• Anonym

Pojkvännen svartsjuk på mitt ex

Vad tycker ni om den här situationen:
    Min pojkvän sen ett halvår tillbaka är svartsjuk på mitt ex, det tog slut med exet för över två år sedan, snart 2½. Det är så irriterande! Jag och mitt ex skiljdes "som vänner", och har fortsatt prata ofta i telefon, flera timmar i streck har hänt.
    Vi har en son tillsammans, på tre år. Min nuvarande pojkvän stör sig så på att vi pratar om sånt som "inte har med barnet att göra", och att vi pratar varje dag i telefon. När jag är med min kille, pratar jag inte länge med min fd, då blir det korta samtal, men han vet att vi pratar länge ibland på kvällarna när han inte är där.
    Eftersom mitt ex bor i en annan stad (jag flyttade därifrån när vi gjorde slut), så blir det så att antingen åker jag ner med sonen, eller så kommer min fd upp hit för att träffa honom. Då blir det ju så att jag träffar min fd också, tillsammans med sonen, självklart.
    Det gillar INTE min pojkvän! Han vill att jag ska ha så lite kontakt med min fd som möjligt, men jag tycker att vi har ändå barn ihop, och det är viktigt att vi har bra kontakt, särskilt eftersom vi bor långt ifrån varandra.
    Är hans svartsjuka verkligen befogad?? Jag och min före dettas förhållande är slut sen länge, och det vet min nya kille mycket väl!
    Han är också svartsjuk på lite andra saker kan jag tillägga. Tex att jag har bikini när jag solar i trädgården (jag bor i radhus) då blir han lite grinig, och om jag varit ute, måste
    jag alltid ringa när jag kommit hem, "så han vet att jag sover hemma".
    Jag vill inte förstöra vänskapen och den bra relationen jag har med mitt barns pappa, men är det för mycket begärt att ens pojkvän accepterar det?

• Svar på tråden Pojkvännen svartsjuk på mitt ex
  • Hanah

Nej, det är verkligen inte befogat att vara svartsjuk på ditt ex, särskilt inte när ni nu har ett barn ihop. Om han dessutom är svartsjuk när du tex solar i bikini måste du nog prata med honom och försöka gå till botten med vad det egentligen handlar om. Har han blivit sviken i ett tidigare förhållande, och därför har svårt att lita på dig? Om han inte har egna barn är det nog svårt att relatera till ditt nuvarande förhållande med din sons pappa. Var öppen och ärlig om allt som händer, undvik inte att prata med ditt ex även om din nuvarande är i närheten, då kanske han får för sig att du döljer nåt o på så sätt får han vatten på sin kvarn o blir mer svartsjuk. En ond cirkel alltså.

• sandra1984

Jag tycker det är jätte bra att du och ditt ex står varandra rätt nära,och att ni pratar mycket med varandra.Just med den anledningen att ni två har barn ihop.
    Tycker det ska fortsätta så,för det skapar stor trygghet och glädje hos ert barn.

Jag brukar inte vara emot svartsjuka speciellt mycket,inom rimliga gränser förstås.
    Men han verkar inte bara svartsjuk,utan kontrollerande.Han ska egentligen stötta dig i detta att du vill ha bra kontakt med ditt barns pappa.

Och på andra punkter du nämner så är det mer kontrollerande saker han gör.
    Varför litar han inte på dig?

Jag o sambon kan vara svartsjuka nån gång,men ändå rätt sällan för det finns aldrig nån anledning till det.
    Men att kontrollera nån väldigt mycket,och försöka "styra" hela tiden låter inget bra.

Det du kan göra är att följa Hanahs råd.
    Och självklart inte aceptera att han bestämmer över dig eller kollar dig jämt.

• Anonym
    Jag vet inte varför han inte litar på mig, men det verkar ju inte som att han gör det faktiskt, även om han säger att han gör det. Jag har aldrig gjort något som gett honom anledning till det.  Det där med bikinin handlar om att bara han ska få se mig så, typ.
    Han har faktiskt själv barn sen ett tidigare förhållande, men skillanden är att hans ex har en ny man (det har varit slut sen länge mellan dem), och mitt ex inte har en ny. Det får honom att tro att mitt ex vill ha tillbaka mig.
    Det är inte så att jag smyger med samtalen, men jag tycker heller inte att jag måste tala om för honom varje gång jag pratat med min fd. Frågar han om jag pratat med honom så säger jag ju det, men det är inte precis så att jag ringer upp honom bara för att rapportera att jag pratat med min fd. 
    En gång ringde jag upp min fd när jag och min nuvarande var på en fest, för att jag såg på mobilen att jag hade flera missade samtal från honom.  Jag pratade helt öppet i köket, men min nuvarande stod bredvid och var sur, han tyckte inte att jag skulle ringt upp exet.
    Jag tycker det är min sak att avgöra om och när jag ringer, står inte ut med någon som lägger sig i. Han har fortfarande en viss kontakt med sin fd, som inte är mamman till hans barn, så han kastar dessutom sten i glashus.
    En annan sak är att han försöker få mig svartsjuk, genom att prata om andra tjejer mm, det är så patetiskt pinsamt...
  • sandra1984

Osäkerhet ibland kan hända.
    Svartsjuka kan komma nån gång.

Men i ditt fall är killen väldigt kontrollerande.Det mår varken han eller du bättre av,vilket resulterar ofta vid att man gör slut.Man står inte ut.

Eftersom du har barn med ditt ex ska du absolut stå på dig att du har rätt att ringa han när du vill.Jag tycker att fler föräldrar som är skilda bör ha sådan bra kontakt som ni verkar ha,för då mår ofta barnen mycket bättre och blir lyckligare.

Han begär att du ska rapportera verenda samtal till han ju...
    Han vill ha koll på dig.
    Veta att du verkligen är hemma,eller kanske på jobbet.
    Bara han får se dig i bikini.

Tycker du en annan ska bestämma över dig och kontrollera dig så?

Jag själv har vart kontrollerande,och svartsjuk för ingenting.
    Men jag tog mig ochså igenom det.För jag mådde inte bra av det.Och i längden tar sånt död på förhållandet.

Jag tycker du ska ta ett allvarligt snack med din kille.
    Säg att du är förälder,och du är vuxen människa,och du bestämmer över dig själv.
    Ni kan diskutera,ni kan försöka lösa saker om ni är oense..

Men själva beslutet ligger på dig vad gäller dina handlingar.
    Han kan,och får aldrig "tvinga" dig att sluta ringa ditt ex,att sluta ha bikini....

Det är helt uppenbart att han inte litar på dig alls.Och det är hans problem.
    Om han vill ta itu med sitt problem så kan du finnas där för honom.

Men vill han inte det,eller inser han inte problemet,så får du helt enkelt aceptera detta (vilket du aldrig ska ska göra),eller lämna honom....

• Anonym

Han har inte sagt något om att jag haft bikini på stranden, konstigt nog
    Han blev också sur när jag klippt håret utan att fråga honom innan om det var ok. Vi var osams om det ett par dagar.

Eftersom min son inte träffar sin pappa särskilt ofta (pga avståndet), så umgås vi alla tre när vi väl träffas, antingen om han vi åker dit eller han hit. Jag tycker inte det är så farligt... Vi har kommit så bra överens hittills, och jag vill inte förstöra det pga att jag träffat en ny. Min nya tycker att sonens pappa ska träffa en ny tjej, och lämna oss "i fred". Han kan själv vara som en pappa till min son istället, tycker han.
    Men det fungerar tyvärr inte riktigt så, min son har en pappa, han kan inte ersätta honom.

• sandra1984

Okej.Du känner nog bäst jälv vad du vill göra och om ni kan lösa detta.

Men stå på dig.Du tänker väldigt bra tycker jag,och låt inte nån ändra på det.

• Anonym
    Jag ska nog lämna honom tror jag. Han har goda sidor också, men det blir för jobbigt.
    Finns det killar överhuvudtaget som accepterar att man har en vänskapsrelation med sin fd och träffas ibland, tillsammans med det gemensamma barnet?
    Det känns ibland som att jag kanske begär för mycket av honom?
    Jag vet att han och hans egen sons mamma går och tittar på när deras son tränar eller spelar matcher, men de brukar inte sitta tillsammans då. Men jag hade inte haft några problem med om de gjort det. Deras relation verkar vara lite ansträngd, inte så att de är ovänner, men de vill inte umgås heller.
  • sandra1984
    Det är inget fel att vara god vän med sitt ex om man har barn ihop.

Jag känner några som separerat,ena träffat en ny.Föräldrarna träffas ensamma då o då med barnen,ringer,sms:ar och ibland tar mamman med sig sin sambo.
    Där är det inga problem.
    Hennes sambo acepterar det,och stöttar deras vänskaps relation för att deras barn mår väldigt bra för den goda relationen.
    Ibland umgås de alla.
    De till och med bor på samma gård nu.

Jag blir bara glad när jag hör när separerade föräldrar har god relation till varandra,att man ringer eller träffas.
    Barnen mår mycket bättre.

Ja,det finns killar absolut som tycker sånt är okej.Finns många bra killar,endel blir säkert glada att ni pratar med varandra.
    Träffar man nån som har barn,får man ochså aceptera och stötta om föräldrarna har god kontakt med varandra.
    Sånt har man inget att säga till om.

Tycker det är själviskt och elakt att vilja sära eller förstöra det.
    Du låter väldigt självständig,det gillar jag...
    Och vuxen förstås.

Det kommer att gå bra.
  • Cecilia2

Din pojkvän verkar dessvärre vara av det mer kontrollerande slaget. Före dettingar är alltid ett känsligt ämne och en nuvarande partner reagerar nästan alltid när man ägnar timmar i streck åt den gamla. Men lägger man då till allt det andra du berättar låter det hela väldigt osunt. Om han inte alls är medveten om sitt kontrollerande eller över huvud taget villig att diskutera det måste du tänka efter om det är så du vill leva. För det är högst otroligt att det blir bättre av sig självt, tvärtom. Litar han inte på dig nu kommer han inte att göra det sedan heller.

• Anonym
    Min nuvarande vet inte att jag pratar med min fd så länge, han vet att vi pratar dagligen ibland, och det räcker för att han ska bli tjurig. Längden på samtalen vet han inget om.
    Det där med bikinin tyckte jag var så fånigt att jag trodde han skämtade först. Men han var helt allvarlig, och envis, gav sig inte. "Jag vill inte att du gör det", sa han gång på gång.
    sandra 1984: Det är precis en sådan relation som du beskrev de du känner har, som jag är ute efter!  Skulle jag och sonens pappa plötsligt bara "få" prata om sonen och inget annat (som min nuvarande helst vill), skulle det bli väldigt konstigt!
Svar på tråden Pojkvännen svartsjuk på mitt ex