Inlägg från: antitanten |Visa alla inlägg
  • antitanten

Tilles tråd

Hej Tille lille,
    känner att jag måste skriva till dig genast.
    Du förstår vännen, jag o några "tanter" här i Vitabergen på södermalm ville
    så gärna lämna över nyss utslagna syrener till din mamma o pappa när dom
    ändå var här i Sthlm.... men eftersom vi inte hann ses, så tänkte jag till lite...
    Aha tänkte jag då.... jag tar min stora bukett/knippet med syrener och går till
    blomsteraffären och blommograferar upp dom till Sundsvall istället.
    Toppenidé tyckte jag i alla fall.

Gissa om jag blev besviken Tille..... för i blomsteraffären sade dom att " så kunde man
    minsann inte göra alls". Har du hört på maken Tille? Det var väl larvigt och dumt.
    Tänk vad vuxna människor ska krångla till allt......

Men du vet ju Tille, att jag är en sån där "tant" som inte ger mig liksom, så imorgon
    ska jag slänga mig på telefonen och försöka ordna detta ialla fall. Fattas bara annat.
    Klart mamma Therese o pappa Nicklas ska ha härligt fina ny-utslgana syrener från
    Vitabergen hemma i Sundsvall. Klart som korvspad!

Nu ska jag och dotter Emelie ta fram våra värmeljus Tillevännen, tända  dom allihop
    mitt på vardagsrumsbordet intill den stora  syrenbuketten...och invänta den fina filmen om DIG TILLE  och din resa genom livet och bort över ängarna till molntussarnas o fjärilarnas land.

Misstänker att du blåser såpbubblor idag Tille.... för se här blåser det som bara den.
    ( En liten rolig sak hände i blåsten idag Tille.....en farbror som hade en sån där toupé råkade tappa den på gatan, sååå mycket blåste det. Jag kunde inte låta bli att skratta högt nästan och sen gick jag och log för mig själv nästan hela dagen. Om du såg det Tille, för du ser ju allt det vet jag, hoppas också du fick dig ett litet skratt)

Många kramar
    Lena m familj

• antitanten

Tille lille,

Tusen tack för att vi fått titta in i ditt liv och din familj med hjälp av

den fantastiskt fina dokumentären som visades ikväll.

Det var en känsloladdad kväll i kväll.

Värmeljusen och syrenbuketten var givna ateraljer på vardagsrumsbordet.

Vi satt som förväntansfulla julaftonssbarn alla fyra i soffan framför TV:n ;

Emelie, jag, hunden Caspian och katten Simba.

När dina intensivt blå ögon visades i TV-rutan var det som om tiden stod still.
    Alla tankar  liksom bara stannade av och tårarna kom till oss.

Att ha fått dela detta äventyr som ditt korta liv var Tille, var helt fantastiskt.
    Dina föräldrar Therese o Nicklas  är två unika människor Tille.
    För att inte tala om din storebror Liam, som så fint beskrev hur dagarna kändes.
    Så målande...så på pricken bra förklarat hur han kände. Så lätttillgängligt beskrivet.

Din mamma Tille, har ett underbart sätt att tala på. Hon är rak, hon är ärlig och hon
    pratar ett språk som vi alla föräldrar förstår. Inga onödiga krusiduller eller så.
    Din pappa, han är  så otroligt fin som visar känslor som tyvärr inte många män
    gör idag- trots att tider förändrats osv.

Tille-vännen, du har öppnat ögonen på en hel värld genom att vi lärt oss se
    saker och ting som dom är------genom dina intensivt blå ögon.
    Du, dina föräldrar o syskon har lärt oss att allt är värt att kämpa för.

Tack Tille
    Tack Therese o Nicklas

• antitanten
    olivettan skrev 2006-05-25 00:35:15 följande:
    Antitanti: fin bild!!
    Tack, jag kände att jag bara MÅSTE delge er vår kväll härhemma.
    En oförglömlig kväll i allra högsta grad, för så många.
    Kram
    Lena
  • antitanten
    Tesan81 skrev 2006-05-25 00:33:43 följande:
    antitanti: gu va fint du har fått till de Villemo
    Tack snälla.
    Kände att jag ville visa hur oförglömlig denna kväll blev och är.
    Kram
    Lena
  • antitanten

Hej Familjen Tille & Co
    Hoppas ni har det bra och att middagen var god.

Regnet har öst ned här i Sthlm idag i omgångar.Ömsom sol så att man nästan fick

hoppet tillbaka, för att minuten senare spöregna i timmar. Himlen har varit otäckt
    mörk tidvis.

Lite av Upp som en sol o Ned som en Pannkaka-varianten.
    Undrar smått när man ska kunna hänga undan vinterkläderna, för se vinterjackan
    har jag på när jag går ut med hunden- så kallt är det faktiskt.

Väntar med spänning på Tilleboken som nu är beställd och väntar även på klartecken
    från blomaffären som faktiskt kan tänka sig att fömedla egenhändigt plockade syrener från Vitabergen på söders höjder. Tänk att det ska vara så svårt.... Fundersam

Låten som var med i dokumentären som Shirley Clamp sjöng ljuder ur högtalarna här och nu.... så härligt.

Du må tro Tille att jag är lite nervös ikväll... för Emelies kompis bröt armen igår kväll nära hon skulle springa till bussen. Hon stupade rakt i backen stackarn.
    Jag tror att Du hade något med i spelet som det heter, för hon hade tur som inte blev överkörd av en bil i samma sekund. En bruten arm är inte så farligt trots allt.
    Hon kommer hit o ska sova över, med gips o allt. Hujedamej....
    Dom ska sova skavfötters säger dom och jag undrar verkligen hur det ska gå....
    Har bullat upp med läsk o godis (fy på mig, jag vet att det inte är nyttigt alls Tillemannen)
    och sen har jag lovat att läsa dikter när dom ska sova.
    Hellre det än spökhistorier...
    Tänk att femtonåriga tjejer kan vara så goa att dom vill ha godnattsagor fortfarande....

Sov nu så gott Tille
    vi ses o hörs

Lena m familj

• antitanten

God morgon Tille, du lilla sparvöga
    och god morgon familjen
    Här i Sthlm lyser Tille-strålar igen----härligt underbart.
    Tack Tille för alla strålar du ger oss.

Idag är det ju Mors Dag, och det vet du ju om Tille,
    så det är därför du strålar som bäst nu !

Många soliga hälsningar till Dig Tille uppe bland
    dom fluffiga vita och många hälsningar till
    Mamma Therese

/ Lena med familj

• antitanten

Till Anonym (skäms)

Man behöver inte skämmas för att man råkar känna en människa
    som gör fel i livet. Det man kan känna är tragik över
    att de man känner som gör så---känner man inte riktigt väl.

Inga människor föds elaka. Däremot, under livets resa så
    händer saker i den absoluta omgivning med dessa människor,
    som formar dem till vad som sedan blir deras öde.
    Ödet å andra sidan styr man till 75 % själv över i o med sina val i livet.
    När man är som mest svag och tvivlar på allt o alla inklusive sig själv, 
    det är då denne osäkra människa  ofta gör fel val.
    Att ta droger för att fylla tomrum i livet, är för många en alltför
    lätttillgänglig "utväg" oavsett om det gäller narkotika, anabola steroider
    eller alkohol.

Människor idag, och igår... behöver få hjälp med att prata med varandra.
    Det är inte underligt alls att så många människor idag mår mycket dåligt
    psykiskt, och det är inte heller konstigt att dessa människor går till
    handling i sina förvridna föreställningar om vad livet är- att de skrider
    till verket av sina fantasier eller inre bilder, som dom aldrig fått bearbeta.

Att det skrivs ut piller hit o dit för olika psykiska tillstånd är rent vansinne
    anser jag, såvida det inte handlar om starkt psykiskt sjuka människor som
    givetvis bör ges plats inom fyra väggar med hög-professionell personal.
    Psykofarmaka eller anabola steroider som tas av människor som "bara"
    behöver lyssnas på i första hand och bli uppmärksammade - är som
    att spela rysk roulette.

Mina tankar går oavkortat till Bobby, de 13-åriga flickorna samt den lille
    pojken på 6 år som varit med om detta hemska. Den lille killen måste
    få all den hjälp han kan nu..... för att orka med sitt nyligen påbörjade liv.

Lena

• antitanten
    Hemgårn skrev 2006-05-28 14:48:57 följande:
    Ja det finns många skruvade människor ute i samhället idag. Orsakerna är många, väldigt många, gissar jag. Våldskulturen är säkerligen en orsak och tillsammans med en avreglerad psykvård blir det kaos (tror jag). Psykiskt sjuka individer med grova vanföreställningar och tvångstankar går lösa på gator och torg. Dopningspreparat och droger. Alkohol och annat. Det besinningslösa våldet ökar... Läste om galningen som för några år sedan mördade sin egen mamma för att han "tyckte hon var konstig" och sedan efter att han kommit ut i samhället igen.. ja då mördade han sin flickvän för att "hon påminde honom om hans mamma". Det finns för många såna galningar ute idag. När då regeringar sparar in än mer på vård och omsorg lär det inte bli bättre, snarare tvärtom.Det mest tragiska i detta är att barn far ohyggligt illa när dessa dårar far fram. Bobby som drabbades av fel "föräldrar", den lille adopterade pojken som dog pga att hans "föräldrar" är idioter, flickan inatt, listan kan göras allt för lång.Det vi kan göra är att fortsätta vara varma, omtänksamma människor och ropa när det ropas måste. Civilkurage! Ser du något som är fel, säg till! Ser du en person som slår en annan, agera. Inte genom att fysiskt gå emellan men genom att ringa 112.Kram på er som läser tråden! ta hand om varandra och se efter de som är omkring er!Magnus hemgarn.mine.nu/tille

Kan bara med stor tacksamhet hålla med i alla de ord du skriver.

Att bry sig om, att engagera sig är steg i rätt riktning.

Jag undrar väldigt ofta numera...... vart tog all äkta kärlek vägen?

Som tur är finns det eldsjälar kvar på jorden..... Du är en av dom !

Kram

Lena

• antitanten

Hej Tille vännen...
    Det måste ha varit busigt uppe i himlen idag, för oj vad det har åskat och blixtrat här.
    Som ett jättestort fyrverkeri. Jag var riktigt rädd må du tro, för det smällde som bara den.
    Det kanske var du o dina fjärils-och änglakompisar som hade Morsdags- fyrverkerier...
    Hoppas ni hade kul ialla fall.

Jag gjorde en liten Berat-bild idag Tille.... tänkte att den kanske kunde få vara här för jag vet inte riktigt var jag ska sätta in den s.a.s

Idag (igår)är din mamma Therese en av alla stolta mammor på Mors Dag. Och utan Dig Tille och Dea o Liam också-hade det ju inte varit så. Men nu är det så, och mamma Therese är så fantastisk att hon borde få ett knippe rosor vareviga dag.

Nu ska du sova så gott Tille, så att du orkar skänka oss Tille-solsken igen.

Kramis i pyjamis
    Lena m familj

• antitanten

Idag vill jag delge er lite ur MITT liv, men enbart för att Tille är mycket av
    den räddande ängel för mig denna dag, däför är min dagboksanteckning av
    idag utlagd här.

Tog mig i kragen....av antitanti @ 11:59

och gick ned på vårdcentralen för att ta urinprov och blodprov.
    Börjar ju misstänka att njurarna tagit stryk av att inte blivit behandlad alls för det blod i urinen man hittat tidigare men som man ju inte alls kommit på det klara med hur det kommer sig.

Tänkte hela tiden på Tille, Kristoffer och Berat med sina fina familjer..... tänkte att : här går jag och oroar mig och gnyr för ingenting. Fast å andra sidan, blod i urinen o ont i njurtrakten kanske inte är ingenting förstås.... men ändå.
    Det finns klart mycket värre saker som drabbar människan- så när jag väl kom till vårdcentralen var jag lugn och samlad.
    Tittade upp mot himlen, denna tunga sky idag, liksom igår, som
    på något sätt kändes som bomull som höll om mig som en enda stor kram. Kände en sorts samhörighet med himlen och med tanken på att proverna kanske inte skulle motsvara mina förväntningar.

Säga vad man vill om mirakel.....men dom FINNS !!!!!
    Proven togs och jag fick sitta och vänta på svaren.
    Inte ens väntan kändes svårt utan mer som en bekräftelse på att jag hade vuxit in i situationen.

Läkaren kom ut och visade mig papperet med provsvaren.
    Känslan som då kom över mig går inte att beskriva..... min tårar kom helt utan förvarning.
    Somliga blir lyckliga över stora ting....jag blev euforisk över så små ting som ett par siffror på ett vitt papper.
    Min sänka hade återfått normal status.
    I min urin fanns bara mkt lite blod.
    Som den allra bästa av gåvor.... gåvor jag idag hade fått.

Som jag hade oroat mig i natt då jag mådde mkt dåligt. Faktiskt sämre än på länge. Stormen före lugnet liksom....

Idag kommer jag därför, som en hyllning till De Tre Musketörerna Tille, Kristoffer och Berat- att bege mig till Fåfängan med min hund Caspian. Tänker sätta mig där och bara VARA.
    Ett tillstånd som är värt mycket mer än allt annat.

Tack Tille..... du fanns där för mig idag och så många dagar,
    och tack Therese o Nicklas för genom er finns Tille.

Svar på tråden Tilles tråd