• Anonym

Pojkvännen svartsjuk på mitt ex

Vad tycker ni om den här situationen:
    Min pojkvän sen ett halvår tillbaka är svartsjuk på mitt ex, det tog slut med exet för över två år sedan, snart 2½. Det är så irriterande! Jag och mitt ex skiljdes "som vänner", och har fortsatt prata ofta i telefon, flera timmar i streck har hänt.
    Vi har en son tillsammans, på tre år. Min nuvarande pojkvän stör sig så på att vi pratar om sånt som "inte har med barnet att göra", och att vi pratar varje dag i telefon. När jag är med min kille, pratar jag inte länge med min fd, då blir det korta samtal, men han vet att vi pratar länge ibland på kvällarna när han inte är där.
    Eftersom mitt ex bor i en annan stad (jag flyttade därifrån när vi gjorde slut), så blir det så att antingen åker jag ner med sonen, eller så kommer min fd upp hit för att träffa honom. Då blir det ju så att jag träffar min fd också, tillsammans med sonen, självklart.
    Det gillar INTE min pojkvän! Han vill att jag ska ha så lite kontakt med min fd som möjligt, men jag tycker att vi har ändå barn ihop, och det är viktigt att vi har bra kontakt, särskilt eftersom vi bor långt ifrån varandra.
    Är hans svartsjuka verkligen befogad?? Jag och min före dettas förhållande är slut sen länge, och det vet min nya kille mycket väl!
    Han är också svartsjuk på lite andra saker kan jag tillägga. Tex att jag har bikini när jag solar i trädgården (jag bor i radhus) då blir han lite grinig, och om jag varit ute, måste
    jag alltid ringa när jag kommit hem, "så han vet att jag sover hemma".
    Jag vill inte förstöra vänskapen och den bra relationen jag har med mitt barns pappa, men är det för mycket begärt att ens pojkvän accepterar det?

• Svar på tråden Pojkvännen svartsjuk på mitt ex
  • Anonym
    Jag vet inte varför han inte litar på mig, men det verkar ju inte som att han gör det faktiskt, även om han säger att han gör det. Jag har aldrig gjort något som gett honom anledning till det.  Det där med bikinin handlar om att bara han ska få se mig så, typ.
    Han har faktiskt själv barn sen ett tidigare förhållande, men skillanden är att hans ex har en ny man (det har varit slut sen länge mellan dem), och mitt ex inte har en ny. Det får honom att tro att mitt ex vill ha tillbaka mig.
    Det är inte så att jag smyger med samtalen, men jag tycker heller inte att jag måste tala om för honom varje gång jag pratat med min fd. Frågar han om jag pratat med honom så säger jag ju det, men det är inte precis så att jag ringer upp honom bara för att rapportera att jag pratat med min fd. 
    En gång ringde jag upp min fd när jag och min nuvarande var på en fest, för att jag såg på mobilen att jag hade flera missade samtal från honom.  Jag pratade helt öppet i köket, men min nuvarande stod bredvid och var sur, han tyckte inte att jag skulle ringt upp exet.
    Jag tycker det är min sak att avgöra om och när jag ringer, står inte ut med någon som lägger sig i. Han har fortfarande en viss kontakt med sin fd, som inte är mamman till hans barn, så han kastar dessutom sten i glashus.
    En annan sak är att han försöker få mig svartsjuk, genom att prata om andra tjejer mm, det är så patetiskt pinsamt...
  • Anonym

Han har inte sagt något om att jag haft bikini på stranden, konstigt nog
    Han blev också sur när jag klippt håret utan att fråga honom innan om det var ok. Vi var osams om det ett par dagar.

Eftersom min son inte träffar sin pappa särskilt ofta (pga avståndet), så umgås vi alla tre när vi väl träffas, antingen om han vi åker dit eller han hit. Jag tycker inte det är så farligt... Vi har kommit så bra överens hittills, och jag vill inte förstöra det pga att jag träffat en ny. Min nya tycker att sonens pappa ska träffa en ny tjej, och lämna oss "i fred". Han kan själv vara som en pappa till min son istället, tycker han.
    Men det fungerar tyvärr inte riktigt så, min son har en pappa, han kan inte ersätta honom.

• Anonym
    Jag ska nog lämna honom tror jag. Han har goda sidor också, men det blir för jobbigt.
    Finns det killar överhuvudtaget som accepterar att man har en vänskapsrelation med sin fd och träffas ibland, tillsammans med det gemensamma barnet?
    Det känns ibland som att jag kanske begär för mycket av honom?
    Jag vet att han och hans egen sons mamma går och tittar på när deras son tränar eller spelar matcher, men de brukar inte sitta tillsammans då. Men jag hade inte haft några problem med om de gjort det. Deras relation verkar vara lite ansträngd, inte så att de är ovänner, men de vill inte umgås heller.
  • Anonym
    Min nuvarande vet inte att jag pratar med min fd så länge, han vet att vi pratar dagligen ibland, och det räcker för att han ska bli tjurig. Längden på samtalen vet han inget om.
    Det där med bikinin tyckte jag var så fånigt att jag trodde han skämtade först. Men han var helt allvarlig, och envis, gav sig inte. "Jag vill inte att du gör det", sa han gång på gång.
    sandra 1984: Det är precis en sådan relation som du beskrev de du känner har, som jag är ute efter!  Skulle jag och sonens pappa plötsligt bara "få" prata om sonen och inget annat (som min nuvarande helst vill), skulle det bli väldigt konstigt!
  • Anonym

Skönt att höra att det inte är en "onormal" relation jag och mitt ex har. För jag vill ju inte ändra på den pga en ny kille, som sagt. Vill fortsätta ha en bra relation, utan sura minter från den nya.

• Anonym

Sura miner skulle det stå.

• Anonym

skulle min man ha ett ex som han har barn med skulle inte jag vilja att de hade SÅ mkt kontakt.. skulle inte va svartsjuk, men skulle inte tycka d va ok. ok tycker jag är högst en kvart kanske, högst 2-3 ggr i veckan kanske, kanske inte ens d.. & det ska mest handla om barnen tycker jag, men d är bara min åsikt.
    det andra om att sola i bikini när man bor i radhus & att han måste veta att du sover hemma tycker jag däremot är lite för överbeskyddande.. klart d är bra att höra av sig när man kommit hem så han vet att du lever,men.
    sola måste du ju få göra i bikini,hemma, var annars kan du sola?

• Anonym

Anonym: Men om du inte är svartsjuk, varför tycker du då inte att det skulle vara ok?
    Vad kan det finnas för anledning om inte svartsjuka?

• Anonym

att man är gifta/sambo/partners & därför tillgivna varandra, varför umgås/ha överflödig kontakt med sitt ex då? självklart ska man ha kontakt för barnens skull, men som du beskriver att ni har kontakt..jag tycker det nästan verkar som ni är "bästa kompisar".. även om man skiljs som vänner så förstår jag inte varför man vill ägna så mkt tid åt sitt ex när man har en ny partner man älskar. men som jag sa förut, bara min åsikt..alla andra som svarat verkar ju hålla med dig så..lyssna inte på mig om du inte vill

• Anonym
    Jag tycker inte det är "överflödig kontakt". Vi är väldigt goda vänner, och har mycket att prata om för det mesta.
  • Anonym

ok, men tror d är precis d din pojkvän inte gillar kanske..han vill väl vara din bästa kompis..inte att du ska ha ngn annan bästa killkompis, int vet ja
    lycka till iaf, hoppas allt löser sig för er/dig!

• Anonym
    Hm, jag pratar ju faktiskt mer med min pojkvän än med min fd. Vi ringer varandra varje dag, ofta flera gånger om dag...  Men min fd är en god vän till mig, men det kan ju inte jämföras med relationen jag faktiskt har med min nuvarande, det är ju vi som har ett förhållande. 
Svar på tråden Pojkvännen svartsjuk på mitt ex