• Spixie

Inget kräkmedel i sprit!!!

Läste i systembolagets tidning "Bolaget" att spriten i Sverige INTE innehåller något kräkmedel, att om det skulle göra det vore att förgifta oss. De påstod att det är en myt!!!!
    Ville bara skriva det!!!

• Svar på tråden Inget kräkmedel i sprit!!!
  • Åsa

Tror den står med i "Råttan i pizzan" eller någon av de där böckerna om vandringssägner. En annan är den om små plastkulor i margarinet

• JosefinU

Jag är som är kemist undrar: nån som vet exakt vad det där kräkmedlet skulle bestå av? *vetgirig*

• amathea

Så här har jag fått höra:

systembolaget gick ut med informationen för en himlans massa år, att de fanns kräkmedel i deras sprit, och att hembränt var livsfarligt eftersom den saknade detta kräkmedel.

Bakslag för systembolagets håll kanske?? *skratt*

• HelenaMaria

Ja, de ville väl självklart inte att folk skulle dricka hembränt så de ljög för att få folk att inte dricka hemkört. De flesta vet väl dessutom att man kan spy av hembränt. Kräkmedlet i vin, sprit och andra starka drycker heter alkohol som jag verkligen hoppas att de flesta förstår.

• snobben

Appropå myter-....det här med snus då. finns det verkligen små småglasbitar i snus???? Ehhh???

• JosefinU

Hi hi, det har jag aldrig hört.

• Trynträ

Om det vore kräkmedel i spriten så borde man ju kräkas direkt. För hur ska den känna av hur mycket man dricker annars. Ska kräkmedlet liksom aktiveras efter si och så många cl då. Hehe..

• pillalilla

Vet ej hur det är i Sverige, men i Finland innehåller den 80-%:iga apoteksspriten kräkmedel. Används inom vården som desinfektionsmedel.

• amathea

snobben:

enligt Tillverkarna av göteborgs rapé ska de va så iaf....
    va på studiebesök nere i tillverkningen i göteborg, och det tycks va så.
    För att tobaken ska gå lättare in i blodet.

• snobben

amathea! Tack för den infon, då var det rätt som jag hört!!!

• fröken

Inget kräkmedel, var bara nåt de skrämdes med för. fast så vitt jag vet går det alldeles utmärkt att kräkas ändå, trots att man inte kan skylla på kräkmedel..

• Themis

Herregud så dumt...

Systembolagets torra dementi av denna supermyt på nätet meddelar dessutom att det vore olagligt enligt livsmedelslagen att tillsätta kräkmedel i spriten..

Så var kommer myten ifrån?

Möjligen har någon från början virrat ihop det med att teknisk sprit
    (T-Röd, T-Gul m fl) har tillsats av "äcklig smak" för att inte fresta alkoholister. Det gäller även sprit som används som köldbärare i pumpsystem, sprit som biobränsle osv.

Om man inte gjorde tillsatsen skulle den vara lika dyr som all annan sprit pga alkoholskatten. Sprit med sådan tillsats kallas denaturerad sprit.

Teknisk sprit tillverkas av företaget Kemetyl och ett tag ägdes det också av Vin & Sprit, kanske är det det som har startat myten. Enligt obekräftad men till synes välinformerad källa är Kemetyls tillsatser i denaturerad sprit som följer:

"De ämnen som gör att spriten smakar så illa är hos Kemetyl följande:
    (Angiven mängd per kg sprit)

Etylacetat 30-50g
    Metyletylketon 20-40g
    Dietylftalat 20g
    Butylacetat 50g
    Butanol 40g
    Bitrex (denatoniumbenzoat) 0,02-0,06g
    Toluen 1-20g
    Isopropanol 10-50g
    Oktan 20g
    Menthol 15g

Ämnena används både ensamma och i kombination beroende på
    tillverkningstillfället. Ett begränsande kriterium för tillsatsämnena
    är att man försöker undvika ämnen som gör spriten toxisk. Om du skulle
    dö av metanolförgiftning så känner tydligen Kemetyl ett visst ansvar.
    Något direkt kräkmedel har aldrig funnits vad jag vet."

Bimsans kommentar: Nä, och det lär heller inte behövas med tanke på de tillsatta kemikalierna-alla utom vana och garvade alkisar kommer säkerligen att spy av dem...
    --
    Ska tilläggas att några av tillsatserna ovan även finns i mer komplexa spritsorter. T ex får man faktiskt värre baksmälla av bl a whisky, eftersom den helt naturligt innehåller små mängder butanol.

Svar på tråden Inget kräkmedel i sprit!!!