• Lilja85

Hur lånt efter äl stiger eran temp?

Nu ska jag vara jobbig igen, känns inte som att jag gör annat än att fråga och fråga er kloka människor

Ni som tempar och även tar äl test.
    Hur långt efter äl stegring stiger eran temp?

• Svar på tråden Hur lånt efter äl stiger eran temp?
  • Lilja85

puffar
    ingen som vill svara?

• emm smile

Jag undrar det åxå. Är 95% säker på att jag hade ägglossning igår. Igår kväll visade min temp på 35.5 och i morse på 36.7. Har annars en morgontemp på 36.5. Men nu när jag skulle tempa för skojs skull visade den på 36.0. Kan tempen verkligen åka bergochdalbana så här. Jag vet att det bara är morgontempen man ska mäta men ändå. Tar det flera dagar för tempen att höjas efter en ägglossning?

Sorry Lilja 85 att jag lånade din tråd..*ler*

• Lilja85

Min temp har fortfarande inte höjts
    Trodde att det var så att ägget släpper 24-48 timmar efter att man fått stegring..om jag fick stegring den 18 borde inte tempen stigit än då?

Jo jag har också hört att man ska tempa på morgonen och det gjorde jag men har även testat på skojjs skull under dagen de andra månaderna och då har tempen legat på över 37..hmm konstigt.

Kan det vara så att ägget inte släpper förens typ 3 dagar efter stegring eller kanske det är så att man inte ska lita fullt ut på tempning?

• emm smile

Men det kanske är så att tempen inte höjs så mycket. Jag har hört att man helst ska ha en termometer med fler decimaler. Då kanske man kan se det mer tydligt. Fast i morse hade jag 0.2 grader högre än jag brukar så det kanske var ägglossningen.. JAg ska nog lägga ner min tempning, jag blir bara så himla förvirrad.

Jag blev ofrivilligt gravid för två år sedan. (Tyvärr så kunde vi inte behålla det)Då hade jag oskyddat sex på dag 12 och jag blev gravid. Vad jag vet hade jag då samma cykel som jag har idag och den ligger på 32 dagar. Alltså ska min ägglossning komma på dag 18. Att jag blev gravid då är en gåta. Så kroppen kan verkligen konsten att spela ett spratt.

• Lilja85

hihi ja där ser man. Har ni svårt att bli grabvida nu eller är det erat första försök nu?

Jag har en termometer med flera decimal, men det konstiga är att varje månad ca 2-3 dagar efter ä, stigning så har tempen höjts så att den ligger lite över 37.
    Men precis föra det så höjs den kanske 0.2-0.3 grader.

Men nu ingenting alls..snarare det att jag har längre kroppstemperatur än vad jag brukar ha :p

Konstigt..

• emm smile

Detta är vårt första riktiga försök. Jag slutade med p-piller 26 februari. Fick min riktiga mens den 1 april. Exakt en cykel på 32 dagar som jag hade innan p-pillerätandet. Så jag har ingen aning om jag kommer att ha svårt att bli gravid eller om det kommer ske på första försöket. Jag hoppas att det smäller till nu för jag vill verkligen ha en liten kotte.*ler*

• Lilja85

Nu är min temp ännu lägre..vad är det som händer?

• emm smile

Jag är med om samma sak. På kvällen när jag tempar ligger den på 35.5. Det är ju väldigt lågt. Imorse låg den på 36.6. I vanliga fall ligger den runt 36.5. Alltså jag blir tokig på denna kropp. Har du tagit ägglossningstest och fått stegring kanske man inte ska titta så mycket på tempen.. Men man blir ju fundersam när den inte stiger. Vi kanske är gravida...*ler* Det kanske är detta som är symptomet.

• EJL

hej tjejer...som jag har fattat det så stiger tempen ca 1-2-3 dygn efter äl. för att sedan fortsätta att stiga. min temp brukar "vandra" från ca 37,1 till 37,7-37,8 strax före BIM.
    den kan alltså gå upp bara tå decimaler i bröjan.

Sen ska tempen sjunka ca en till två dagar före bim. Men den här gången sjönk inte min temp förren dag 12. alltså nån dag före äl bara....
    men jag är glad att den sjönk tillslut så att jag kan fortsätta tempa och få det bekräftat att man ska få äl....

Min stora fråga är nu...hur många dagar innan äl öppnar sig tappen??Nån av er som vet??

• Korpan

VARFÖR tempar ni på kvällen tjejjer? det finns ju ingen vits med det!!
    Den basala kroppstemperaturen går endast att mäta när man just har vaknat, innan man klivit ur sängen!
    Tempar du på kvällen så beror resultatet på vilken mat du ätit under dagen, hur varmt det är, hur mycket du rört på dig och miljoner andra anledningar. och du kan INTE få reda på din basal-temp.

För att svara på frågan så går min temp upp dagen efter äl.

• emm smile

Jaha. Då kanske den har stigit lite. Jag hade förut en temp på 36.5 och i förrgår hade jag 36.7 och i morse 36.6. En liten höjning men jag tror att min ägglossning var i onsdags eller i går så den höjer sig nog mer kan jag hoppas. Idag har jag iallafall inte ont i äggstockarna eller någon konstig seg flytning. Vi får väl se vad som händer.

• Lilja85

Korpan: jag tempar på morgonen, men för skojjs skull har jag även tempat på dagen.

Men saken är den att min temp är lägre på morgonen än den är på dagen, tempen på morgonen denna månad har även legat under min normal temp (36.2, har i vanliga fall 36.6)

Hur kan det komma sig ?

Fick ett JÄTTE starkt teststreck som var mycket starkare än kontrollstrecket den 18:e denna månad..borde inte tempen ha stigit då?
    Imorse var den tom lägre, låg på 36.2 då..jag menar det är ju 3 dagar sedan jag fick äl stegring..!

• Lilja85

kan även tillägga att jag har mått väldigt illa nu i 2 dagar oh haft JÄTTE mycket flytningar.

• EJL

den behöver inte ha stigit än då man kan få stegring 48 timmar innan...plu äl i ett dygn det blir 24 timmar till, alltså 72, plus att det kan ta ca två dygn till iaf ett dygn till...alltså totalt 4-5 dagar efter stegring...då borde den stiga imorgon eller i övermorgon....

• Lilja85

EJL : okeej..tack för ditt svar.
    Bara vänta och se då..och mysa på en massor förstås

Svar på tråden Hur lånt efter äl stiger eran temp?