Inlägg från: Man80 |Visa alla inlägg
  • Man80

Halal-slakt!

Ja, där försvann min lilla sympati jag hade för att skattepengar ska gå till halalslaktad mat i skolan. Tackar för klippen, santos!

Visst finns det en poäng i att annat kött nog inte heller alltid är så lindrigt avlivat djur MEN avlivningen i slakterier jag har sett har varit kliniskt kvicka med bultpistol. Där vänder jag mig mer mot hur djuren behandlas före slakt...

Som sagt, ett djur som levt bra, slaktas kliniskt och snabbt är godare att äta. Halalslaktad mat måste smaka skit med andra ord....

• Man80

Måste dock tillägga att filmen i TS ser inte så plågsam ut... Dock så verkar den inte särskilt kontrollerad utan något som sker bara för att kameran "råkar" vara där...

• Man80

Sobi3; "Jag har ätit kött både halal och icke-halal och jag kan då tala om för dig att kött som slaktats halal smakar godare och ser finare ut. Icke-halalslaktat kött är blodigt och luktar illa."

Jag skrev; "Som sagt, ett djur som levt bra, slaktas kliniskt och snabbt är godare att äta. Halalslaktad mat måste smaka skit med andra ord.... "

Som sagt, hur det smakar med ögonbindel har inget med det att göra utan det är hur köttet smakar när man vet vad som egentligen ligger där som spelar roll. Dvs, hur plågad har köttbiten varit..?

• Man80

Måste säga att det är anmärkningsvärt hur amatörmässiga slakterna ser ut att vara. Blir lite konspiratorisk om att ett filmteam åkt ut till en byhåla i pakistan och bett dem slakta och de gör allt för att vara med på tv.

Jämför detta med när man ser en svensk jägare slakta och flå ett djur. Ser betydligt smidigare ut... Kanske för att det är ett dött djur?

Står det i koranen om nödvändigheten av slaktmetod?

• Man80

bambi84; "hästar då sköts dem i huvudet ingen av dem dog direkt det var jätte hemskt att se djuret kämpa för sit liv och få hemska ryckninga tills dem dog smärtan syntes i deras ögon."

Kapa huvudet på en tupp och den springer ett par hundra meter. Ryckningarna är inte nödvändigtvis smärta utan nerver som spelar oss ett spratt.

Svar på tråden Halal-slakt!