• Anonym

HERPES????

Du kan aldrig bota herpes när du väl fått det, du kan bara lidra med salva som man kan få receptbelagt.

Det påverkar inte barnet alls när den ligger i magen. Men om du vid förlossning däremot har utslag, så är risken stor att du får kejsarsnitt för att undvika att barnet smittas.

• Anonym

Herpesviruset har man alltid kvar i kroppen, men man har ju inte utbrott hela tiden. Det första utbrottet brukar vara det värsta. Jag har bara haft ett utbrott under två års tid, så det är inte säkert att du får fler. Men däremot kan du smitta andra med det eftersom att det alltid finns i kroppen, så man kan smitta även mellan utbrotten.

Det är väl ingen höjdare egentligen att få herpes första gången när man är gravid, då har inte bebisen hunnit få antikroppar. Men det kommer barnmorskan att diskutera med dig om isåfall. Är inte säker, men jag tror att man får kejsarsnitt om man har utbrott vid förlossningen

• Anonym

Nej, får du herpes går det aldrig ur kroppen, men du har inte blåsor ständigt för det. I början får man återfall ganska ofta för att det sen ska minska. Jag har herpes (köns) och nu var det nog 2 år sen jag hade återfall. Finns receptbelagd medicin att få som lindrar, men allteftersom kommer du att klara dig utan det också. Jag får bara en enda blåsa och klarar mig således rätt bra, medan en kompis får överallt, hela stjärtpartiet fullt och mår pyton.
    Håller tummarna för att det inte är herpes och om det är det, att du får bara den enda blåsan.
    Vad gäller graviditeten påverkar det inte barnet, däremot skulle jag fråga så mycket som möjligt om vad som gäller vid förlossningen. Har hört olika saker om hur det kan smitta till barnet. Peppra Mvc med frågor nästa gång.

• Anonym

Om du är tillsammans med barnets pappa så är han säkert redan smittad så då hade jag nog struntat i kondom. Dom flesta som smittas med herpes får aldrig några symtom alls, så många vet inte ens om att de har det. Kanske var det t.o.m han som smittade dig utan att veta det?

• Anonym

De har pratat en hel del om könsherpes på radioreklamen på sista tiden. Tydligen har ca 2 miljoner svenskar könsherpes och 80% vet inte om det... Kolla in den här länken :

http://www.harduherpes.nu/

• Anonym

Precis. så oroa dig inte. Har du berättat det för honom än? Om han blir misstänksam eller nått så kan du berätta att du kan ha herpes i kroppen i flera år innan det bryter ut.

• Anonym

Korallen: Man kan faktiskt bli smittad även om man inte har blåsor.... Tyvärr.

• Anonym

Korallen - om du går in på länken lite längre upp så ser du att det visst smittar mellan utbrotten

• Anonym

Korallen-

"De flesta smittas av någon som inte har symtom för stunden, eller av någon som inte alls vet att hon eller han bär på herpesvirus.

Förr trodde man att varje gång virus blir aktivt, var det förknippat med ett utbrott. Nu har forskarna konstaterat att virus är aktivt 18-36 dagar per år oavsett om man har symtom eller inte. Detta betyder att trots att man inte har symtom kan virus utsöndras och man kan smitta. Detta gäller oavsett om man vanligtvis brukar ha märkbara utbrott eller ej. Den omedvetna virusutsöndringen är störst under det första året efter att man smittats. Då är sannolikt också risken störst att man smittar en ny partner. Munsex kan också smitta. När en person med munherpes, HSV-1, har munkontakt med sin partners könsdelar, får virus tillfälle att spridas. Man får då en könsherpes orsakad av HSV-1. "

uttdrag från www.harduherpes.nu. Gå in på fliken "vad är herpes", och sen "hur smittar könsherpes", så ser du

• Anonym

Kan tillägga att min läkare också sa att man inte smittade mellan utbrotten, men han hade tydligen fel. Det har väl kommit mycket ny forskning om det antar jag. Och sen vet jag ju själv att jag inte haft sex med någon som haft blåsor, så jag har ju blivit smittad trots att min partner ej hade utbrott.

Svar på tråden HERPES????