• annca

Tilles tråd

Godmorgon familjen!

Här i Linköping vaknade vi till strålande solsken och riktig vårkänsla. Kändes som om jag mycket hellre velat stanna hemma hos stumpan och hennes pappa och ta en promenad framåt förmiddan, men vissa måste ju jobba!

Läste de vackra dikterna i annonserna och kände hur tårarna började välla upp igen. Så vackert! Men sådant ingen skulle behöva skriva till sin lille bebis.

Men klart att lille Tilleman blir stolt när han läser det! Det har han så klart alltid varit över sin fina familj. För nu kan du ju läsa. Du har säkert ett helt bibliotek fullt med spännande, roliga och färgglada böcker du kan mysa med, äta på, riva i, allt eftersom andan faller på där i stugan där du bor nu. Eller är det ett helt slott med lönngångar och tinnar och torn? Det får du visa oss när vi ses, för hos dig funkar tiden på ett helt annat sätt än hos oss. 

Vad tänker du göra i dag lille vän? Busa med alla de andra små änglabarnen förståss. Kanske hitta på nåt bus med oss som är kvar här nere? Det får vi se. Överraska oss, buskillen!Skrattande Och visst var det du som skickade den vackert klargula fjärilen till oss i söndags?

• annca

Jag sitter faktiskt nu på rasten och knåpar på ett par bilder Magnus ska få till sin bok. Få se om de blir bra... Han skriver ju så målande, så att få fram en bild av det härliga landskapet känns inte så svårt, faktiskt. Ikväll ska jag plocka fram akvarellerna igen.

• annca

Jag har sett 4 st i ST. Två lite mindre längre ner på sidan också.

Nu börjar jag gråta igen!
    Jag får inte droppa på mina teckningsskisser!

Jag önskar jag hade sådan kraft som ni har, Familjen!
    Therese, jag har inte haft någon jag verkligen beundrat förut! Du har nog blivit mångas förebild!

• annca

Therese och Nicklas, jag har en liten fråga till er, ni får gärna svara till mig personligen om ni känner det vara bäst...

Jag har brukat måla, mest i akryl, och teckna i blyerts. Nu har jag inte haft någon inspiration på länge, men känner nu att jag väldigt gärna skulle vilja göra en bild av er lille kämpe. Om ni vill alltså.
    Jag ska börja med att göra ett par bilder åt Magnus, Hemgårn, till hans brev-bok, och så se hur det går. Det var ett tag sedan jag höll i penseln...

Kramar
    /Anna

• annca

♥♥Godmorgon på er! Hoppas vädergudarna är på bättere humör i Sundsvall äv vad de är här i Linköping.

Eller är det du Tille, och dina små kompisar, som testar hur mycket vatten ett badkar kan innehålla? För här är det vått. Väldigt vått. Nåja, körsbärsträden behöver vatten för att blomma. Men hos er blommar de väl redan nu? Vet du vad? Jag har just klistrat igen ett kuvert som jag ska skicka till din familj. Jag har ritat en liten teckning, det är egentlligen bara en skiss än så länge, av hur jag tror det såg ut när du träffade den första lilla kompisen där på blomsterängen, där borta bakom stjärnorna där sagor föds, där du bor nu. Du kan ju ta en titt över mammas och pappas axel och tala om om jag har sett rätt! Skicka mig en liten gul fjäril eller så.

~Det finns alltid en sol bakom molnen~
  • annca

Lilla vännen, har ni lekt och plaskat färdigt nu? För nu tittar solen fram här, fast mörka mörka moln smyger runtomkring.

Tänk, jag tror du kommer att bli en toppenstorebror, som kommer att vaka över och titta till sitt lillasyskon alldeles förträffligt när den dagan kommer! Det är inte alla som har sin egen personliga lilla skyddsängel!

Hade du kunnat stanna kvar hos tror jag du blivt barnläkare när du blev stor, för i dina ögon fanns en så gränslös kärlek att dela med sig av!

Nej, nu ska jag gå och äta lunch. Vad ska du laga vännen? Spagetti och köttfärssås? Och en äppelpaj till efterrätt? Och sedan ta en liten lur på fårskinnet framför öppna spisen, med kattungen spinnande bredvid?

• annca

Satt och tänkte här, och kom på en textsnutt som var det allra första som poppade upp i huvudet på mig, den första gången jag läste i Thereses förra tråd, nån gång långt tidigare i år. Kanske var det den skivan vi lyssnad på också, det minns kag inte...
    Den har legat i bakhuvudet på mig och gnagt, och nu måste jag bara få ut den...

Vi hör en vän berätta om ett par
    som har en son med bara några veckor kvar.
    Dom kämpar för att hålla uppe modet,
    det är tydligen någonting med blodet.

Dom tar en dag ett ögonblick i sänder
    (text Bo Kasper)

Är också lite nyfiken på hur frissabesöket avlöpte!

Tille lille, har du många sådana här blommor på er sommaräng? Här är det långt tills de slår ut, men hos dig skulle jag tro att de alltid blommar!

• annca

Idag kommer det att vara ännu svårare än vanligt att koncentrera sig på jobbet. Jag hoppas så att solen som skiner så härligt här nere (trots att de mörka molnen smyger i kanterna) värmer också uppe i Sundsvallstrakten idag.

Jag är övertygad om att du och dina kompisar kommer att få fånga massor av vackra ballonger idag, Tille-liten! Kan se det framförmig hur ni springer och hoppar och fångar på ängen bland alla blommor och fjärilar! Kyss

• annca

Och vet du vad, Tillepojken, vad jag såg bredvid dörren när jag skulle gå in på jobbet idag? Jo, blommande maskrosor! Såhär, vårens första, blir man faktiskt riktigt glad av! Du har säkert många blommande på ängen, för på ängen, det är var maskrosor ska vara!

Familjen med det stora hjärtat, jag hoppas ni får en fin dag nu. Att ni kan slappna av litegrann mer nu. Jag är övertygad om att ni ordnat något riktigt vackert. 

• annca

Och här är dungen, där göken gol,
    små töser sprungo här
    med bara fötter och trasig kjol
    att plocka dungens bär,
    och här var det skugga och här var sol
    och här var det gott om nattviol,
    den dungen är mig kär,
    min barndom susar där.

Av Gustav Fröding

Den dungen, den finns nog någonstans på din stjärna, Tilleman. Är den där ute på ängen?

Svar på tråden Tilles tråd