Inlägg från: smurfpinglan |Visa alla inlägg
  • smurfpinglan

Halal-slakt!

Santos

har inte vågat kolla in filmen men har sett förut hur det går till.
    Det är djurplågeri i högsta grad! Ska man slakta ett djur ska den ha haft ett värdigt liv först sedan ska den få en kula i huvudet så den inte hinner reagera, djuret dör ju för fan inte direkt! FY FAN

• smurfpinglan

sobi
    jag är jude och kan bara säga att jag stödjer inte halal slakt för fem öre!
    Djurplågeri ingår inte i min tro och dessutom finns det några bevis för att
    djuret dör direkt? Inte fattar något? Hur kan ni veta det, har ni provat på er själva eller?
    Nej FY FAN!

• smurfpinglan

Sobi3

Den judiska slakten

Hur ska djur slaktas?
    Även om det är tillåtet att äta kor, måste de slaktas och förberedas på ett riktigt sätt. Den judiske slaktaren är en högt utbildad person med djupa kunskaper i djurens anatomi, i judendom och i "kemi". Förfarandet är mycket komplicerat men i princip gäller följande:

* Inga självdöda djur
    * Djuret ska vara friskt, undersökt av den judiske slaktaren.
    * Döden ska ske omedelbart och djurkroppen ska omedelbart tappas på blod. Slakten sker utan bedövning: Med en skarp kniv görs ett snitt i halspulsådern.
    * Kadavret och det urtagna köttet kontrolleras noga: Inga tecken på sjukdomar eller andra skador får förekomma.
    Huvudorsaken till att judisk slakt är förbjuden i Sverige är att myndigheterna kräver särskild bedövning. Observera att samernas slakt av renar är tillåten med liknande metoder!

Sen vet jag faktiskt inte hur halal slakt går till om det är liknande eller inte.
    Har ju varit mycket snack om att djuren måste bedövas innan slakten utförs,
    och det gick igenom under 80 talet någon gång nu vet jag inte hur det ligger till.

Vill bara tillägga att jag stödjer inte denna slakt på något sett oavsett om den så ingår i
    min religion. Många judar har aklamatiserat sig och håller inte lika hårt på dessa saker längre, många av oss äter griskött och vanligt kött från slakterier. Tror detta är mer vanligt nere i israel där vi grundligt lever efter thoran.
    Jag tycker i varje fall att det är djurplågeri att döda ett djjur på detta sett.

• smurfpinglan

Sobi3

vad jag har för mej så är halal slakt samt kosherslakt nästan det
    samma och jag stödjer inget av dem, varken halal eller kosher.
    Så det är inte så att jag spyr över halal och diggar kosher utan
    tycker det är lika vidrigt men nämnde bara halalslakt i början eftersom
    att det var det tråden handlar om. Det där med samerna vet jag faktiskt inte
    laddade ner lite mer specific fakta om kosher och då stod det med.

• smurfpinglan

sobi3
    tråden handlar visst om halalslakt!
    Santos ifrågasetter om detta är Halal slakt eller inte.

"Är det inte ungefär så en halalslakt går till. Förutom på ett slakteri och att dom är vända åt ett speciellt håll och någon säger något ?"
    osv läs TS fråga så ser du vad tråden handlar om.

• smurfpinglan

sobi3
    ja men inlägget var ju tillägnat till mig, eller du kanske skrev fel.

• smurfpinglan

Men hallå denna tråd handlar om halal slakt, har väl fan inget med muslim hat att göra?
    Jag är "jude" och kan tala om att anledningen till att vi judar inte har fått uträtta våran s.k.a brutala slakt är för att den förbjöds, men finns nu åter igen på marknaden!
    Och hur kan man veta att halal slakt inte går till som den visas på filmen, eftersom att det är sådant stort utbud på halal kött.
    Inte många utför den heller om inte riktiga muslimer med det s.k.a arbetet. Hur kan du inte veta att det just går till så bara för att muslimer säger så är det inte?
    Det är inte det rätta sättet att utföra det på men vem säger att det inte går till så?

• smurfpinglan

Marina
    det är väl ingen skillnad vad jag vet mellan halal och kosher slakt, men nu togs väl halal upp för att det är mer vanligt än kosher. De är ju i och för sig nästn det samma men har hört att den muslimska halal slakten är vanligare....

• smurfpinglan

Yuz
    vaddå kasta skit på muslimer?
    Sluta gör er själva som offer när folk ifrågasätter eran slakt!
    Man har väl rätt att starta en tråd och fråga om vissa saker, och ja synd att det handla om just muslimer vet du hur många kasta skit trådar det fins på israeler? Det ifrågasätts hur eran slakt går till, det finns ingen stans på fl där det står att om man frågar om en specifik slakt så måste övriga slakt sätt tas med, så lägg ner.

• smurfpinglan

marina81
    ja varför santos bara valde att ta upp halal slakt när den judiska slakten är liknande vet jag inte.
    Jag tar inte illa vid mej om någon frågar varför vi utför kosher då jag inte ens stödjer den typen av slakt, och ja vad ska man fråga om omskärelse. Alla vet väl redan?

• smurfpinglan

Sobi3

Haha ja och så säger ni att muslimer får ta skit när ni kastar skit på judar och kallar dem terrorister?!
    Hellre terrorist än självmordsbombare för längre än så kan man inte sjunka.

• smurfpinglan

marina
    nä som sagt det finns trådar för dem som vill diskutera israels terrorism.

• smurfpinglan

Lisa
    hur menar du då? Man blir väl inte fet av kött?

• smurfpinglan

sobi3
    eller hur, precis som du gör smutskastar vissa folkgrupper och kallar dem terrorister när vissa är minst lika duktiga på att ta oskyldiga liv. En eloge till er som står över terrorister

• smurfpinglan

Sobi3

Haha ja du undrar vem som stödjer terrorism här, jag stödjer mitt land som vi judar alltid bott i samt blivit tilldelade,och i så fall är alla muslimer självmordsbombare eftersom att du så gärna pekar ut vad folk är och inte är utan någon som hellst aning. Undrar vem som förtrycker vem egentligen
    tack för ett gott skratt du givit mej

Svar på tråden Halal-slakt!