• Anonym (funderar)

Fråga ang narkotikabrott och körkortstillstånd

Undrar om någon vet eller har erfarenhet av vad som gäller när man har en narkotikadom sedan fyra år tillbaks i tiden och vill ansöka om körkortstillstånd?? Kommer man att behöva lämna urinprov, och i såna fall hur länge? Tycker ju att pricken borde ha försvunnit vid det här laget, för min egen del känns det livet jag då levde så otroligt avlägset. Det känns så tråkigt att behöva 'betala' för ett misstag som hände för så länge sedan. Och det gäller ju inte bara körkortstillståndet utan även i flera andra fall, t e x jobb jag inte kunnat söka då jag finns med i polisregistret, o s v. Så tråkigt. Usch vad man ångrar vissa saker i sitt liv! Tacksam för svar från någon som vet...

• Svar på tråden Fråga ang narkotikabrott och körkortstillstånd
  • rockmind

ring till Länsstyrelsen och fråga, de har en särskild körkortsavdelning som gör en individuell bedömning huruvida du måste lämna prov eller inte samt hur många isåfall...

• Anonym

Jag blev dömd för ringa narkotikabrott när jag hade mitt körkortstillstånd, och då blev jag tvungen att lämna prover för att få behålla det. Min sambo ansökte om sitt tillständ ett år efter sin sista dom, och han har inte behövt lämna något prov. Iofs skrev hans chef ett intyg där det stog att min sambo varit drogfri länge osv... Mitt tips till dig är att du INTE kryssar ja i den rutan där de frågar om man haft alkohol/narkotikaproblem. Min lärare på körskolan sa att Länsstyrelsen inte kollar person för person, utan bara om man själv fyllti att man haft problem... Lycka till!

• Anonym (sambo)

Min sambo dömdes för droginnehav m.m. när han var 19 år och det var inga problem när han sökte körkortstillstånd c:a 4 år senare. Men jag kan inte reglerna. Lycka till!

• Anonym (Ljuga lite)

Sök tillstånd och se vad som händer, ge länsstyrelsen de svar de "vill" ha. Ljug så mycket du behöver! Skulle det börja trassla till sig fixar men det då..

• Anonym (syster)

Min bror blev av med sitt körtkort för snart 5 år sedan. Han körde drog påverkad och hade även droger i bilen. Han blev av med sitt körtkort i 4 år.
    Han har måste nu gå och göra "pisseprov" varannan vecka och vara ren i 1 år för att kunna söka körkortstillstånd i gen.
    Han har jobb och måste åka buss i minst 2 h på morgonen och 2 h på eftermiddagen för att kunna ta sig till och från jobbet.

• björnp75

jag fick ett ringa på mej för 2 o ett halvt år sen,inget innehav,bara pissprov,och jag får lämna än för att få behålla kortet..SURT!!

• Anonym (funderar)

TACK för era svar! Jag får väl testa och skicka in en ansökan och se vad dom säger. Men kollar dom inte upp alla som ansöker, om man finns med i något brottsregister menar jag?!? Det borde dom väl ändå göra?
    Björnp75: Får du stå för pisseprovskostnaden själv och hur mycket kostar varje i såna fall? För jag har hört att varje pisseprov kostar en hel del pengar och att man får stå för det själv. Det blir ju svindyrt om man ska gå och lämna varannan vecka i flera år! Hur mycket kommer inte körkortet kosta i slutändan då...suck. Hoppas verkligen jag slipper det.

• The Man

Jag rekommenderar INTE någon att "ljuga" i pappren. Skulle länsstyrelsen kolla upp saken så hamnar man i ännu sämre dager och blir ännu mer ifråga satt om man verkligen är lämplig att inneha körkort. Nej jag tror att ärlighet vara längst och att man får ta konsekvenserna av sitt handlande i alla lägen. Detta INTE menat som moralpredikning utan bara min syn på saken.

• Anonym

Jag "lånar" tråden och ställer en liten motfråga då...

Min morbror som är alkoholist, tappade sitt körkort i mitten på mars efter att ha kört i fyllan. ( det var vi som ringde polisen, för nu är jag leds på hans supande och sen sätta sig i bilen, visst har man lite skuldkänslor o så, ställer ju till en hel del problem, men det får han faktiskt själv ta konsekvenserna av... han vet INTE att det var jag som ringde, och det tänker jag inte berätta heller) nåja, han hade 0,93 i utandningen när dom stoppade honom, han fick följa med till polisstationen, där fick han vänta en timme, sen blåsa igen (för han sa visst att han precis hade druckit) då hade han 0,73 i utandningen. Dom tog aldrig nåt blodprov, vilket jag tycker är konstigt. I allafall så ställde hans chef upp och intygade att han behöver körkortet i arbetet (behöver han inte alls) så nu kom domen. Han får tillbaka det efter ett år. Enligt honom själv ska han bara lämna ett leverprov 3 månader innan han får tillbaka det, kan det stämma??? För han är som sagt alkis, och hade nog behövt vård bättre än o få tillbaka kortet igen, för han har åkt 2 ggr tidigare, men det är mer än 10år sedan, så det är tydligen preskiberat... Det bästa hade varit provtagning varje månad, för just nu dricker han fredag-söndag varje vecka.
    Vi må vara släkt, men jag vet att han kommer sätta sig i bilen igen, kanske inte i fyllan, men helt säkert dagen efter för att köpa nytt... och jag ber till gud att inte någon kommer i vägen för bilen då.

• Anonym

det har ingen annan med att göra vad du har gjort. men vill dom kolla upp det så är det bara o säga att det var en sak som hände för länge sen, och det vill du bara glömma!

• Anonym (funderar)

Det låter märkligt att han får tillbaka körkortet så lätt, och det är HELT fel! Jag menar verkligen inte att det är dumt med att man ska behöva lämna urinprov om man blivit dömd, vare sig det gäller narkotika eller alkolhol. Men i mitt fall så är det en gammal dom sedan 4 år och jag har idag varken alkohol eller drogproblem. Och jag har ju inte körkort sedan tidigare utan vill ansöka om körkorttillstånd. Jag anklagar mer mig själv (och inte reglerna) för att ha varit ung och dum så att jag nu har en dom som förföljer mig. Ingen annans än mitt eget fel. Men men jag kommer nog hålla mig till sanningen, som The man sa, det är nog bäst så man slipper ännu mer problem.

• Anonym

Min styvpappa är alkoholist och blev av med körkortet i en kontroll. Han fick tillbaka körkortet efter bara en vanlig läkarundersökning.. Så länge fick han jobba i inhängnat område så han fick fortsätta att köra.. Det hjälpte inte att jag lämnade in en anmälan på honom heller... Tänk nästa gång han sätter sig och kör ihjäl någon..

• The Man

Till Anonym (med morbrodern som åkte fast)

För det första så vet man aldrig hur mycket alkohol man har i utandningen vid det första "blåstestet" ute på gatan. Polisens sållningsinstrument visar bara att en person har över 0,2 promille så att de ska ha möjlighet att ta med personen i fråga in till stationen för ett förnyat prov i ett bevisinstrument.

Blodprov tar polisen bara om någon vägrar eller inte klarar att blåsa i instrumentet på polisstationen.

Det värde (0,73)som din Morbror säger sig ha haft vid blåsprovet på station, är det i milligram alkohol per liter utandningsluft eller är det omräknat i promille?

Med tanke på hur länge han blev av med lappen så tyder det på att han hade 0,73 milligram alkohol per liter utandningsluft och då innebär det att han hade 1,46 promille, alltså grovt rattfylleri!

Sedan vill jag ge dig en stor eloge för att du har så stort civilkurage och angav en rattfyllerist trots att ni är släkt, MYCKET FÖRSTÅNDIGT OCH BRA GJORT!!!!!

• Anonym

Min kompis jobbar som behandlings ass. Och hon säger att man förmodligen får lämna prov, om du inte redan har gjort det och kan dokumentera det...

• Anonym (funderar)

Anonym: Nej jag har inte lämnat några prov, men däremot har jag i över ett år haft regelbunden kontakt med både psykolog och läkare som bägge två kan intyga att inte använder droger. Men det räcker väl inte förmodar jag? Men jag kanske ska nämna det i ansökan?

• Anonym

Hade jag varit som du så kanske du ska ringa länsstyrelsen?? Du kan ju ställa frågor allmänt, utan att uppge namn o persnr...

• Anonym

Min bror är dömd för narkotikabrott, hans körkort drogs in och för han nu ska kunna få lämp så är han tvungen att lämna urinprov och träffa läkare först, jag ringde och fråga åt han.

• björnp75

600kr pissprovet och 1250kr per läkarintyg,ur egen ficka..annars pissa jag gärna utan o knussla..och dom vill ha några st..

• björnp75

ps:skippa ärligheten,ett gott råd..

Svar på tråden Fråga ang narkotikabrott och körkortstillstånd