• levlivet

När skall barnen få hela barnbidraget???

Hej! Jag har en tös på 13½ år o jag funderar på att hon skall få hela barnbidraget.Hur gör ni? Hur mkt får era barn i månadspeng?Om de får hela barnbidraget,vad skall det då användas till?

Tacksam för svar! Mvh Helene!

Mamma till 4....
  • Svar på tråden När skall barnen få hela barnbidraget???
  • Birgitta2

Jag antar att det är en mognadssak och om man faktiskt har råd att ge ungen 1000 kr i månaden. Mina barn fick det vid 16 år. Inte före. Jag ansåg dem inte mogna innan dess. Tösen är nog inte ens det idag, vid 19 :) . Det skulle användas till allt! Utom dyra vinterjackor, vinterkängor, skolväskor och likn. Men smink, tidningar, kläder, allt.

• Nyfiken gul

jag fick mitt när jag blev myndig... när jag hade 1 år kvar i gymnasiet...

• CeeJay

Har små barn ännu så jag kan bara tala för mig själv. Jag fick mitt "studiebidrag" när jag började på gymnasiet, tror det var 650 kr då (1988) och det skulle räcka till de saker jag ville ha utöver det som mina föräldrar köpte. Jag jobbade ju även på helger och lov och hade en inkomst - så kläder och sånt köpte jag själv ändå.

• Tindrande

Tror på 16, om de är mogna.
    Jag fick halva när jag var 14 och hela när jag var 16, men det skulle räcka till det jag ville ha, förutom de dyra sakerna som jacka, skor och byxor.
    Men jag fick hjälpa till hemma också, annars fick jag inga pengar

• Majsan70

När de börjar gymnasiet går väl pengarna över i studiebidrag va?? Då kommer m ina barn osm tidigast att få hela bidraget.
    Min 14 åring får för tillfället 350-400 kronor plus en del annat av mig. Dottern som är 11 får runt 250 kronor plus andra omkostnader.

• levlivet
    Hon är väldigt mogen o ansvarsfull...
    Jag tänkte vara med o vägleda henne lite i början.
    Tack för alla svar! Mvh Helene!
  • Bijouu

sexton tycker jag är sent, jag flyttade vid 17 och skulle ju då klara allt själv. fick barnbidraget från och med att jag började sjuan. det skulle räcka till allt, även vinterkläder.

• levlivet

Jag flyttade oxå hemifrån vid 16 o skulle då klara allt.Jag var tacksam att jag lärt mig hålla i ekonomin då.
    Mvh Helene!

• Pingla med en åsikt

jag fick själv mitt när jag var 13. Har flera vänner som gett hela bidraget till sina barn när de är 13-14 och då har de fåttt lära sig att hushålla med pengar som ska räcka till kläder, bio, godis, tidningar ja... rubbet i princip.
    Gissa om snacket om Lee-jeans, Tiger-tröjor, skärp från J Lindeberg mm liksom kom av sig
    Jag tycker GO for it! Ge henne barnbidraget men hjälp henne i ett inledningsskede att sätta upp vissa ramar. Typ "den här månaden behöver du strumpor, trosor och något par byxor, sen får du bestämma själv" o s v...

• Majsan70

Man kan ju lära sig att hushålla med pengarna utan att få hela bidraget ändå tycker jag. *S*
    Mina ungar är duktiga på att hushålla, men de får inte hela bidraget i allafall..

Svar på tråden När skall barnen få hela barnbidraget???