Sobi3
Den judiska slakten
Hur ska djur slaktas?
Även om det är tillåtet att äta kor, måste de slaktas och förberedas på ett riktigt sätt. Den judiske slaktaren är en högt utbildad person med djupa kunskaper i djurens anatomi, i judendom och i "kemi". Förfarandet är mycket komplicerat men i princip gäller följande:
* Inga självdöda djur
* Djuret ska vara friskt, undersökt av den judiske slaktaren.
* Döden ska ske omedelbart och djurkroppen ska omedelbart tappas på blod. Slakten sker utan bedövning: Med en skarp kniv görs ett snitt i halspulsådern.
* Kadavret och det urtagna köttet kontrolleras noga: Inga tecken på sjukdomar eller andra skador får förekomma.
Huvudorsaken till att judisk slakt är förbjuden i Sverige är att myndigheterna kräver särskild bedövning. Observera att samernas slakt av renar är tillåten med liknande metoder!
Sen vet jag faktiskt inte hur halal slakt går till om det är liknande eller inte.
Har ju varit mycket snack om att djuren måste bedövas innan slakten utförs,
och det gick igenom under 80 talet någon gång nu vet jag inte hur det ligger till.
Vill bara tillägga att jag stödjer inte denna slakt på något sett oavsett om den så ingår i
min religion. Många judar har aklamatiserat sig och håller inte lika hårt på dessa saker längre, många av oss äter griskött och vanligt kött från slakterier. Tror detta är mer vanligt nere i israel där vi grundligt lever efter thoran.
Jag tycker i varje fall att det är djurplågeri att döda ett djjur på detta sett.