Här kommer en till avdankad IVF-are. Min flagga är definitivt i topp och jag har också kommit ur den djupa gropen. Jag har ju haft sån tur att jag mirakulöst nog redan har ett barn och redan får uppleva familjeliv, så jag fokuserar på det.
Trodde frågorna från omgivningen skulle sluta när vi efter många om och men fick ett barn, men nej då. Då börjar alla fråga när vi ska ha barn nr. 2. Tro mig, det kan också vara belastande...
Vi har aldrig berättat för våra familjer att vi har gått igenom IVF igen. Skulle aldrig klara av svärmors inblandning och välmenande angagemang, och rapporterande till sina kollegor och vänner. Däremot har vi sagt att vi troligen inte kommer att få fler barn för vi har försökt så länge, och vi hade problem att få nr.1, och jag är trots allt 40 år. Dom verkar acceptera det.
Min egen familj har alla haft problem med nr.2 (mina syskon har aldrig fått nr.2) så där behöver jag inte säga något - dom förstår iallafall. Ingen förväntar sig att det automatiskt ska ploppa ut en till bebis. På jobbet däremot har jag berättat för mina närmaste kollegor att vi inte kan få fler barn. Var så trött på deras evinnerliga frågor om fler barn, så jag sa som det var utan att gå in på detaljer. Och sedan dess har jag inte hört något. Det kändes rätt skönt att kunna säga som det var faktiskt.
Jag som arbetar så mycket med siffror och statistik har faktiskt inte alls hänvisat till detta i förbindelse med IVF - glöm Weibull-analys, normalfördelning coh B10 och B90
. Jag platsar i ena ytterkanten på den statistiska normalfördelningen, så långt från den breda massan som möjligt...
Vi har sålt barnvagn, spjälsäng bilstol etc. till vänner som bättre behöver. Vi får helt enkelt inte fler barn, så är det. Det hjälper inte att bli förbannad och ledsen och gräva ner sig - det blir man inte gravid av. Livet går vidare. Det finns så mycket annat att prova på