Halal-slakt!
I halalslakt skär man väl upp strupe, med aorta och allt?
I vilket fall tyckte jag den där halshuggningen såg humanare ut än mycket aq vårt industrialiserade slakthanterande här.
I halalslakt skär man väl upp strupe, med aorta och allt?
I vilket fall tyckte jag den där halshuggningen såg humanare ut än mycket aq vårt industrialiserade slakthanterande här.
Varför då undra om detta är halal och peka ut det som mindre humant? *hänger inte med*
Nacka hönor är ju också otroligt smidigt.
Skälet att jag skulle definiera dessa slaktmetoder som humana är att de är snabba och smärtfria. Inhumana blir de om de går snett, men det blir ju alla metoder som fallerar.
Allvarligt talat så tycker jag den slakt som visas i filmen om _något_ är mer human än halalslakt.
I filmen, iom halshuggningen, kapar man ju alla nervbanor direkt också. Djuret dör asap, vilket inte sker vid skäktning. Djurets "slakttransport" är också rätt jäkla kort i filmen.
Halal:
Nja, jag tror inte att djuret upplever kränkningar på det sättet. Men jag har ett rätt så fett med pragmatiskt förhållandesätt till djur. Jag tycker inte den där geten behandlas särskilt respektlöst, men allt är ju realitvt. (Tänker på alla otäcka filmer om slakttransporter genom Europa, där kan vi tala om respektlöshet, för där lider djuren uppenbart!)
Halalslakt skulle också vara redigt humant om bedövning gavs för att lindra ev. smärta under den tid djuret tappas på blod.
Halal:
Jag håller med dig i vad du skriver. Vi har nog däremot, som du konstaterar, olika gränser för hur vi upplever saker på olika sätt.
(Och efter många års debatterande kanske en av oss skulle kunna omvända den andre, men det känns inte som ett meningsfullt spår att ge sig in på, nej... )
Santos:
"VI VET ATT DJUR HAR KÄNSLOR, GÖR NÅGOT ÅT SAKEN!"
Ganska många av de "vetare" jag lyssnat på säger också att det inte är så att djur har en uppfattning om sin död- att de inte har dödsångest på det sätt vi har.
Jag kan förstå tanken att humant vore att inte slakta alls, men det är en annan fråga än halalslakt vs halshuggning.
(Personligen skulle ajg välja halshuggning som avrättningssätt om jag skulle dö. )
"Hur ser ni på att ni skiter i djurens rättigheter?"
Jag delar inte din åsikt om att djur har rättigheten att inte dödas för människans räkning. (Men jag tycker att det ska ske på ett sätt utan lidande och smärta.)
biomedbonus:
Men, det är väl ingen som har påstått att den där filmen utger sig för att vara halalslakt? (Eller har jag missat något?)
biomedbonus:
Lätt hänt såhär på morgonkvisten.