Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Halal-slakt!

jag tror att muslimer reagerar som tha princes ovan för att många är så jäkla trötta på att hela tiden bli kritiserade o få skit slängt på sig, och då blir det svårt o föra en vettig diskussion, eftersom en del direkt ställer sig i försvarsposition. Sen tycker jag att halal-slakt visst kan diskuteras, men det kan kosher också.

• marina81

ja, det är ju det jag ville ha fram..det är i stort sett samma sak, så varför diskuterar man bara halal, är det så känsligt att diskutera kring judiska sedvänjor? Likadant med omskärelsen, folk är betydligt mer hårda i tonen mot muslimer än mot judar..det är en genomgående tendens. Jag tycker man ska diskutera sedvänjor, helt klart, men att man också ska tänka på varför man tycker o skriver som man gör.

• marina81

åh, dra inte in israel-palestina här också, den diskussionen är ju redan igång i en tråd. Men håller med, det är inte samma sak att kritisera Israels agerande som muslimers religiösa sedvänjor (särskilt som dessa sedvänjor ofta är gemensamma för judar o muslimer).

• marina81

"Hellre terrorist än självmordsbombare för längre än så kan man inte sjunka."

Jag kan inte se hur det ena skulle vara bättre än det andra.

• marina81

så länge folk inte kan samsas ens här på fl  så kommer det aldrig bli fred i Israel/Palestina. *suckar*

• marina81

jag har full förståelse för att judar stöttar Israel som är deras land och är oerhört betydelsefullt för dem, speciellt med åtanke på den judiska historien, men att inte tycka att det är tragiskt det som sker där, med dödade på båda sidor och förtryck av ett folk som också har rätt att bo där, det är helt obegripligt. Med sånna resonemang ökar man inte stödet för Israels politik, lika lite som att säga att självmordsbombare gör något bra kniper några poäng till fördel för palestiniernas situation.

• marina81

chana

låter jättebra! var hittar man den tråden?

• marina81

Lobu

ja, det förekommer sånna slakter som finns på filmen, men poängen är den att det är inte halalslakt. Den uppfyller inte kriterierna för det. Filmen visar en otäck slakt..och tro mig, otäcka slakterimetoder och lidande för djur förekommer även på slakterier där man inte slaktar efter halal! Själv så förespråkar jag inte halal, eftersom jag tycker det är önskvärt att djuret får bedövas innan slakt. Men att påstå att filmen visar en halalslakt är faktiskt felaktigt.

• marina81

lobu

det finns nog trådar som diskuterar slakt i allmänhet också..

Svar på tråden Halal-slakt!