Inlägg från: Medusan |Visa alla inlägg
  • Medusan

Halal-slakt!

Sobi - Att det finns så stora mängder får och kor beror ju enbart på att människan valt att föda upp så onaturligt stora mängder av dem. Det handlar om efterfrågan och utbud helt enkelt, skulle efterfrågan minska skulle också utbudet göra det. Och hur som helst skulle processen/utvecklingen mot ett "vegetabiliskt" samhälle gå så sakta att antalet djur skulle minska i en hanterbar takt.

Hur vi skulle klara oss?! Det är inga som helst problem att klara sig på en vegetabilisk kost. Det är ju till och med bevisat att det är betdyligt mer hälsosamt att vara vegetarian än att vara köttätare. Inga problem alltså

• Medusan

Sobi - Vad är det du vill ha info om som du vill att jag länkar? Det jag säger talar ju rätt så mycket för sig själv, men jag kan eventuellt hitta en länk om jag letar. Du inser väl att det faktum att det finns så många djur av typen kor och får beror på att människan föder upp dem för att tjäna människan? Och sjävklart skulle det finnas färre om man slutade med det.

Angående din andra fråga så är det faktiskt så att ju fler vegetarianer, desto mer mat blir det över till människor. I nuläget går jättemycket av den mat som skulle kunna gå till människor till djuren. Och till det vetenskapliga faktumet har jag många länkar. Säg till om du vill läsa. Har en länk i min pres där man kan läsa om detta också. Kolla in den om du är nyfiken

Sen undrar jag om du verkligen skulle ge en köttbit till ett barn som inte kan amma? Det är väl knappast det första man ska ge ett barn som inte ätit annat än modersmjölk Och sjävklart så finns det en massa annan fullvärdig kost att ge dem om nu amningen skulle strula

• Medusan

Sobi - Vet inte om du hunnit kolla upp länken i min pres än. Svaren på de flesta frågor du ställt finns i den, och är vetenskapligt baserade.

Visst är det så att människan äter samma saker som djuren. Om man vill att maten ska räcka till att människor på jorden måste vi minska vår köttkonsumtion radikalt. Upp till 90 procent av proteinet och 96 procent av kalorierna går förlorade då man låter vegetabiliskt protein passera genom husdjur för att producera animaliskt protein. Idag används 35-40 procent av Jordens spannmål till djurfoder (detta spannmål hade annars kunnat gått direkt till människan). Köttproduktion innebär dessutom slöseri med vatten, en allt mer bristfällig resurs. Det krävs 100 000 liter vatten för att producera ett kilo nötkött. För att producera ett kilo soja krävs bara 2000 liter vatten.

Läs mer i länken som sagt

• Medusan

Santos - Brukar också tycka att det är skumt med människor som säger att de alltid kommer äta kött. Hur kan man veta det?! Man lär sig hela tiden nya saker och utvecklas förhoppningsvis under livets gång, och det kan mycket väl innebära att man på sikt väljer att avstå från att bidra till en sådan oetisk verksamhet som faktiskt köttindustrin är.

• Medusan

Sobi - Det bästa skulle väl vara om den avvecklades helt, men både forskarna och de flesta människor, är nog så pass realistiska att de inser att det inte kommer ske på mycket mycket länge, och fram tills dess får man kämpa för en minskning. Tänk vad mycket positiva effekter en stor minskning skulle få för djuren, människor i tredje världen och miljön

• Medusan

Sobi - Är glad att du tog dig tid att gå igenom länken. Det är storartat av dig, vet många som bara fortsätter argumentera utan att ha en aning om vad köttkonsumtionen faktiskt innebär, samtidigt som de vägrar att kolla upp fakta *skakar på huvudet*....

• Medusan

Sobi - Skönt att träffa på folk som är genuint intresserad av att ta reda på fakta innan de uttalar sig, är jättevan vid att diskutera med människor som inte har en aning om vad de pratar om, och dessutom är ovilliga att ta reda på fakta, till och med när det serveras mitt framför näsan på dem

Ha det så bra nu, nu ska jag gå och tvätta

Svar på tråden Halal-slakt!