• levlivet

När skall barnen få hela barnbidraget???

Hej! Jag har en tös på 13½ år o jag funderar på att hon skall få hela barnbidraget.Hur gör ni? Hur mkt får era barn i månadspeng?Om de får hela barnbidraget,vad skall det då användas till?

Tacksam för svar! Mvh Helene!

Mamma till 4....
  • Svar på tråden När skall barnen få hela barnbidraget???
  • Sussi N

Min dotter är tretton och har haft sitt barnbidrag i ca 6månader. Det går mycket bättre än jag trodde det skulle göra, hon är otroligt duktig och började spara redan under hösten för att kunna köpa julklappar till alla. Jag behövde inte lägga till en krona.
    Hon köper sina kläder, presenter och el-prylar tex. I-pod mm själv, fickpengar till resor också.
    Får ett extra bidrag till dunjacka och vinterskor.
    Jag är nöjd med vårat beslut om att ha det såhär.
    För att få barnbidraget skall hon alltid ha städat rum, hjälpa till i hemmet med saker jag ber henne om tex dammsuga, plocka i och ur diskmaskin, vika tvätt.
    Vi hade en provtid på tre månader och en diskussion efter det.

• Pingla med en åsikt

jag tycker det är en jättebra ålder att ge barnen bidraget. De vill ha så mycket och ofta dyra kläder, men ingen riktigt insyn i VAD det verkligen kostar.

• wellah

jag fick 500 kr i mån från då jag var 14 år gammal dock fick jag betala ALLA kläder själv.... dvs jag var inte bortskämd

• wellah

tillägger: jag fick aldrig hela barnbidraget...... inte ens då jag gick gymnasiet

• MajaIda

Åhh, just när jag tänkte göra så här som ni pratar om så ser jag frågan komma upp här;)
    Fick sjäv mitt studiebidrag när jag var 16, men jag tycker det är dax nu...man lägger ju ut så himla mycket iallafall...månadspeng o sedan lite hundringar för att de inte räcker...

Jag har snackat med min 14 åring att ge henne hela barnbidraget o så får hon finansiera det helt själv- just som "surfturf" skrev!!
    ...det låter såå himla bra, o man tar 2-3 måndader som försök.

Tack , då vet jag att jag inte är helt ute o cyklar;)

• levlivet

Det blir nog bra med en prövotid....
    Skall planera lite.Tack för svar o reflektioner
    Mvh Helene!

• Andersson89

När barnet värkar tillräckligt moget. Visst i början kommer de kanske inte gå så bra men ibörjan bara för dom ska lära sig att sköta sin ekonomi själv så ge dom kanske hälften sen har du själv den andra hälften så får dom säga vad dom vill ha och vad de kostar så får dom pengar av dej. För ibörjan blir de la som med dom flästa *oj nu har ja massa pengar nu måste ja köpa massa saker* Då blir de oftast att de köper för köpandets skull. Men när du ser att de klarar av de med att dom får hämta pengar av dej till kläder så efterhand så får dom mer och mer. Barn måste ju trotsallt lära sig själva att man inte bara kan slösa bort pengarna utan man måste spara så man har. Man kan ju även tex ha så att 100 kr eller mer sätts in på ett konto så man har pengar sparade till dess att man flyttar hemifrån eller fyller 18 eller annat.

• lövet2

Aldrig! De kan vänta tills det blir dags för studiebidrag i stället!

• Trulis

15-åringen får 500:-
    14-åringen får 400:-
    Den äldsta får hela nu, han är 18 och då går hela studiebidraget till honom direkt.
    Innan dess fick han 750:-

Pengarna går till sånt som de anser att de behöver, fikapengar, "laddapåWoW-konto" lite spar till nåt de vill ha/göra.

När det gäller kläder brukar jag hjälpa till, då man inte alltid kommer så långt med den summan de får. Men också för att jag tycker det är kul att handla kläder till dem.

• levlivet

Vad är WoW-konto?
    Mvh Helene!

Svar på tråden När skall barnen få hela barnbidraget???