• flärp

    Låna till bil?

    Har funderat på en sak: är det så att folk lånar pengar för att köpa bil? Och om någon gjort det, hur motiveras kalkylen?

    För mig verkar det bäst att först spara ihop pengarna och sedan handla, än att i praktiken spara i efterhand och få en ränta till det... för en ny bil avbetald på tre år blir det ju typ 6000 kr i månaden bara i amorteringar. Plus en ränta på ett antal tusenlappar.

    Några erfarenheter?

  • Svar på tråden Låna till bil?
  • foppa77

    Det dyker upp många kostnader i och med att man ska ha barn har jag märkt,

    fick nyligen ett tips av en bekant angående bilköp och bostadsbyte som jag tänkte dela med mig av.

    OM ni står i skede med att köpa bostad (villa/bostadsrätt) och bil, är det bäst att köpa bostaden först eftersom bankerna ser att en Bil bara är en stor kostnad och inte ser den som en säkerhet mot lånet. Bilhandlarna däremot ser Bilen som säkerhet och ser inte ett bostadslån som ett hinder till billån.

    Kan vara värt en tanke... Sen måste man ju givetvis räkna på om man har råd med båda sakerna.

    En nybil kostar i snitt ca 250.000kr, 20% kontantinsats måste man kunna lägga dvs. 50.000kr. De vanligaste alternativen är en restskuld på 30% (75.000kr) och en avbetalningstid på 48 månader (4år). Det man gjort i första läget är att man sänkt lånebeloppet till 200.000kr med kontantinsatsen. Sen har man reducerat månadskostnaden med restskulden på 75.000kr. Så det man baserar måsnadskostnaden är avbetalningen på lånebeloppet (250.000-50.000-75.000kr) 125.000kr som ska betalas av på 48 månades dvs. 2604kr/månad + ränta som ligger runt 5% på HELA Lånebeloppet (200.000kr) dvs. 833.33kr/månad eller 10.000kr/år. Så månadskostnaden för en nybil landar på ungefär 3440kr.

    Det som tillkommer är försäkring, skatt och drivmedel.

    Fördelar med ny bil : I regel så ingår 3års vagnskadegaranti så endast halvförsäkring behöver tecknas. I vissa fall ingår fri service i 3år, 2års nybilsgaranti och assistansförsäkring. Ingen besiktning behövs på 3år.

    Nackdelar med ny bil : Bilen tappar 20% av nybilspriset när den kommit ur fabrik, den relativt höga månadskostnaden.

    Fördelar med begagnad bil : Billigare i inköp

    Nackdelar med begagnad bil : Helförsäkring, Kan uppstå dyra verkstadsbesök, besiktning varje år...

    Lite allmänt om bilköp och kostnader, det var mitt första bidrag i detta forum.

    Ha det bäst allihopa !

    // Foppa77

  • Bulldog76

    vad är det för fel att låna till en bil??? Det är ju jättevanligt.
    Kan inte hålla med om att det är förkastligt, är inne på bil nr 2 med avbetalning. Jag ser det som en Leasingkostnad. 6000 i månaden??? vad är det för kalkyl?

    betalar idag 2400 per mån i avbetalning på en ny SÄKER bil. Många kör tyvärr runt i osäkra bilar osv, men det är en annan diskusiion.
    Som ekonom vill jag säga att det inte alls är smartare att först spara ihop pengarna och sen köpa bil. Man måste räkna på alternativkostnaden, visst betalar du ränta, men räknar man på allt som du inte kan konsumera för att man sparar till en bil så blir det ingen större förlust, intäktsräntan är för dålig för det.

    Har man väl köpt första bilen på lån, betalar man av på den, och man kan byta bil utan att ha betalat hela. då betalar man av resten av lånet för föräljningspriset, resten lägger man som kontantinsats på den nya.
    Vet ni hur skönt det är att slippa besöka verkstäder, mecka och framför allt. slippa besiktning.

  • flärp

    Bulldog76: du verkar ha koll på det, beskriv gärna din detaljkalkyl.

    Alternativintäkt, visst, man får kanske 1.5% ränta på pengarna på banken. Men alternativet att betala typ 5% (?) ränta borde vara totalt sett dyrare. Kan du få ihop en positiv kalkyl utan att räkna in värdet av att ha en bil?

    När du säger att du lånar om och köper en ny bil, hur ser den manövern ut? Och hur slipper du verkstäder... även en sprillans bil kan behöva omsorg ibland...

    Ett annat alternativ är som sagt leasing, vilket jag tycker verkar mer attraktivt eftersom man inte binder sig lika hårt. Och får service etc. utan att behöva betala extra. Eller?

  • Bulldog76

    Hm, nja jag kan väl kanske gör aen kalkyl. Men akta dig för leasing som finns på bil för privatpersoner. du betalar lika mycket i månaden, om inte mer, för leasing än avbetalning på bil.

    säg att att du har bilen i tre år, och leasingkostnaden är 2200 per månad då har du betalat 79200 för att ha bilen. sen är kontraktstiden slut och du får lämmna tillbaka den utan att du får ut något av det. Lånar du till bilen så har du betalat av samma belopp och säg att du får och resten som du fått över går som insats till ny bil.

    Kalkylen är att du betalar 20% kontant och avbetalar resten. på allt melllan 3-8 år. Ibland längre.

    Verkstaden har jag inte behövt besöka mer än på service, andra fel har gått på Garanti.

    Några 6000 per månad för armortering blir det inte. säg 2000 för lånet och sen skatt försäkring bensin etc ca 3000 (högt räknat kanse) 5000 per mån totalt för att ha bil.

    återkommer med mer senare, ska jobba.

  • flärp

    OK. Jag räknade på bil för 250kkr, avbetalning på tre år (100%), ingen kontantinsats. Då blir det 80 kkr/år, eller ca. 6 kkr/månad.

    Med 20% kontantinsats och säg 4 år avbetalning blir det 50 kkr per år, eller 4 kkr per månad. Jag kanske är lite aggressiv i avbetalningsplanen här, siktar på att arbeta bort hela priset inom ramen för den tid man vill uppdatera en bil för att den ska anses som "ny".

    Tack för svaret!

    Jobba på :)

  • Bulldog76

    hehe, tack,
    Vi handlade för en v40 för 200 000, och betalade en kontantinsats på 70tkr. lån på 130000 som vi tagit på 4 år. betalar av ca 2500 per mån, som sjunker efterhand.

    Det finns två typer av lån "annuitetslån" (alla bilhandlare har den varianten) och rak avbetalning, (fr Banken)
    Skillnaden med dessa är att Annuitetslån så bestäms en fast månadsavg som är samma varje månad(bra om man vill ha koll på månadskostnaden). det andra är förmånligare tycker jag för då ändras månadskostnaden hela tiden till hur mycket skuld dete är kvar.

    Första avbetalningen är högst o dörefter sjunker den. En sak som gör rak avbet bättre är att du armoterar av en större summa i förhållande till räntan än med det andra lånet.

    Ponera att du har tagit ett lån på 5 år, du vill byta bil efter tre, med nnuitetslån har du större skuld kvar än med rak avbetalning för att med annuitetslånet så betalar man ju samma måndaskostnad och då är räntedelen högre i förhållande till armorteringen i början av lånet än i slutet.

    Rekommenderar bara annuitet om man tänker ha kvar lånet tiden ut och inte lösa det i förväg.
    Blev mycke text, men hoppas det hjälper.
    Man behöver som sagt inte ha betalat av hela bilen innan man säljer den utan bara ha ett göre restvärde kvar på den än skuld.

    Exempelvis ska sägas att räntekostnaden för vårt lån är på ca 9000 för hela låneperioden.

    Akta er från lånen på "snabbbanker" typ GE capital etc. Skyhöga räntor typ 15-25 %

  • flärp

    Så det man i praktiken vinner är att man aldrig behöver spara ihop till den delen av bilens pris som är restvärdet. För den första nya bil man köper.

  • Ångan

    När jag köpte min subaru impreza turbo förut för 185000kr så fick jag lägga en handpenning på 35000. Sen så la jag upp lånet på 7år och betalade ca 2100kr i månaden på lånet inkl räntor och allt. Så det behöver inte bli så fasansfullt dyrt endå. Det som vart dyrt på den var soppan och försäkringen.
    Men nu har jag skaffat mig en opel astra kombi-99 och den pröjsar jag 1100kr/mån på och lånet ligger på 75000kr. Helt klart värt det istället för att spara i 5 år.
    Fast det finns ju självklart ni som kan lägga undan lite större slantar varje månad oxå... men det är ni det.

    /Crille

  • lejon112

    Jag funderar samma sak..vad är bäst att göra när man vill köpa en ny bil?
    Ska man spara ihop pengarna (vilket skulle ta en evighet..), eller ska man ta ett billån, eller ska man ta ett blanco lån? Frågan är ju om vilket som har bäst ränta..
    lämnar man bilen som säkerhet och sänker räntan eller hur funkar det?

    Jag har kollat på jämförelsesajter och på lånsidor.se/billan ser man att Advisa erbjuder billån från 3,79% i ränta och de erbjuder samma ränta även för stora lån..vad ska man välja liksom? vad skiljer?

  • Rolleek82

    Måste man ha en bil direkt och inte har råd att punga ut pengar till en bil som tar dig från pungt A till pungt B. ska man absolut inte låna pengar till en finare bil Dvs.. ni får mycket bil för 5000:-

  • Janne7

    Det kan förvisso vara som så att man inte "orkar" spara till bil. En nyare begagnad fin bil går på 150.000+(Finns självklart billigare också) Och är man dålig på att spara MEN har råd att ta lån och betala av den, så är det väl inga problem? Dom som har vett i huvudet räknar ut hur mycket som kommer in varje månad, och hur mycket som kommer att gå ut. Ser man att ja jag har råd att ta ett lån, och orkar inte vänta 1år för att spara ihop pengarna. Whats the problem?

  • Caroline Johansson

    Hej, letar själv efeter bil och måste låna men jag skulle aldrig låna till någon ny bil då dessa tappar i värde så fruktansvärt. Gillar hellre att köpa ny"begagnad bil" istället och byta ofta sådan bil...vet inte om det är så smart det heller men jag har alltid en relativt ny och fin bil samt att jag får köra olika modeller Solig har fått en del matnyttiga råd från www.xn--kpabegagnadbil-vpb.com/guide gällande billån, försäkringar och saker att tänka på... jösses ibland känns det som att man måste både vara bilmek och jurist för att känna sig säker i att lyckas med sitt bilköp.

    CarroNalle

  • EBD

    Att låna på huset och utgå från att det kommer öka i värde för att sedan kunna låna upp mer och därmed äta upp skulden för bilen är väldigt risky business. Det är en modell jag verkligen skulle hålla mig borta från. 
    Däremot att köpa en bil på avbetalning/kredit/finansiering, kalla det vad du vill, är ju ganska förmånligt nu.
    Låt oss ponera att du skall köpa en bil för 300.000 SEK, det normala är att sätta in 20% kontakt och finansiera resterande 80%, vilket i det fallet är 240.000 SEK. Billån är i regel billiga, låt oss tänka oss någonstans runt 3% i årsränta. Det ger följande (240.000/2) x 0,03 = 3600 kr/år i ränta i genomsnitt, det är alltså 300 kr varav 30% du får dra av för kapitalkostnad, det ger en nettokostnad på 210 kr/mån.
    Tänker vi oss då att du investerar de 240.000 SEK istället, vi ponerar en säker investering i en högutdelande aktie, kommer du ha en direktavkastning på 4%, ungefär. Vi drar då snabbt slutsatsen att det är bättre att ha likviditeten på din sida för att du kommer ganska enkelt kunna få bättre avkastning på din investering än finanskostnaden på ditt lån. För vetskap, stockholmsbörsen har i genomsnitt avkastat 11%, så min kalkyl ovan är väldigt konservativ.
    Vad gäller amortering, är ju inte det en kostnad, det är ju ditt retroaktiva sparande till bil! Det som är viktigt att komma ihåg bara när man finansierar bilen är att amortera snabbare än värdeminskningen - schablonsmässigt räknar man med värdeminskning på 50% på tre år, kurvan planar ju ut vartefter men om man lägger upp lånet på t ex 5-6 år kan man sova ganska gott om natten.

    Ställ upp en kalkyl så kommer ni snabbt se att det blir billigare att köpa en ny bil för 2-300.000 än en beg för 70.000 - lägre skatt, vagnskadegaranti, ofta ingår service och framförallt har bilen garanti. En bil i 70.000 kronorsklassen bör man räkna kallt med att den går sönder för 10.000/år.
    MVH

  • Aktieviking

    Låna till billån tycker jag att man kan göra ifall man får en lånet till en riktigt bra ränta och du kan investera pengarna bättre på annat håll. Har nyligen köpt en
    bil för ett stort belopp och betalar en ränta på 2.8%, samtidigt kan jag investera pengarna jag har kvar till ca 8 - 15%. Mellanskillnaden gör det lönsamt att köpa bilen med lån. 

    Med tanke på att de 2.8% procenten är före ränteavdraget (30%) så tycker jag att det är en helt okej "deal". Får även 10% rabatt på försäkringen för att ha lånet. Det ska också nämnas att jag har tillräckligt mycket pengar kontant för att lösa hela billånet inom 2 - 3 dagar ifall räntan skulle sticka iväg och bli ofördelaktig.

    Dock är det givetvis alltid en risk att låna pengar. Min grundregel är att aldrig låna mer pengar än max 40% av min kontantbuffert. Detta för att alltid kunna ha de ekonomiska musklerna som krävs ifall lånet behöver lösas i förtid av någon anledning. 


    Besök gärna min blogg: www.aktieviking.se
  • peterna

    Jag lånade 90000 till en begagnad bil 2013. Har betalat 1500 + ränta varje månad sedan dess. 18000 kr om året motsvarade ungefär värdeminskningen så om jag varit tvungen att sälja bilen skulle fått ungefär den summa som jag hade kvar at betala till banken. Jag skulle inte vilja avbetala mindre än värdeminskningen får då skulle man kunna hamna i en situation där man sålt bilen och har större skulder än kapital.

    Till saken hör att jag faktiskt hade kunnat köpa bilen kontant, men jag ville hellre ha lite pengar i reserv. Räntan är minimal, men det är skönt att ha en buffert och det är inte säkert man kan låna till en trasig dator eller TV och man behöver pengar i reserv när man reser. 

    Dessutom fick jag dra av räntan i deklarationen. vilket minskade kostnaden lite.

  • Lönnsirap

    Vi lånade till bil eftersom det efter att ha räknat på det blev billigare. Vi köpte en ny billig bil för 130' vilket var ett mycket bättre köp än en 5 år begagnad.

    Att hitta en begagnad bil i rätt prisklass är inte alltid så lätt. Vi hittade helt enkelt inte vad vi ville ha...

    Jag har alltid trott att begagnat är bäst, men folk säljer inte prisvärda små bilar innan de börjar han höga underhållskostnader.

    Jag räknade på att en bil bör vara färdigbetald vid 5 år samt att den vid 7 börjar krävs mer underhåll, samt att den behöver bytas ut vid 10 år... Men man kan förstås tänka annorlunda.

  • Rikkard

    Vi köpte en bil, 5år, begagnad från bilfirma, väldigt fin, mycket billig. Gick att köpa med lån, kostar 1200 i månaden, helt avbetald på 5 år. Gick att amortera långsammare men är lite paranoid av mig och bara haft skrothögar förut. Känns surrealistiskt att allt bara funkar, inget strul, inget meck, drar 0,44/mil (pendlar mycket). Hade kunnat köpa en 10 år gammal bil också, men kostnaden blir ändå samma typ när man räknar med alla reparationer.

  • Kusin Krakel

    Jag köpte min första bil med hjälp av lån. Jag motiverade det med att jag behövde en bil för att kunna ta ett jobb och försörja min familj och att jag inte hade ekomomisk möjlighet där och då att göra det utan lån. Bilen är betald för länge sen, lånet ångrar hag inte alls på något sätt.

  • Pretorian IV

    Senaste bilen köpte vi på i princip bara lån, 250 000 lånade vi till en nästan ny bil (2 år gammal)

    Ränta ca 500 i månaden, och amortering 2000.

    Bilen är idag värd ungefär vad den vi har kvar i lån, vi kan alltså i värsta fall sälja bilen och lösa lånet.

    Varför inte spara då?

    Jo, för vi behövde en större bil, och den gamla började få rätt mycket fel, och dessutom rätt törstig.

    Det vi betalar i ränta idag sparar på på bränsle, det går jämnt upp (innan ränteavdrag), och ser ingen större skillnad på att spara 2500 i månaden, eller betala på ett lån samma summa.

    Men nu gör vi en stor bekväm bil, som inte behöver lagas varannan månad, och som inte är dyrare heller per månad.

    Så varför skulle jag inte låna???

  • Mr Victor Commey
    Hallå,
    Jag är herr Victor Commey, en legitim och en gynnsam penningutlåning. Vi
    låna ut pengar till individer som behöver finansiellt stöd, ger vi
    lån till personer som har en dålig kredit eller behöver pengar för att betala räkningar,
    att investera i affärer. Har du letat efter lån? du behöver inte göra det
    oroa dig för att du är på rätt plats erbjuder jag lån med låg ränta
    hastighet på 3% så om du behöver ett lån jag vill att du bara kontakta mig
    via denna e-postadress: gatewaysloanfirm1960@gmail.com
    Fyll i och returnera informationen nedan så att vi kan fortsätta med
    låneansökan:
    FÖRNAMN :........................................
    EFTERNAMN:..........................................
    BELOPP NÖDDAD: ......................................
    ÅLDER:................................................
    SEX: ...............................................
    POSTNUMMER:...........................................
    LAND: ...........................................
    STAT.:.............................................
    STAD :..............................................
    MOBILNUMMER :.....................................
    OCKUPATION:.........................................
    Månadsinkomst:.....................................
    LÅNETS SYMNE: ...................................
    LÅN TILLGÅNG: ......................................
    HAR DU ANVÄNT FÖR LÅN FÖRE? .................
    Kom tillbaka till oss med denna information nu.
    VD
    Herr Victor Commey.
Svar på tråden Låna till bil?