Inlägg från: Yara |Visa alla inlägg
  • Yara

Halal-slakt!

"som jag har förstått det, jag har ingen särskild kunskap om detta, så gör även muslimer undantag, många är vegetarianer, för att det är så svårt att få tag på "äkta Halal", det blir lättare att helt undvika kött (Bra va?)"

Nu när jag bor i Sverige äter jag i stort sett aldrig kött, förutom fisk då. Just för att jag har hört att en del av det kött som klassats som halal egentligen inte är det (man tar inte till vara på djurens rättigheter, och i en del fall har det t.om varit tal om griskött..)
    Har dessutom tidigare varit vegetarian i 7 år, så jag vet att jag klarar mig bra på vegetarisk mat.

• Yara

Sedan kan man ju undra hur många som kritiserar halal-slakt som verkligen har bevittnat eller ens vet hur en riktig sådan slakt går till, därför tyckte jag det var extra bra att Russi skrev om det på någon sida tillbaka.

• Yara

Och hur mycket skulle du kunna se ett djur slaktas på "svenskt vis"?

• Yara

"It´s wrong if you kill for the thrill of the hunt!"

Det där håller jag med om. I Islam är det dessutom endast tillåtet att döda djur för födans skull. Till skillnad mot här i väst där man föder upp djur i trånga burar enbart för deras päls skull eller jagar för nöjes skull. ____________________________________________________________

För de som är intresserade av djurens rättigheter i Islam i samband med slakt osv (även om jag förstår att tråden handlar om att all slakt är mord, men med tanke på att Islam tydligen är särskilt utpekat ) hittade jag detta:

1. Animals should be well fed and well looked after. Animals should not be kept waiting hungry at the point of slaughter.

2. A very sharp knife must be used to ensure minimum pain. The prophet of Islam said: Allah has prescribed the most suitable way of doing everything? Do it well, when you slaughter an animal for sacrifice, you should sharpen your knife, give comfort to animal, slaughter it in such a way that its life departs quickly and it is not left to suffer for a long time.

3. Animals should not be slaughtered in the presence of other animals. Separation between the lair and slaughter area is recommended to ensure that this is so, and that animals awaiting slaughter do not see other animals being bled.

4. The blessed prophet of Islam forbade shooting arrows at any animal which is tied or held up. He also forbade hitting or marking the animal on its face. He said: ?If a person unjustly killed a sparrow or even a smaller bird (other than for food) he will have to answer for it before God. One is not allowed to kill an animal for the sake of fun or game.? The blessed Prophet forbade fighting the animals against one another.

5. Show kindness and good treatment to an animal. The Prophet of Islam praised a man who offered water to a thirsty dog. The Prophet said that a person would be punished if he did not feed and gave water or even let it free so it could feed itself.

• Yara

Tha Princes,

ja det brukar räcka med att man är muslim för att man ska få höra både det ena och det andra. En tröst är i alla fall att de som "hoppar på muslimer" oftast inte verkar ha mycket fakta att stödja sig på...

För övrigt läste jag att på Kronfågels hemsida att i stort sett all importerad kyckling är halal-slaktad.

Svar på tråden Halal-slakt!