• No 1

Niferex eller Hemofer??!!

Alltså...jag dör av dessa satans Niferexen!!!
    Min mage rasar fullständigt o jag håller på att få sår i baken pga allt Sk****de!!!!
    De andra gångerna jag har vart gravid så har jag fått hemofer o jag minns inte att dom ställde till såna problem?!
    Funderar allvarligt på att byta...
    För det kan väl inte vara nån större skillnad på järnet eller???

Mamma till 3 töser, gravid i v 27 med nr 4..en kille??
  • Svar på tråden Niferex eller Hemofer??!!
  • No 1

Äntligen! Träffade mi bm o hon sa att det va ok att byta till hemofer Magen har börjat stabilisera sig nu, känner mig som en ny människa!! *S*

Mamma till 3 töser, gravid i v 28 med nr 4..en kille??
  • MelkersonsMamma

Nu vet jag! Hemofer plus funkar jättebra.

Mitt järnvärde hade gått ner och jag rekommenderades järntillskott. Hittade inte Niferex i apotekshyllan och valde därför Hemofer plus istället.

Nu några veckor senare har mitt järnvärde gått upp så bra så att jag blev rekommenderad att dra ner på dosen!

Å magen mår toppen - fast jag har väl tänkt på att äta lite mer fibrer än vanligt.

• Flaxa1

Jag blir jätteförstoppad av Hemofer. Det blödde när det skulle ut. INTE KUL.

Tog dem i början av graviditeten, men sen behövde jag inte ta nåt järntillskott alls under flera månader. Nu på slutet har HB sjunkit igen och jag började lite med Niferex eftersom värdet inte ökade trots att jag tog maxdosen av Hemofer (det ÄR mindre järn i Hemofer). Blev jätteslös, som att skita sand! Och blödde som en gris...

Nu försöker jag att blanda. Bäst resultat får jag om jag tar två Hemofer två gånger i rad och sedan tar en Niferex den tredje dagen. Det så att säga balanserar upp sig bättre då. BM rekommenderade två Hemofer varannan dag och så en Niferex varannan dag, men det räckte inte för att magen skulle bli bra.

• lyckliga snäckan

Jag har ätit Hemofer och det är ju bara 9mg järn i dem.Är så trött så¨trött..somnar innan kl 9 på kvällen och är helt slut. Nu sa min bm att jag skulle ha Niferex för det är 100 mg i dem. Hoppas att jag ska bli piggare ; )Men visst,..magen är ju i uppror. Äter alltid torkad frukt i samband med Niferex intaget. kanske hjälper det lite i alla fall.

• ClaraBella

Jag åt Hemofer plus en vecka, men hade så ont i magen att jag var tvungen att sluta. Nu dricker jag något som heter Blutsaft som jag har hört ska vara bra, känner inga problem med magen alls!

• kattfoten

Testade Niferex och blev jättedålig. Blutsaft är bra - men hjälper knappast inte om man har riktigt dåligt värde. Blusaft innehåller 20 mg järn och 1 tablett niferex innehåller 100 mg järn.

Jag ska få dropp med järn eftersom jag inte tålde tabletterna.

• Det blåa huset

Jag tar flytande järn. Ferronol, det funkar jättebra till skillnad mot Niferex som gjorde min mage till en cementklump. Glad Finns hos hälsokost.

Rossan, nu snyggare än nånsin... ♥ BF 7/6 *längtar*
  • MelkersonsMamma

Ser på min förpackning av Hemofer Plus att en dos(3 tabletter) ger 27mg Järn och 400mikrogram folsyra
    betydligt mindre än Niferex 100mg!)

Hemofer innehåller Hemjärn = hemoglobinbundet järn. Tydligen ska det tas upp lättare av kroppen

Det hjälper till om man tar C-vitamin (apelsinjuice tex) samtidigt men stjälper om man äter mejeriprodukter.

Undrar hur högt mitt HB värde hade nått med Niferex??? Jag fick order om att dra ner min dos (åt 4 hemofer om dagen, men slarvade ibland)

• jub jub

Mitt Hb har stigit med hjälp av blutsaft, från under 80 upp till 92 på en och en halv vecka. jag tar bara 3ggr per dag istället. kan inte ta järntabletter pga min mage och kroppen vägrar ta upp det eftersom att jag äter losec... Så jag skulle nog säga att blutsaft funkar ok, iaf för mej

• jub jub

..fast det är ju helt obegripbart vidrigt!

Svar på tråden Niferex eller Hemofer??!!