Inlägg från: Anonym (funderar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (funderar)

Fråga ang narkotikabrott och körkortstillstånd

Undrar om någon vet eller har erfarenhet av vad som gäller när man har en narkotikadom sedan fyra år tillbaks i tiden och vill ansöka om körkortstillstånd?? Kommer man att behöva lämna urinprov, och i såna fall hur länge? Tycker ju att pricken borde ha försvunnit vid det här laget, för min egen del känns det livet jag då levde så otroligt avlägset. Det känns så tråkigt att behöva 'betala' för ett misstag som hände för så länge sedan. Och det gäller ju inte bara körkortstillståndet utan även i flera andra fall, t e x jobb jag inte kunnat söka då jag finns med i polisregistret, o s v. Så tråkigt. Usch vad man ångrar vissa saker i sitt liv! Tacksam för svar från någon som vet...

• Svar på tråden Fråga ang narkotikabrott och körkortstillstånd
  • Anonym (funderar)

TACK för era svar! Jag får väl testa och skicka in en ansökan och se vad dom säger. Men kollar dom inte upp alla som ansöker, om man finns med i något brottsregister menar jag?!? Det borde dom väl ändå göra?
    Björnp75: Får du stå för pisseprovskostnaden själv och hur mycket kostar varje i såna fall? För jag har hört att varje pisseprov kostar en hel del pengar och att man får stå för det själv. Det blir ju svindyrt om man ska gå och lämna varannan vecka i flera år! Hur mycket kommer inte körkortet kosta i slutändan då...suck. Hoppas verkligen jag slipper det.

• Anonym (funderar)

Det låter märkligt att han får tillbaka körkortet så lätt, och det är HELT fel! Jag menar verkligen inte att det är dumt med att man ska behöva lämna urinprov om man blivit dömd, vare sig det gäller narkotika eller alkolhol. Men i mitt fall så är det en gammal dom sedan 4 år och jag har idag varken alkohol eller drogproblem. Och jag har ju inte körkort sedan tidigare utan vill ansöka om körkorttillstånd. Jag anklagar mer mig själv (och inte reglerna) för att ha varit ung och dum så att jag nu har en dom som förföljer mig. Ingen annans än mitt eget fel. Men men jag kommer nog hålla mig till sanningen, som The man sa, det är nog bäst så man slipper ännu mer problem.

• Anonym (funderar)

Anonym: Nej jag har inte lämnat några prov, men däremot har jag i över ett år haft regelbunden kontakt med både psykolog och läkare som bägge två kan intyga att inte använder droger. Men det räcker väl inte förmodar jag? Men jag kanske ska nämna det i ansökan?

Svar på tråden Fråga ang narkotikabrott och körkortstillstånd