju att pappan då kan ta av sig sin tröjja å sitta å mata henne så blir hon även mer fäst vid hans doft!

Även farmor å mormor har fått mata våran lilla tildis å de uppskattade det jättemycket.

Jag tycker det är tråkigt för min egen del att amningen inte fungerar men huvudsaken för mig är att hon får bröstmjölk så länge som möjligt och inte ersättning.

• Änglatuss

Fnys
    ja ersättning vill jag helst helst slippa överhuvvetaget, verkar ha gott om mjölk i mina tuttar iaf.. johan fick testa på och han vart så glad då fanny klunka i sej allt jag hade pumpat ur, de va inte mkt.. men de va skoj tyckte johan (sambon)

• ness

på BB sa dom 6 månader i frys om tempertauren är ca -18...
    annars är de 3 månader
    och i kyl två dygn

Svar på tråden Förvaring av bröstmjölk