Inlägg från: Blåkråka |Visa alla inlägg
  • Blåkråka

Halal-slakt!

Vågade inte se filmen, men halalslakt har jag svårt att tro är värre än våra svenska slaktmetoder eftersom här är vi så humana att vi bedövar djuret innan dödsögonblicket med en rejäl elstöt, men innan den har kommit till bedövningen så kan den ha blivit fraktad i dagar utan vatten o mat i trånga båsar och ofta är illa skadad och uppleft mycket smärta innan den kommer till bedövningen.

Sen vet jag inte hur halalslakten ser en elstöt som bedövning, den bedövningstanken kanske var menad av berusningsmedel i kemisk väg... Men har blivit till all bedövning. Skriften skrevs innan elens tillkomst ju.

***Kopierat ur sv.wikipedia.org/wiki/Halalslakt *************
    Halalslakt (arab. Thabiha) är den slaktmetod som måste användas för att köttet från djur (förutom fiskar) ska vara halal. Slaktmetoden som används är skäktning vilket innebär att djuret utan bedövning dödas genom att halspulsådern skärs av. För att slakten ska vara halal krävs dock också ett religiöst innehåll, nämligen att slaktaren innan han dödar djuret yttrar "I Allahs, den barmhärtige förbarmarens namn!" (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ, bismillāh, i-rahman, i-rahīm) eller en alternativ religiös fras.

Skäktning är i Europa av djurskyddsskäl förbjuden i Norge, Sverige och Schweiz. Paragraf 14 i djurskyddslagen i Sverige lyder: "Husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av. Andra åtgärder vid slakten får inte vidtas innan djuret är dött."

• Blåkråka

Åke vilse!
    Då tror jag det är nära halalslakt (minus )bönen bara.. Utan bedövning och blodet ut... eller undrar om kulan inte är tillåten i halal slakt?

• Blåkråka

Min pappa jobba på vanligt svenskt slakteri i Johaneshov förut, där så ger man djuren en skonsamslut med elchok, ofta när djuren hängde med bakbena så var de fortfarande i liv så sprättade de upp dem och fösta ut tarmarna när de fortfarande levde altså. (han jobba på gris och får banan)

Så jag tror inte på att det finns något skonsam slakt någonstans..

Först så plågar man vettet ur djuren under frakten och sen så sprättar man upp dem när de fortfarande lever. Det enda skonsamma är nog jaktstilen med kula i pannan.

• Blåkråka

Nyfiken.. Santos är du vegan? Eller finns det något form av slakt du tycer är ok, eller är det bara religösa slaktmetoder du avskyr?

• Blåkråka

Sallisen, läs det jag skrev om min pappa, hur det var när han jobba på slaketiet. 4e uppåt från din inlägg..

• Blåkråka

Varför tar du upp det som något speciellt avskyvärt med halalslakt då? *nyfiken* Varför inte ta upp en all slakt är äckligt tråd? Vilket igentligen är så när det är massslakt på löpande band.

Sant vår inre är inte skapt för kött i den mängd vi äter idag, inte för socker och salt heller.. samma med mjölk och allehandla diversse veteprodukter. Utan det borde vara naturliga produkter i ursprungligt form, men UÄÄCK för osaltad och osockrad mat bara i ursprungig form!

Svar på tråden Halal-slakt!