• ametist

Grönt kort i golf???

Här är en som ska ta grönt kort snart! :)

Information kan du hitta bl a här:
    utbildning.golf.se/extra/pod/&id=56&module_instance=2&sectionid=8

Kostnad kan du se på golfklubbens hemsida, där du tänkt ta grönt kort.
    För mig kostar det 2500 kr.

Praktiken funkar väl så att man träffas ett par gånger och tränar med gruppen, slag, puttar, chippar, pitchar, bunkerslag.
    Sen gör man ett prov där man ska klara ett par moment inom varje område, man ska klara ett antal bunkerslag, slå bollen si och så långt, chippa in på green osv.

Teoriprovet görs på egen hand, man får ett påstående och ska kryssa i "rätt" eller "fel", tror jag. Man får ha med regelboken, för som sades tidigare, man ska ju inte kunna reglerna utantill.

Men kolla den där sidan jag länkar till, där finns jättebra info och man kan göra "testprov" på teoridelen.

Lycka till!

• ametist

Länken blev ju inte så där jättebra...Markera hela raden där. :)

• ametist

Fadder får du ha vem du vill, bara denne har officiellt handicap. Vet dock inte säkert hur lågt handicap personen måste ha

• ametist

Tyvärr, ska göra i Umeå. Hade varit jättekul med sällskap!

• ametist

Så snart klubben öppnar, vi har massvis med snö här så det lär väl dröja lite. Teorin kan man ju dock börja med snart, kanske om ngn vecka!

• ametist

Ok, vad bra! :)

Där nere i Göteborg kan man säkert börja med en kurs redan nu. *orättvisa* :)

• ametist

Man får böcker när man börjar kursen, de ingår i kurskostnaden. Men man kan köpa böcker på egen hand också, tror det står vilka böcker man ska ha på den där sidan jag länkade till.
    Jag har inte köpt någon bok...
    Har inte anmält mig än, borde väl göra det snart.

Har stått på rangen ett par somrar nu, men inte spelat annat än en och annan korthålsbana.

Du då, har du spelat innan?

• ametist

Ja visst är det kul!

Förut tyckte jag det var fruktansvärt tråkigt, men när jag provade det så fastnade jag direkt! =)

• ametist

Det kommer gå jättebra! =) De är nog inte så hårda, kursledarna, de vill nog bara se att man vet vad man gör där ute på banan och att man inte slår sönder banan helt och hållet.

På rangen får man stå utan grönt kort, samt på övningsgreener, övningsbunkrar osv.
    Sen får man spela korthålsbanor och "pay and play-banor".

• ametist

Ja jag har väntat flera år, bara för att jag inte har haft råd att ta grönt kort förrän nu.
    Men det är ju helt klart roligare att få spela ordentligt på stora banan, så därför vill jag gärna ta grönt kort.

Var till en inomhusrange idag och slog. Det var jättekul. Ni har säkert många såna ställen där som du kan åka till.

• ametist

Ja det är ju skillnad, utomhus ser man ju mer vart bollen tar vägen. Men på rangen inomhus slår man ju bara 2 meter eller så. Det är väl mest för att öva svingen och det är ju aldrig fel. Kanske du skulle åka iväg och träna lite med karln din! :)
    Provade en golfsimulator också, man slår som mot en skärm som visar en golfbana, men jag spelade som en pajas och åkte hem snabbt innan jag tappade allt självförtroende! :)

• ametist

Oj, min karl berättade just att ni har alldeles fantastiska inomhusrangar där nere i Göteborg. Stora hallar där man kan slå fullånga slag! Wow!

• ametist

Jaha, äsch vad trist att din man inte bor där.
    Sambon visste inte vad de hette eller var de ligger, kanske går att hitta info hos någon av klubbarna eller på golf.se.

• ametist

Härligt med en golfresa! Dubai vore inte helt fel! hehe

• ametist

Kul att tjata golf med någon!
    =)

Hej så länge!

Svar på tråden Grönt kort i golf???