• Gumlan

lågt blodtryck, farligt? hur lågt har ni?

vad kan lågt blodtryck vara farligt för? och vad kan man göra åt det? Jag hade 95/51 sist jag mätte, är inte det JÄTTE lågt?

• Svar på tråden lågt blodtryck, farligt? hur lågt har ni?
  • Aaliyah

Jag har hört att det är mycket farligare att ha för högt. Du kanske ska ta något järntillskott?

• lövet2

Jo, det är rätt lågt. Är du gravid?
    Jag brukar ligga på ca 110/60 i vanliga fall, och ca 90/55 när jag är gravid. Bm och läkarna är nöjda med det blodtrycket, men det är jobbigt eftersom man svimmar så lätt ....

• eeroo
    De kan inte vara farligt med än att du kan känna dig yr
    Älskar Fredrik, Hugo, Eeroo
  • Gumlan

jo, vet att dte är farligare med för högt men det är något som itne är bra med lågt med ju... jag har alltid haft väldigt lågt och varit yr mycket... fins ju massa saker att göra åt högt så de borde ju finnas att göra åt lågt? Ja får väl börja röka o äta skräpmat??

• Gumlan

nopp inte gravid då hade jag ändo lägre ok, är du säker? inte ens när man blir äldre?

• Fåret Shaun

Jag fick extra järn när jag hade väldigt lågt blodtryck, svimmade i duschen och slog huvudet i handfatet.
    Hör efter med din husläkare.

• Aaliyah

Ursäkta en oblyg fråga, men har du rikliga menstruationer? Det finns ett receptfritt preparat man kan ta i så fall...

• Gumlan

jo dom är väldigt rikliga

• dixierose

Jag fick blodtrycksmedicin förut,hade väldig besvär med yrsel.
    Man blir trött också.Till mig har de i alla fall sagt att det inte är
    farligt,värre med högt.

• Aaliyah

Det finns ju järnrik mat man kan äta också t.ex. kött, inälvsmat, messmör. Man ska äta c-vitamin till så ökas upptagningen.

• Gumlan

lite jobbigt att man är vegetarian då men messmör funkar ju får äta det i massor :p

• Gumlan

neeee, ja tycker det är ganska gott *nickar* säkert godare än inälvor *fniss*

• Blå Flygare

Gumlan: Det hjälper inte med skräpmat. Men med motion. Motion hjäper både mot högt och lågt blodtryck.

• KvastHilda

Vad jag har förstått så är det gott om järn i gröna grönsaker! Broccoli och spenat, t ex.!

• Pirran

Hmmm..blandar ni inte ihop blodtryck med blodvärde nu?

Av lågt blodvärde kan man också känna sig yr, men då av att blodet har för få röda blodkroppar som kan bära syre till kroppens organ. Då är det bra att äta mer c-vit. och järnrika födoämnen.

Av ett lågt blodtryck kan man också känna sig yr..men då av att trycket är för lågt för att skjutsa blodet till hjärnan i den takt som kroppen behöver(brukar märkas när man ska resa sig upp efter att ha legat/suttit en stund).
    Det är bra att tänka på att inte resa sig hastigt och att om man känner sig yr, luta ner huvudet mellan knäna. Att dricka tillräckligt med vatten kan ge en liten effekt - det spär ut blodet=lika med mer vätska.

Svar på tråden lågt blodtryck, farligt? hur lågt har ni?