• loves

Grönt kort i golf???

Är de några golfintresserade här på fl?
    Jag undrar i så fall hur ni tog erat gröna kort ?

Hur lång tid tar det?
    vad kostar det?
    Hur funkar det? med praktik o teori? Är proven svåra?
    Måste man ha ngn erfarenhet innan man börjar på gröna kortet?

• Svar på tråden Grönt kort i golf???
  • ametist

Ja jag har väntat flera år, bara för att jag inte har haft råd att ta grönt kort förrän nu.
    Men det är ju helt klart roligare att få spela ordentligt på stora banan, så därför vill jag gärna ta grönt kort.

Var till en inomhusrange idag och slog. Det var jättekul. Ni har säkert många såna ställen där som du kan åka till.

• loves

aha....spännande?!! men de måste va stor skillnad att spela inomhus än utomhus?!

• nettan 2

Jag skall ta mitt kort i Eskilstuna.
    Det gick trögt i början att spela men nu har det lossnat, har hittat min sving. skit kul. Jag tränar nu på vintern i tennishallen

• ametist

Ja det är ju skillnad, utomhus ser man ju mer vart bollen tar vägen. Men på rangen inomhus slår man ju bara 2 meter eller så. Det är väl mest för att öva svingen och det är ju aldrig fel. Kanske du skulle åka iväg och träna lite med karln din! :)
    Provade en golfsimulator också, man slår som mot en skärm som visar en golfbana, men jag spelade som en pajas och åkte hem snabbt innan jag tappade allt självförtroende! :)

• ametist

Oj, min karl berättade just att ni har alldeles fantastiska inomhusrangar där nere i Göteborg. Stora hallar där man kan slå fullånga slag! Wow!

• loves

haha....

var ligger dessa i gbg? vet han de? eller vad dem heter? min karl ska flyytta hit till mej i sommar, så han vet nog inte heller..

• nettan 2

Jag har också sett att det finns golfsimulatorer men jag har ej prövat än. Det ska bli kul att få grönt kort för min sambo och jag har bestämt att vi skall åka på en golfresa någonstans och då måste man ha grönt kort.

• ametist

Jaha, äsch vad trist att din man inte bor där.
    Sambon visste inte vad de hette eller var de ligger, kanske går att hitta info hos någon av klubbarna eller på golf.se.

• ametist

Härligt med en golfresa! Dubai vore inte helt fel! hehe

• loves

okej...!! va kul...jag kommer tilbaka om en stund. nu ska jag äta lite. men ska ladda med lite nya frågor tilll er !! haha...be sure

• ametist

Kul att tjata golf med någon!
    =)

Hej så länge!

• nettan 2

Jag läste att de har börjat med golfresor i Vietnam och i Kina, de verkar Kul. Helst vill vi åka till värmen och spela golf och äta god mat och bara bry oss om varandra.

• Cuthalion

Här är en till som spelar golf!

Samtliga frågor som dyker upp på teoriprovet finns under Nybörjarutbildning på golf.se så kan Ni svaren på de två teoriproven så klarar Ni proven.

Provet är utformat i två delar, en som rör regler och en som rör vett och etikett på banan. Man måste ha minst 20 rätt på _vardera_ del, det vill säga även om man minst måste ha 40 poäng av 50 så hjälper det inte om man har 21 på ena sidan och 19 på andra . . .

Vad gäller spelet så börjar man från gul/svart (150), går vidare till grön/vit när man klarat 18 p på 9 hål och sedan till röd. Från röd skall man kunna visa upp att man dels gått runt på minst 18 p och sedan att man varit ute och spelat. Det kan säkert skilja sig mellan olika klubbar exakt antal scorekort etc men det får Ni säkert info om ifall Ni går kursen .

Precis som när man har officiell hcp så måste man ha med en annan som har officiell hcp för att kunna sänka sig .

• Cuthalion

OBS! Skall man utomlands så är det lite krångligare nu eftersom hcp-kort inte används längre utan allt skall registreras genom ens medlemskort som självklart inte kan läsas av i utlandet . . . hrm. Istället får man be om ett hcp-intyg som skrivs ut när man loggat in på sin sida och sedan skall undertecknas av en på klubben.

• Cuthalion

Ett litet fel smög sig in . . . Angående uppvisande av scorekort så gäller det för de som har grönt kort sedan innan men som inte fått officiellt hcp. De som börjar utbildningen nu skall spela upp för en av klubben utsedd ledare ist.

Nu skall jag vaar tyst

• loves

okej...tackar!! ja, de är så mycket man ska lära sej...!!! men tack för värdefull info

Svar på tråden Grönt kort i golf???