• Anonym

Homeopati för att bli gravid!?

Hejsan

Undrar om nån har erfarenhet av homeopati för att t.ex få igång på ÄL för att kunna bli gravid?

Har nån fått hjälp av homeopat på nåt sätt & sen blivit gravid!?

Funderar på att gå till en sån.... har nämligen hört att det ska vara bra, men är nyfiken på lite mer fakta!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-16 11:58:45:
    OBS ÄR ENDAST INTRESSERAD AV FOLK SOM TROR PÅ HOMEOPATI & HAR BLIVIT HJÄLPTA AV DET!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-16 11:58:57:
    OBS ÄR ENDAST INTRESSERAD AV FOLK SOM TROR PÅ HOMEOPATI & HAR BLIVIT HJÄLPTA AV DET!!!
  • Svar på tråden Homeopati för att bli gravid!?
  • Tildalina

Jag tror att det här kan funka med homeopat faktiskt! Min gynläkare sa dessutom att jag kunde testa med växtöstrogener och sånt, och det verkar som att många fått nåt sånt av sin homeopat.
    Hon jag pratade med nämnde även nåt om att hon skulle lära mig massera foten på ett speciellt ställe, är det typ lite zonterapi i det hela också? Nån mer som fått typ det av behandling av homeopat?

• Gadget

Carro E, kattmor, Tildalina:

"Homeopatin hävdar att varje symptom, hos en frisk människa, som orsakas av en giftig dos av en substans, kan botas av ett preparat som tillretts av samma substans. Med Hahnemanns egna ord: simila similibus curentur ("låt lika bota lika"). Homeopatins sjukdomsbegrepp skiljer sig från den konventionella medicinens. Grundorsaken till en sjukdom anses snarare vara psykisk än fysisk, och sjukdomar anses yttra sig först genom emotionella symptom (t.ex. begär, avsky) och om de inte behandlas övergår de enligt teorin så småningom till fysiska symptom.

Ett homeopatiskt läkemedel tillverkas genom en process som kallas "dynamisering" eller "potensiering". Detta innebär att man utgår från ur "urtinktur" bestående t.ex. av 1g aktivt ämne i 99g vatten och successivt späder detta enligt en fastställd process. Ur den ursprungliga lösningen utvinner man "första potensen" genom att ta 1 ml av den ursprungliga lösningen och tillsätta 99 ml vatten. Man slår sedan flaskan med denna ny lösning mot något hårt, eller skakar den häftigt, ett föreskrivet antal gånger för att frigöra de läkande krafterna. Därefter utvinner man på motsvarande sätt "andra potensen" genom att upprepa utspädningen. När denna process upprepats 100 gånger har man erhållit den hundrade "centesimalpotensen" (C100), som alltså knappt innehåller en enda molekyl av det aktiva ämnet. Med stigande potens sägs läkemedlet bli starkare och därmed också svårare att hantera. Ofta nöjer man sig med lägre potenser, t.ex. C30 eller använder andra spädningsproportioner, s.k. D- eller LM-potenser, där man vid varje steg späder 10000 respektive 50000 gånger. Dessa olika typer av potenser är emellertid inte likvärdiga på grund av det olika antalet dunkningar, "potensieringar".

Valet av potens när man ordinerar mot en sjukdom beror hur "djupt" man bedömt att sjukdomen ligger. T.ex. är 12 en vanlig startpunkt vid akuta tillstånd och 30 används för kroniska problem. Den totala utspädningsfaktorn anses mindre betydelsfull än antalet succesiva spädningar som gjorts. I Tyskland är D-potenser vanligast medan det i USA och Indien oftast är C-potenser som används."

"Kärnfrågan blir därför om det finns vetenskapliga studier av tillfredställande kvalitet som påvisat någon behandlingseffekt av homeopatiska preparat. För närvarande finns inga sådana studier som inte starkt kritiserats och ifrågasatts. Tidskriften The Lancet publicerade i augusti 2005 en studie, genomförd av Aijing Shang et al, i vilken placeboeffekten jämfördes med effekterna hos homeopatiska preparat och konventionella medicinska preparat. Slutsatsen som drogs av undersökningen var att resultaten av de homeopatiska preparaten ej avvek med statistisk signifikans från placeboresultaten, medan det, naturligtvis givet samma konfidensgrad, var bevisat att den traditionell medicinen gav effekt."

"Homeopatiska preparat är nämligen normalt så utspädda att de inte kan innehålla något av värde. De små doserna av de mest potenta medlen kan inte alla innehålla ens en enda molekyl av den ursprungliga verksamma substansen och kan därför rimligen inte ha någon effekt överhuvudtaget."

Om du spiller en droppe av något i en simbassäng, tar upp en mugg och dricker detta, tror du det kommer ha någon verkan? Inte ens HIV smittar i den utspädningen.

Vetenskapens värld hade ett inslag om homeopati för ett par år sen.

Btw.. det är skillnad på homeopati och naturmedicin som t ex Johannesört och dylikt. Homeopati innehåller kanppt en molekyl av det "verksamma ämnet" medans naturmedicin är starkare.

• Kattmor

Gadget

Jag bryr mig inte om hur dom gör "medicinerna" det är oviktigt!

Det som är viktigt är ju att det fungerar & det gör det ju!!

Homeopati blir ju mer & mer populärt, det används på både människor & djur!

Det skulle ju inte vara så om det inte funkade eller hur!!

Skulle inte finnas några homeopater om det bara var bluff & båg dom höll på med!!

Jag är ytterst tacksam att jag kom i kontakt med min i alla fall, han har hjälpt både mig & min familj väldigt mycket!!

• Gadget

Kattmor:

Om det fungerade på allvar, utan placeboeffekten så skulle det vara en riktig vetenskaplig metod som skulle klara vetenskapliga tester. Det gör det inte.

"Homeopat" är en oskyddad beteckning som vem som helst får använda, och som inte står under Socialstyrelsens tillsyn.

"På grund av karensregler för slakt och mjölkning vill många djurhållare inte medicinera sina djur i onödan. Eftersom homeopatika i Sverige inte får säljas i sådana doser att de ur medicinsk synpunkt kan ha någon effekt är det då lockande att ge djuren homeopati. Det finns ett otal exempel i den medicinska litteraturen på djur som fått homeopati istället för läkemedel och till följd av detta lidit svårt och i värsta fall avlidit på grund av sjukdomar som är lätta att behandla med läkemedel."

"En ny studie publicerad i läkartidningen Lancet visar att homeopati saknar behandlingseffekt. Studien är gjord på 110 patienter som behandlats med homeopatiska läkemedel, jämfört med lika många som behandlats med vanlig läkekonst. Enligt studien har inte homeopatiska läkemedel bättre effekt än sockerpiller. Homeopatin utvecklades i Tyskland på 1600-talet och principen är att ju mer utspätt ett läkemedel är, desto effektivare är det, så kallad homeopatisk spädning.

Källa: Dagens Nyheters nätupplaga, 050826"

"En studie som nyligen publicerades i British Medical Journal (BMJ 2002; 324: 520-523) visar att homeopatiska preparat inte hjälper astmatiker med allergier mot husdamm. Tidigare undersökningar har antytt att homeopati skulle kunna ha en viss effekt mot hösnuva och kanske också astma, men denna nya, större studie visar alltså på motsatsen:

Den kliniska undersökningen omfattade 242 astmatiker med allergi mot husdamm, skriver BMJ. Patienterna behandlades med antingen ett homeopatiskt preparat eller placebo, dvs sockerpiller, under 16 veckors tid. Varken lungfunktionen eller livskvaliteten var bättre hos de homeopati-behandlade jämfört med placebogruppen vid behandlingsperiodens slut."

Här kan du läsa mer om placeboeffekten: sv.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt

• Kattmor

Gadget

Nä jag tror inte heller att det funkar på alla sjukdomar & besvär, men på vissa problem funkar det faktiskt!

På mig & flera i min familj har det funkat alldeles utmärkt, så jag tror att man kan få en del hjälp från homeopaten!

Det jag undrar över är varför du är så angelägen att försöka övertala mig att det inte funkar!?
    På mig & flera jag känner har det funkat & vi är väldigt glada & tacksamma för det!

Om du inte tror på det så är det ju bara att låta bli att gå till en sån & skratta åt oss andra som går dit!

Alla gör ju som dom vill!

Ingen tvingar ju dig till något, i denna tråden talar vi ju bara om våra erfarenheter & vilken hjälp vi har fått, den som inte tror på det kan ju söka hjälp på annat håll!

Inget illa menat med det jag skrivit!  Så du inte tar illa upp!
    Jag bara undrar varför du vill övertyga mig som det funkat på att det inte har gjort det!?

• Gadget

Kattmor:

Så länge du är medveten om att det är en placeboeffekt så är jag nöjd.

Jag vill inte att djur och människor ska lida och dö för att de inte får den medicinska hjälpen de behöver. Homeopati är INTE naturmedicin. Folk som äter rosenrot för att få mer energi är en helt annan sak än homeopati.

Kattmor, fick du testa ditt blodvärde när du gick till läkaren? Anemi (järnbrist/blodbrist) som jag har har nämligen följande symptom: Blekhet, hjärtklappning, trötthet. osc.. jag hade mycket lågt blodvärde och äter nu järntabletter.

netdoktor.passagen.se/default.ns

• Kattmor

Gadget

Jag måste åka till jobbet nu, börjar bli sen, men jag ska svara på dina frågor antingen i kväll/natt efter jobbet eller i morgon!

• Tildalina

Jag struntar i forskning hit och dit faktiskt. Det är fler med kattmor som har fått hjälp av en homeopat, efter vad jag läst nu i dagarna i tråden. Några av tjejerna har inte haft mens och ägglossning på länge, och de har fått hjälp och fått tillbaka mensen efter bara ett par veckor! Detta tycker jag låter helt fantastiskt! Och därför vill jag sååå gärna ge detta en chans.

• BadSector

Ni som när ni blir sjuka åker till sjukhus antar jag litar på sjukvården i åtmindstone tillräckligt stor utsträckning för att lägga era liv i deras händer, korrekt?

Denna sjukvård, och många, många andra drar slutsatsen, efter mängder av studier, att homeopati inte har någon effekt.
    Alls.
    Över huvud taget.
    Utan undantag.
    Inga men.

Detta innebär i sin tur att det, förutom att vara ett bedrägeri mot de som betalar för tramset, också kan vara farligt för hälsan, eftersom patienter kommer till FUNGERANDE vård senare än de skulle gjort annars. Människor har råkar MYCKET ILLA UT då de litat på homeopater och andra kvacksalvare.

Statens Beredning för medicinsk utvärdering, www.sbu.se, konstaterade nyligen just detta, att homeopati inte fungerar.
    "Det finns ett starkt vetenskapligt underlag för att den smärtlindrande effekten av individualiserad homeopati är likvärdig med placebobehandling
    vid långvariga smärttillstånd (Evidensstyrka 1)."

Effekten är alltså likvärdigt med att jag ger dig karameller och säger att de hjälper dig bli gravid.

• Tildalina

Jag har hört många tjejer som fått igång mensen. Placebo eller inte, jag tänker ge det en chans. Jag är tacksam för inläggen, och det ni säger är säkert rätt i vissa fall. Men faktum ÄR att jag har pratat med många här inne som blivit hjälpta.
    Ni som är så fast beslutsamma att "omvända" mig, anser ni detsamma om zonterapi och akupunktur? Nyfiken på er åsikt om detta också.
    Men som sagt... jag vill ge detta en chans, så snälla låt mig göra det.

Fler tjejer som blivit hjälpta?

Svar på tråden Homeopati för att bli gravid!?