• Little Miss Prissy

Memma??

Är det någon som vet om man kan köpa den finska påskdesserten Memma någonstans?? Den är jättegod och jag vet att det har kunnat gått köpa den på hemköp förut men har inte sett till den.
    Är sååå sugen på memma!!

• Svar på tråden Memma??
  • nattuggla

Måste rätta...jag inte bara kommer från Finland jag bor också där:)

• Who am I

nattuggla: Jag är 50% finsk och 50% norsk....jag har alltid ätit memman direkt ur kylen, har aldrig värmt den och det känns "fel" att göra så-

• ellinorsmamma

Har sett det på hemköp och ica och det är i vår lilla stad i norrland.

• Lilla My i Finland

Ljum memma??? Nej nu hörni! Det är nog nåt svenskt påhitt skulle jag tro! Den ska direkt ur kylen!

Eftersom det är rågmjöl i den så kan jag varna alla "nya" memmaätare att det lägger igång magen rejält!

Memma smakar lite sött, påminner kanske liiite om plommonsmak... Man orkar inte äta stora portioner av det i gången.

Det var någon som frågade om det går att frysa memma, och svaret är JA! Men hållbarheten vet jag inget om... Här hinner memman aldrig bli för gammal...

• nattuggla

Ja, det är svårt att förklara hur memma smakar...men jag kan rekommendera att smaka, man blir mätt på en matsked ungefär :) (jag då alltså)

• Annican001

Nu är jag jättenyfiken! Ska nog köpa hem det till påsk och prova när mamma och dom är här. Tror inte dom har provat heller.

• Annican001

Man ska alltså ha socker och grädde till?

• Who am I

Jag brukar enbart ha på grädde, har nog aldrig ätit med socker till..tycker det är sött nog i sig själv.
    Men prova dig fram till det du tycker är gott, USCH så sugen jag blev nu *ler*

• Vem där

Nu ska här provätas memma om en stund. Spänningen är olidlig. Återkommer ifall jag överlever

• Vem där

Jag lever .... men det är inte mer heller Det smakade inte alls otäckt men man kanske måste lära sig älska memma, jag tror inte jag kommer att längta efter det nu på direkten. Det var iaf trevligt att ha provat det

• nattuggla

TArax: Jo, det kan tänkas att man måste lära sig tycka om Memma....här i Finland äts det ju massor, men inte många barn gillar det. JAg gillade det inte heller som barn men nu älskar jag det:)

• KvastHilda

Nä...Memma kan man inte äta. Tarax...vad har du gjort???

• sininen

Oj *skrattar* inte visste jag att det fanns svenskar som åt memma. Jag tillhör en av dom som hatade det när jag var liten, men har inte ätit sedan vi flyttade till Sverige. Ska kanske testa det igen. Vem vet, kanske blir en ny favvo hehe...

• Who am I

Jag har älskat memma sedan jag var liten. Är 50% finsk och 50% norsk och har pga min finska sida och dess släkt ätit memma sedan barnsben *ler*

• Fru Kirta

Jag har nästan inte ätit memma alls sedan jag flyttade till Sverige 10 år sedan (är 100% finsk). Vår familj har alltid ätit det och jag tycker det är jättegott! Socker och grädde på såklart ;)
    Jag glömmer alltid att kolla i affärerna innan påsken, det som kommer in, brukar gå åt i affärerna.

Svar på tråden Memma??