• Nattsaga

Käkledsinflammation?

Hej på er, jag undrar om det finns någon som haft käkledsinflammation här och isåfall, om ni behövde någon medecin mot det? Jag har haft ont i nedre käken i några dagar, känts som träningsvärk och gör ont när jag äter, det känns nästan som det går upp mot örat. Min mamma hade likadant men hon fick pencilin men det var samtidigt mot en tandinfektion så jag vet inte om det var för käken. Frågan är, ska man ringa eller avakta lite, och vart ringer man? Tandläkaren eller vårdcentralen?   Har haft liknande förr men det har alltid gått om efter ett par dagar, gnisslar mycket tänder på natten och jag vet att käkledsinflammaton är rätt vanligt då.

• Svar på tråden Käkledsinflammation?
  • JsN

Satsa på en bettskena!

När jag var som sämst tyckte jag att läkaren var helkonstig som bara sa att jag behövde bettskena, men jag har i efterhand sett att den har gjort att jag inte har fått några fler. Det är bara att vänta ut inflammationen. Var inte rädd för att ta smärtstillande, det hjälper dig att slappna av och då läker det ut fortare.

*hälsosamt lat*
  • Nattsaga

Jo,min mamma fick rådet att skaffa en bettskena,och jag funderar själv på det, för det här är inget skoj alls.
    Men en fråga, är det vanligt att de gör ont ända upp i öronen? Jag nojjar över att det sprider sig och skulle vara nått farligt, men å andra sidan gör det ont i käken bara men det går ända upp mot örat. Väldigt jobbigt eftersom jag knappt kan tugga någonting. Ska ner till apoteket och införskaffa nya värktabletter sen,hoppas på att de hjälper något iallafall.

Tack för ditt svar!

• JsN

När jag var som sämst så fastnade min käke i öppet läge... *ler* Käkleden sitter precis uppe under örat och det strålar ut. Det värsta är att man spänner sig ännu mer av smärtan så man kan dessutom få en fruktansvärd huvudvärk. Oftast är det inte en inflamation utan en överansträngning av musklerna runt käkleden. Den lilla disken som ligger i leden kan också halka ur sitt spår och då kan det bli inflammerat. Lyckas man bara slappna av musklerna (lättare sagt än gjort när de spänner sig av smärtan) så hamnar disken rätt och smärtan lägger sig.

Första gången tror jag att jag hade riktigt ont i ungefär två veckor, sedan var jag hyfsat bra i någon månad innan käken fastnade en gång när jag nös (i samma veva halkade äntligen disken tillbaka i rätt läge, den hade legat fel sedan första gången jag fick ont)

Jag lyckades få en remiss till oralkirugen där de förklarade för mig vad det var som gjorde ont (och lärde mig dra rätt käken om den skulle halka ur igen...)

JAg väntade ytterligare några år tills jag fick ont igen och äntligen skaffade mig en bettskena. Första halvåret sov jag med den varje natt, men nu sätter jag bara på den när jag känner att jag börjar få känningar. Då tar det bara en natt eller två innan allt är bra igen.

*hälsosamt lat*
  • Nattsaga

Tack så hemskt mycket för ditt utförliga svar, känner mig lite lugnare nu

Ska kila ner till apoteket, ska rådgöra med dem vad de rekomenderar för värktabletter mot det!

Svar på tråden Käkledsinflammation?