• CarinaB

VUL vecka 8 - fostret för litet enligt BM. Någon annan?

Hej, gjorde VUL idag i vecka 8 (7+5 enligt FL, 8+1 enligt BM) och fick veta att fostret var mycket mindre än normalt. En mätning visade 10 mm och en annan 12 men det tydde på minst en vecka efter normal utveckling.
    Någon annan som haft liknande? Oroar mig så för att något är fel... Vilket BM bekräftade att det kan vara men oxå bara en liten bebis som är seg i starten
    Får nytt VUL om 2 veckor för att kolla läget igen.

Tack på förhand för era svar!
    Kram

• Svar på tråden VUL vecka 8 - fostret för litet enligt BM. Någon annan?
  • jess 2

Jag var på vul i v 8 o då mätte min bebis 2,2cm, men du behöver nog inte oroa dig allt e säkert normalt.
    När jag var på ul i v.18 så var min bebis 14,6cm o de flesta jag frågat då hade mätt sina bebisar o då var det 16-17 cm så de växer ju helt olika.
    Lycka till .

• CarinaB

Hörde dock på en annan tråd att alla foster skulle vara lika stora i början. Antar att det inte stämmer...

Någon annan som haft väldigt litet mått i början?

• jess 2

E inte det när man e i v18 som de ska vara lika stora???? eller har jag fel????

• Rapunzella

När jag gjorde mitt första VUL i v. 7+6 så var bebisen mellan 10,4-11,2 mm (beroende på mätning) och det var ingen som sa något om att det skulle ha varit för lite. Nu är hon dryga 60 cm, så jag hoppas att det ordnar sig för dig också!

Har också läst flera trådar på FL där måtten ligger ungefär samma, så jag tror att det är ett rätt normalt mått.

Lycka till!

• MansonDust

Är fram till v 18 de växer i samma takt säjs de. Men det kanske inte betyder i längd bara utan lårben och huvud.

• Morrizz

Kanske graviditeten bara inte är så långt gången enligt de uträkningarna som man gjort innan? Man har ju hört om "fram/tillbaka" flyttninger av BF vid rutin UL, så varför inte samma sak vid ett tidigt VUL?

• Vide

Det verkar tyvärr vara olika från läkare till läkare hur stora de säger att fostren ska vara i olika veckor.

Vi gjorde första VUL för två veckor sedan när jag trodde jag var i v 7+1 (enl FL). Fostret var då bara 6+2 (3 mm). Vi fick då veta att antagligen var det något som var fel eftersom gulesäcken också var svullen vilket är en indikation på MF.
    En vecka senare hade det växt till v 6+6 (7 mm enl vår läkare)vilket var för lite. Vid veckans VUL hade det växt "normalt" för en vecka och är nu 15 mm och gulesäcken ser normal ut igen. Men det är svårt att slappna av, klart man är jätteorolig att det är något som är fel ändå, det skiljer nu 10 dagar mot min beräkning. Vi ska på VUL om en vecka igen och hoppas verkligen att det fortsätter växa i normal takt!

Om ert foster är 10-12 mm borde det alltså var minst 7 + några dagar (enl vår läkares beräkning) och man vet ju inte när ägget fäste, kan ju ha varit några dagar efter ÄL så jag tycker inte alls det låter som om fostret är för litet. Vår läkare sa att det är lätt att mäta fel i början när de är så små och 1 mm hit eller dit gör stor skillnad. Håller tummarna för att allt är som det ska!

• CarinaB

Eftersom det är en IVF behandling har de ju ganska bra koll på hur långt gången man är.
    Så tacksam för era svar!

• Tricia

Det är svårt att mäta helt korrekt när de är så här små.. om fostret kutar lite extra med ryggen kan man missa ett par mm hit eller dit så jag tror inte du behöver oroa dig...

Svar på tråden VUL vecka 8 - fostret för litet enligt BM. Någon annan?