Inlägg från: Russi |Visa alla inlägg
  • Russi

Halal-slakt!

Jag har jobbat på gård....och om man nu lämnar rätt/fel att äta kött åtsidan, och ser just till själva slakten, jag har sett både hemslakt med slaktmask, och när några muslimer kom, och själva slaktade kon de hade köpt...(undrar om det var lagligt)
    Mycket elände såg jag på denna gård, bla den traditonella svenska slaktmask slakten (kunde krävas tre skott, alltså två laddningar, med ett lidande djur...
    Halalslakten gick oerhört fort, kon han varken förstå, eller lida, fattar inte hur det gick till, jag tycker att det var skickligt gjort
    Nu blir väl många arga kanske....kan tillägga att jag är ovo-vegetarian..

• Russi

Visst är det mord och ingeting annat. Men den som startade tråden verkade på något vis vilja framhäva att halal-slakt var extra hemskt, och slutade även med ett "fy skäms" till alla muslimer, liksom extra utpekat, och det tycker jag är onödigt, om det nu är djurslakt man är ute efter att dissa, vilket jag i och för sig håller med i, så går det ju att starta en tråd på ett litet annat sätt...om det nu inte är muslimer man särskilt är ute efter.
    Eller, har jag missförstått något?

• Russi

Som jag har förstått får djuret inte transporteras, bara köttet om det skall vara halal, är det inte så?
    Jag både håller med dig, och inte med dig om religion, Santos,du behöver inte berätta varför du inte gillar det, men att ta halal-slakt som ett exempel emot religionen känns lite långsökt, då allt köttätande mer eller mindre innbär lidande, det är en helt annan fråga, eller, nej, det handlar om vårt sätt att leva och respektera varandra...

• Russi

som jag har förstått det, jag har ingen särskild kunskap om detta, så gör även muslimer undantag, många är vegetarianer, för att det är så svårt att få tag på "äkta Halal", det blir lättare att helt undvika kött (Bra va?)
    Det är ingen ovanlighet att muslimer hör av sig till djurägare och vill köpa och slakta på plats, om det är lagligt vet jag inte.

Det är många djur som slaktas utan bedövning. Vad säjs om älgjakt?

• Russi

OT: Vad är PETA?

Du har även missat en het debatt i tråden "Hur kan man äta kött?"
    Den ligger på Etik, och det är "Biomedbonus" som har startat den.
    Jag kan lova dig att det diskuteras där, folk vill verkligen diskutera köttfrågan, hon har snart 1500 inlägg. Jag har hängt med ganska bra, och ingen har behövt "fya" muslimer för att få debatten att rasa, en kväll ballade det riktigt ur!
    Jag säjer inte att inte Halalfrågan är ointressant eller ovärd att diskutera, det tror jag inte att vare sig jag som kristen, eller muslimerna tycker heller.Men, om man startar en tråd om Halal, så vill man ju diskutera det, och inte att du helt plötsligt säjer:
    -Spelar ingen roll hur bra argument du har, för nu ändrar jag på grundfrågan, så att du får "fel" i alla fall!
    Jag säjer inte att du har fel, jag håller med dig i djuretiksfrågan, vi borde inte döda något alls, men jag tycker att det är ett taskigt sätt att debattera på.

• Russi

Nu har jag tittat på filmen igen...
    och jag kan inte säja att det skrämmer upp mig särskilt mycket, som sagt önskar jag att ingen år kött eller dödade någon, men nej, hur noga jag än tittar, så kan jag inte se något annat än att geten leds ur sitt stall, coh hur en av männen snabbt hugger av hela huvudet, det rinner blod, och kroppen som finns kvar rycker en stund. Geten hinner säkerligen vare sig förstå eller känna. Varför är detta hemskt? För att geten dör, som kanske hade velat leva, det är det hemska. Ja, det är så. Kött som vi äter kommer från en död varelse. Det är hemskt.
    Och av detta blev det en debatt där man kallar varandra tjuvar mm.
    Jag säjer bara: Jag förstår varför det är svårt att hålla sams, när man skall hålla på och kriga och bråka om vems Gud som givit ett land till vem, för väldigt många år sedan. Sandlåda, fast på riktigt.
    Gud har satt oss på en jord, för att vi skall få uppleva jordens paradis. Och vad gör vi? Vi bråkar, vi skapar vårt helvete, i Guds namn, genom religionskonflikter, miljöförstöring....hela världen står ju på ända, tror vi att Gud är stolt över oss när vi gör så här?
    Jag vet vad jag gör med mina barn, om de slåss om en sak. Ingen får ha den om de inte samsas. Då tar jag saken.
    Och jag tror att Gud kommer att göra det samma, för oss, som är Guds barn, så är lagarna som är skapat, det vi sår får vi skörda, och det vi sår nu, är en jord som det inte går att bo på, vi förgör oss själva.
    Grattis människor, systrar och bröder, vi är snart framme!

Svar på tråden Halal-slakt!