• Åke Vilse

Har du sås i en tillbringare/såssnipa?

Min mamma och farmor har alltid gjort sås och sedan hällt upp den i en liten tillbringare eller en såssnipa. Både tillvardags och till "fin".

Svärmor envisas med att lägga köttet i en form och sedan hälla såsen över så att man får sitta och skrapa och gräva för att få någon sås till potatisen. Sedan gör hon ju alltid förlite sås för redan första personen får ju skrapa för att få tag på någon sås...

Hur gör ni? Vad är vanligast?

Själv är jag avskräckt av skrapande från svärmor så jag kör med tillbringare/såssnipa

• Svar på tråden Har du sås i en tillbringare/såssnipa?
  • vadskajaghetadå

idag ahde jag såsen i en såssnipa eller vad det nu heter

la upp steken, ärtorna och morötterna med på ett fint fat!!!

• Bonanza

Kaffekopp har vi såsen i. Vi har inte kommit oss för att skaffa en såssnipa än. Vissa maträtter har vi köttet i såsen, men det är inte oftast så.

Come what may
  • vadskajaghetadå

åke jag fattade visst fel!

trodde du menade tat man hällde upp såsen i ett såsfat!

nej inte över köttet inte

• vadskajaghetadå

.........för jag brukar nämligen inte orka ha  upp maten på olika fat och såsen brukar få vara kvar i kastrullen om det bara är vanliga fmailjen hemma

• malin07

I kastrull här, äger ingen såssnipa, men ska nog skaffa en så man har nått att duka fint med, brukar hälla den i en skål vid finare tillfällen och så får man ta med slev...

• Mistoffelees

Har en såskanna/snipa i finservisen som jag använder vid släktmiddagar men skulle vilja ha en som passar mer till vardags och när kompisar är på besök.
    Håller utkik i affärerna och hittar jag den rätta så slår jag till med en gång.

• lata kocken Johanna

det finns bra såstermosar - som är billiga (inte så snygga men praktiska)

• vadskajaghetadå

vad heter det där då? såsskål? tog ett kort

• Betty Boop

Sannispannisen
    Din bild visar en typisk såssnipa!

Här tar vi ur kastrullen till vardags och ur snipa när vi har gäster.

• Dino78

Såssnipa! Med tillhörande liten slev. Letade i säkert ett år innan jag hittade en sån jag villeha!
    Självklart ska man få ta sås själv...finns inget värre när det inte finns mycket heller. När jag äter stek hos mormor gör hon världens godaste sås och dessvärre är det alltid för lite

• JsN

Såvida inte köttet är gjort färdigt i såsen så serverar jag såsen separat. Däremot så händer det att jag använder såsen vid uppvärmning eller varmhållning för att köttet inte ska bli torrt och då serverar jag allt på samma fat.

*hälsosamt lat*
  • Åke Vilse

Till vardags använder jag en liten rostfri 5dl tillbringare med pip och handtag.
    Den är smidig att både hälla upp i och ur samt att den går att köra i diskmaskinen!

Svar på tråden Har du sås i en tillbringare/såssnipa?