• Anonym (Orolig!)

HERPES????

Någon som kan något om Herpes? Var på gynundersökning idag för att känna om livmodern växt som den ska. Då passade jag på att fråga om ett slags sår som jag har på ena blygdläppen. Hon sa då att de kunde vara herpes, så de tog en odling på det.

Nu är jag väldigt orolig, vad innebär det här?Vet att man kan ha herpesblåsor i munnen och så men har man väl fått herpes på könet så går det aldrig bort? Utan man kan bara lindra besvären?

Påverkar detta bebisen? Är i v.12

• Svar på tråden HERPES????
  • Anonym (Orolig!)

Någon som vet något? :S:S

• Anonym

Du kan aldrig bota herpes när du väl fått det, du kan bara lidra med salva som man kan få receptbelagt.

Det påverkar inte barnet alls när den ligger i magen. Men om du vid förlossning däremot har utslag, så är risken stor att du får kejsarsnitt för att undvika att barnet smittas.

• Anonym

Herpesviruset har man alltid kvar i kroppen, men man har ju inte utbrott hela tiden. Det första utbrottet brukar vara det värsta. Jag har bara haft ett utbrott under två års tid, så det är inte säkert att du får fler. Men däremot kan du smitta andra med det eftersom att det alltid finns i kroppen, så man kan smitta även mellan utbrotten.

Det är väl ingen höjdare egentligen att få herpes första gången när man är gravid, då har inte bebisen hunnit få antikroppar. Men det kommer barnmorskan att diskutera med dig om isåfall. Är inte säker, men jag tror att man får kejsarsnitt om man har utbrott vid förlossningen

• Anonym

Nej, får du herpes går det aldrig ur kroppen, men du har inte blåsor ständigt för det. I början får man återfall ganska ofta för att det sen ska minska. Jag har herpes (köns) och nu var det nog 2 år sen jag hade återfall. Finns receptbelagd medicin att få som lindrar, men allteftersom kommer du att klara dig utan det också. Jag får bara en enda blåsa och klarar mig således rätt bra, medan en kompis får överallt, hela stjärtpartiet fullt och mår pyton.
    Håller tummarna för att det inte är herpes och om det är det, att du får bara den enda blåsan.
    Vad gäller graviditeten påverkar det inte barnet, däremot skulle jag fråga så mycket som möjligt om vad som gäller vid förlossningen. Har hört olika saker om hur det kan smitta till barnet. Peppra Mvc med frågor nästa gång.

• Anonym (Orolig!)

Tack för era svar, jättegulligt! Jag hoppas verkligen inte att det är herpes.

Men om det nu är det, måste man använda kondom resten av livet med sin partner då? För att inte han ska bli smittad... :( usch va jobbigt det här är!

• Anonym

Om du är tillsammans med barnets pappa så är han säkert redan smittad så då hade jag nog struntat i kondom. Dom flesta som smittas med herpes får aldrig några symtom alls, så många vet inte ens om att de har det. Kanske var det t.o.m han som smittade dig utan att veta det?

• Anonym

De har pratat en hel del om könsherpes på radioreklamen på sista tiden. Tydligen har ca 2 miljoner svenskar könsherpes och 80% vet inte om det... Kolla in den här länken :

http://www.harduherpes.nu/

• Anonym (Orolig!)

Ja precis, det kan lika gärna vara han som smittat mig.. Man vet ju aldrig. Vi har vart ihop i över två år, och ingen av oss har haft något besvär tidigare. Så någon av oss kan ha fått de av tidigare partners.. Men troligtvis borde båda två ha det då. Fast det är bara på mig som symptomen brutit ut.

• Anonym

Precis. så oroa dig inte. Har du berättat det för honom än? Om han blir misstänksam eller nått så kan du berätta att du kan ha herpes i kroppen i flera år innan det bryter ut.

• Anonym (Orolig!)

Han var med på gynundersökningen så han vet. Vi har även diskuterat mitt "sår" eller va de är innan gynbesöket och kom fram till att de kunde vara herpes.. Han verkar inte ta de så allvarligt.. Inte än iaf!

• Korallen
    Anonym (Orolig!) skrev 2006-04-11 15:45:57 följande:
    Tack för era svar, jättegulligt! Jag hoppas verkligen inte att det är herpes. Men om det nu är det, måste man använda kondom resten av livet med sin partner då? För att inte han ska bli smittad... :( usch va jobbigt det här är!
    Nej. Man smittar inte när man inte har blåsor.
    Se bara till att inte ha sex när de är framme.

Man kan också få blåsor/sår ett par, tre gånger sedan aldrig mer i livet.
    Andra kan ha det varje månad. Det är väldigt olika.
    Ingen signatur... det ser så knasigt ut i icke-Betaversionen
  • Anonym

Korallen: Man kan faktiskt bli smittad även om man inte har blåsor.... Tyvärr.

• Anonym

Korallen - om du går in på länken lite längre upp så ser du att det visst smittar mellan utbrotten

• Korallen

Nu har jag läst och hittar inte alls vart det står att det också skulle smitta mellan skoven/utbrotten/blåsorna osv.
    Kan du vara lite mera precis?

Har man ett utbrott år 1 och nästa utbrott år 7, så inte smittar man där emellan. Det är vad jag har lärt mig av de läkare jag pratat med.

• Anonym (glad påsk)

Blev smittad av mitt EX . det enda jag hört är att man måste snittas vid en Graviditet.

• Anonym

Korallen-

"De flesta smittas av någon som inte har symtom för stunden, eller av någon som inte alls vet att hon eller han bär på herpesvirus.

Förr trodde man att varje gång virus blir aktivt, var det förknippat med ett utbrott. Nu har forskarna konstaterat att virus är aktivt 18-36 dagar per år oavsett om man har symtom eller inte. Detta betyder att trots att man inte har symtom kan virus utsöndras och man kan smitta. Detta gäller oavsett om man vanligtvis brukar ha märkbara utbrott eller ej. Den omedvetna virusutsöndringen är störst under det första året efter att man smittats. Då är sannolikt också risken störst att man smittar en ny partner. Munsex kan också smitta. När en person med munherpes, HSV-1, har munkontakt med sin partners könsdelar, får virus tillfälle att spridas. Man får då en könsherpes orsakad av HSV-1. "

uttdrag från www.harduherpes.nu. Gå in på fliken "vad är herpes", och sen "hur smittar könsherpes", så ser du

• Anonym

Kan tillägga att min läkare också sa att man inte smittade mellan utbrotten, men han hade tydligen fel. Det har väl kommit mycket ny forskning om det antar jag. Och sen vet jag ju själv att jag inte haft sex med någon som haft blåsor, så jag har ju blivit smittad trots att min partner ej hade utbrott.

• Anonym (me to)

Det finns två olika typer av herpes. Typ 1 och typ 2. Typ ett är munnsårsherpes men kan även ge utbrott i underlivet. Den typen har jag och får ca 1-2 blåsor nån gång per år. Den är oftast lite lindrigare än typ 2 som är könsherpes (finns då bara i underlivet).
    Om du skulle ha blåsor vid förlossningen KAN du behöva snittas med det är INTE alltid nödvändigt. Ofta kan de tejpa över blåsorna om de sitter på utsidan.
    Kram och lycka till med graviditeten!

• Neelah

Jag har herpes (min sambo fick det från sitt ex som sa att det inte kunde smitta när hon inte hade blåsor eller sår - det kunde det) men jag har bara haft ett enda utbrott på 5 år. Om du har tur så försvinner ditt sår och kommer aldrig mer tillbaka!

• Korallen

Ja, det är ju fullständigt annorlunda information än vad man fått genom åren. Måste vara nya forskningrön. Fundersam
    Då ska jag köpa mig en lott eftersom man tydligen inte smittat på de 25 år jag haft det.

Samtidigt tycker jag det är konstigt att de inte rekommenderar livslångt användande av kondom då, eftersom man tydligen kan smitta hela tiden

Jag får lita på vad de skriver på harduherpes.nu men jag är ändå skeptisk

Svar på tråden HERPES????