• Icapika

Frysa äpplen??

Någon som vet om det går att frysa äpplen? Har massa äpplen och tänkte göra en äpplepaj på några, men orkar inte göra en massa saker på äpplena just nu så då tänkte jag att om man kan frysa in dem så kan man göra en äppelpaj (eller något annat) lite senare.

• Svar på tråden Frysa äpplen??
  • Signatur

äpplen brukar bli bruna och fula och få konstig konsistens om man fryser dem. Bättre i så fall att göra paj och frysa.

• Rabbit

Om du förväller dem (skala, klyfta och koka) kan du frysa in dem tror jag. Blir ju inte som färska, men borde funka till paj tex.

• bambigirl

Mormor brukar frysa äpplen, men jag tror att hon förväller dem först. Fast hon brukar göra äppelgröt på sina, men äppelpaj borde oxå gå.

• Anna76

Jag har fryst äpplen! Det går bra om man ska använda dem direkt till en paj elller liknande! Jag klyftade dem innan jag frös in, då är det bara att slänga dem i formen när du är sugen...

• plupptrollet

Här har du nått du kan göra med äpple!!

7 dl inläggningsättika
    1 kg socker
    1 tsk kryddnejlika
    1 tsk kryddpepparkorn
    2-3 kanelstänger
    1 kg äpplen, Golden, ej fullmogna
    1 dl lingon, färska eller frysta

Gör så här
    Koka upp ättikan, sockret och kryddorna i en kastrull och sjud 2-3 min under omrörning.

Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Lägg ner äpplena och lingonen i lagen och sjud försiktigt tills äpplena är nätt och jämnt mjuka. Ta upp äpplena med hålslev och lägg dem i rena glasburkar. Fördela lingonen jämnt i burkarna. Reducera (koka ihop) lagen tills hälften återstår. Fördela den varma lagen över äpplena.

Förslut burkarna.

Svar på tråden Frysa äpplen??