• loves

Grönt kort i golf???

Är de några golfintresserade här på fl?
    Jag undrar i så fall hur ni tog erat gröna kort ?

Hur lång tid tar det?
    vad kostar det?
    Hur funkar det? med praktik o teori? Är proven svåra?
    Måste man ha ngn erfarenhet innan man börjar på gröna kortet?

• Svar på tråden Grönt kort i golf???
  • loves

är de ingen som har grönt kort

• Carisma95

Ska jag vara ärlig så minns jag inte...
    Har för mig att teorin kostade runt tusenlappen. Praktiken något mer (?)

När vi gjorde vårt teoriprov så fick vi en fråga och satt i grupper och diskuterade fram svaret med hjälp av regelböckerna. Vår lärare sa att det är inte meningen att man ska kunna reglerna utantill, utan att man lätt ska kunna hitta svaren när man behöver dem.

Praktikprovet var inte heller svårt (tyckte jag iaf). Men tror de allra flesta klarar sig så... Man skulle klara vissa delar, t.ex. slå X meter med P:n, 7:an och en av träklubborna.

• loves

okej...men när man gör praktiska provet (om jag fattat de rätt), så är man hela gruppem då? eller är man själv?

var de en kul kurs?
    jag är inte så fantastiskt intresserad av själva golfen o teorin, utan funderar bara på att ta de för skoj skull, för att kunna gå med mannen då o då om de är fint väder

• Carisma95

Vi gjorde det med hela gruppen närvarande, men var indelade i par.
    Ja, det rätt roligt. Inte så många i min ålder dock, mest äldre damer... Men vi hade iaf en snygg lärare..!

• loves

haha...gött!!
    ja, men de skulle nog kännas bättre om de var lite äldre med.
    får jag fråga i vilken stad du gjorde detta?

• CEEN

Jag undrar i så fall hur ni tog erat gröna kort ? kommer inte riktigt ihåg, 1½ månad kanske?

Hur lång tid tar det?
    vad kostar det? tror att det kostade 1500, men det var 10 år sen.
    Hur funkar det? med praktik o teori? Är proven svåra? man får träna och ha teorilektioner. provet var inga svårigheter, jag var ändå bara 13 då men det var inga problem.

Måste man ha ngn erfarenhet innan man börjar på gröna kortet? nä det behövs inte

• Carisma95

Alingsås.
    Är du ute efter läraren...

• loves

hhe...oki! ja, kanske skulle ta vägarna förbi alingsås då? bor ju i gbg kanske ska hälsa från carisma?? ;-D
    nej, skämt o sido....undrade bara. för att ja kan tänka mej att de skiljer i pris osv i mindre /större städer

• Carisma95

Loves:
    "Carisma" är inte mitt stage-name offentligt...

Ja, det skiljer säkert lite i pris beroende på var du tar någonstans.

• ametist

Här är en som ska ta grönt kort snart! :)

Information kan du hitta bl a här:
    utbildning.golf.se/extra/pod/&id=56&module_instance=2&sectionid=8

Kostnad kan du se på golfklubbens hemsida, där du tänkt ta grönt kort.
    För mig kostar det 2500 kr.

Praktiken funkar väl så att man träffas ett par gånger och tränar med gruppen, slag, puttar, chippar, pitchar, bunkerslag.
    Sen gör man ett prov där man ska klara ett par moment inom varje område, man ska klara ett antal bunkerslag, slå bollen si och så långt, chippa in på green osv.

Teoriprovet görs på egen hand, man får ett påstående och ska kryssa i "rätt" eller "fel", tror jag. Man får ha med regelboken, för som sades tidigare, man ska ju inte kunna reglerna utantill.

Men kolla den där sidan jag länkar till, där finns jättebra info och man kan göra "testprov" på teoridelen.

Lycka till!

Svar på tråden Grönt kort i golf???