Inlägg från: Sobi3 |Visa alla inlägg
  • Sobi3

Halal-slakt!

Santos skrev "Har läst av muslimer här på forumet att det är den mest humana slakten. "

Innan djuret halalslaktas så ska man erbjuda djuret vatten att dricka. Djuret ska inte dras hårt till slaktsstället, det ska gå så lugnt som möjligt. Djuret ska inte behöva skrämmas heller. Är djuret hungrig så ska det äta först. Om det finns humanare slakt än det så får du gärna ge oss en länk. Men att konstatera att det som visas i den länken du lagt in är halalslakt är motbjudande.

• Sobi3

Santos

Om du kallar det att ge ett djur vatten att dricka för gulla, så är det ju vid Allah det mest absurda uttalande jag har varit med om. Var lugn, de flesta muslimer äter inte kött varje dag. De flesta lever fattigt tack vare deras ledare och dess storebror USA. Kött? Vad är det, skulle ett irakist barn som lever i ett av de mest rikaste länderna i olja säga. Men du strävar efter att vi inte ska äta kött, men jorden kommer att bli överbefolkat av får och kor. Hur kommer dessa djur att klara sig? Tänker du inte på det? Och hur kommer vi att klara oss? På ärtor?

• Sobi3

Santos

Om du nu menar att djur har samma förmåga som människor i att begränsa födandet så har jag inget att säga. Varför en del länder är överbefolkade beror på människans egoism och känslan om att ha "rätt". Hade inte människans varit det så skulle inte en enda area blir alltför tättbefolkad.

Medusan

Det var intressant! Jag tänkte på om de tama djuren var ibörjan vilda, och att det är människans verk att dessa djur är tama nu. Har du någon länk där jag kan läsa om det?

Sedan så tänkte jag faktiskt inte bara på att om vi skulle klara oss på bara vegetariskmat, utan jag tänkte mer på om maten skulle räcka till alla?
    Barn som fåt ersättning, hur skulle de klara sig om amningen strular? Jag frågar faktiskt av ren nyfikenhet, bara så att du vet.

• Sobi3

Medusan

"nuläget går jättemycket av den mat som skulle kunna gå till människor till djuren. "

Människor äter inte samma mat som djur, eller vad menar du?
    Jo, det skulle behövas om du har några länkar. Jag säger inte att jag kommer att vara vegetarian för jag kommer aldrig att bli det men det är bra att man lär sig hur vegetarianer tänker och lever. Ska kika in hos dig

Santos

Jag sa inte kineser är egoistiska utan jag sa "människan är egoistisk". Det finns många obefolkade areor på jorden och hade människan inte varit egoistisk att inneha en viss area så skulle inte andra människor drabbas av det problemet.

• Sobi3

Medusan

Har läst igenom din länk, den var intressant, men det jag inte förstår är om det som står i länken. Uppmanar forskarna för minskad eller avvecklad köttkonsumtion?

Santos

Det du inte tänkt på är att jag är troende och enligt min tro så är det Allah SWT som är skaparen och att det är Han som skapat djuren för oss inte tvärrtom. Lagom är bäst, det jag sett är att européerna konsumerar väldigt mycket kött om du jämför det med tex medelshavsländerna.

• Sobi3

Medusan

Jag skulle aldrig ge mig in på debatt jag inte har kunskap om, men ställa frågor gör jag så klart. Det är dessutom bra att kolla fakta. Men som jag sa till Santos lagom är bäst. Om jag nu tänker på hur vår mat ser ut här hemma så försäkrar jag dig att jag lagar inte mkt kött. Det blir mest grönsaker eftersom vi äter medelhavsmat så är det ju inte mycket kött som tillagas. Vi mår bra av det. Och så som jag sa innan så kommer jag aldrig att sluta och äta kött och det är där vi inte delar samma åsikt

• Sobi3

Medusan

Tack för att du delar med dig. Jag tror dig, brukar också möta människor i diskussioner där dom deltar i diskussionerna utan någon som helst kunskap. Och jag står där utan att veta om jag skulle skratta eller gråta

Detsamma önskar jag dig, solen skiner här hos oss och jag tänker ta en promenad. Det är ju bara att passa på för man vet ju inte hur vädret kommer att bli i morgon

• Sobi3

Santos

"På detta slakteriet är skillnaden mellan Kosher och Halal den att en imam eller präst läser upp något för djuret."

Varifrån har du fått detta med att det är en imam som ska vara närvarande i halalslakt och läsa upp något för djuret? Vad gäller korserslakt så vet jag ärligt inte hur den går till!

• Sobi3

Man80

Jag har ätit kött både halal och icke-halal och jag kan då tala om för dig att kött som slaktats halal smakar godare och ser finare ut. Icke-halalslaktat kött är blodigt och luktar illa. Bläää

• Sobi3

Jag har börjat kanske bli blind, men vad är det som påvisar att det klippet Santos länkade till är korserslakt?

Svar på tråden Halal-slakt!