• Cissela

Hjälp mej, vad är induktion?

Hjälper min största tjej med sitt fysikprov. Vi är på sluttampen nu och klockan börjar ju bli mkt. Då hakade vi upp oss på induktion. Ingen av oss fattar ordentligt vad det är. Någon som kan förklara det lättbegripligt. Min tjej låg sjuk i influensa när de gick igenom det.

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp mej, vad är induktion?
  • Cissela

Jaaaa, snälla. Vet inte om vi är korkade eller bara trötta.... eller att min dotters bok är helt värdelös. Vi fattar inget aif...

• Cissela

Och min man är superduktig på allt elektriskt, men han sover.... och ska upp fem... så dumt *ler*

• Cissela

Tammy p: Tack iaf.

Fixarfrasse: Det lät så enkelt nu. Var det bara så!? Min tjej går i åttan och kom idag tillbaka efter påsklov (hade influensa veckan innan) och får då veta att de ska ha prov imorgon på ett par kapitel. Det här sista om induktion hade hon inte ens varit med på genomgången om.

Tack för hjälpen! Gult värt!

• Cissela

Jo det ska de nog, bara det att vi precis nu fattat hur det fungerar. Känns lite övermäktigt att fatta hur man räknar också

• Cissela

Snälla förklara en gång till... nu blev jag helt förvirrad. Eller är det så här?

• Cissela

Ju mer spolen eller dynamon snurrar ju högre spänning (mer ljus? Är det det som är induktionsprincipen?

• Cissela

*ler* tack ska kolla där också. Tänk så mkt man glömt sedan man själv gick i skolan...

• Cissela

Nu har jag fattat tror jag...

Induktion betyder alltså att magneter i rörelse kan ge elektrisk ström!!!

• Cissela

*ler* Nu får du sova och jag ska skriva ut det till Jennifer så hon kan plugga på håltimmen innan provet. Hon hann somna nu. Än en gång, stort tack!

Svar på tråden Hjälp mej, vad är induktion?