• CarinaB

VUL vecka 8 - fostret för litet enligt BM. Någon annan?

Hej, gjorde VUL idag i vecka 8 (7+5 enligt FL, 8+1 enligt BM) och fick veta att fostret var mycket mindre än normalt. En mätning visade 10 mm och en annan 12 men det tydde på minst en vecka efter normal utveckling.
    Någon annan som haft liknande? Oroar mig så för att något är fel... Vilket BM bekräftade att det kan vara men oxå bara en liten bebis som är seg i starten
    Får nytt VUL om 2 veckor för att kolla läget igen.

Tack på förhand för era svar!
    Kram

• Svar på tråden VUL vecka 8 - fostret för litet enligt BM. Någon annan?
  • sagogryn

I mitt VUL i vecka 7-8 kunde dom inte säkert säga att allt var bra, svårt att se hjärtaktivitet och storlek. Men redan en vecka efteråt såg allting bra ut. Egentligen borde man inte göra VUL förrän efter vecka 10, tidigare skapar mest oro.

Håller tummarna för dig!

• Bibbif

När jag var på mitt första VUL så var det också för litet i förhållande till vecka. Sen när jag var 2 veckor senare var det bara någon dag för litet och när jag var tredje gången i v. 12 och dom inte längre mäter hela kroppen utan huvudet så stämde det sånär på en dag. kan ju vara så att den har kort kropp o långa ben tex, benen mäter dom ju inte. Dessutom så att ligger fostret lite snett elelr så och man mäter en ynka liten halv mm fel så gör det många dagar när det är så litet. Kan ju också vara så att du har ÄL någon dag senare i cykeln än vad man normalt har.

• Jenka1

När jag gjorde vul i v 7+0 såg inte BM ens något foster utan bara en gulsäck. I v 8+4 var fostret 19 mm och i v 13 såg allt normalt ut enligt läkaren.

Lycka till med bennen i magen!!

• stina 76

tror man förvirras av att läkarna ibland mäter huvud-fot ibland huvud-rumpa. När jag var på vul 7+5 var fostret 9 mm huvud-rumpa vilket var helt normal storlek.

• Marmite

Min vaninna gjorde lakarbesok i vecka 7 och da sade lakaren att fostret var 8 mm och de matte hjartaktiviteten.

• Que Sera Sera

Gjorde vul i 8+2 och matningen blev 1.96 cm = v.8+4 enl. utrakningen.
    Hur dom matte kan ni se i mitt galleri under starka bilder.
    Vet inte om det hjalper men... Haller tummarna for att allt kommer ga vagen iaf! =)

• himla

Var på vul i v. 7+1 - Polarn var då ca 8mm... jag trodde jag var i vecka 8+? då... enl fl å bm...
    Var på UL nu å då var Polarn så stor som h*n skulle för v. 16+3 å fick samma bf datum som av vul läkaren...
    Blev flyttad från 21/9 till 30/9... så försök att ta det lugnt å vänta några veckor tills man ser mera...

Har både vul å ul bild i mitt bildgalleri !

Lycka till....

• Fru Indosaurie

Jag gjorde vul i 7+2, då var lilla flickan 10,9 -11,3 mm lång. Alltså det varierade lite i mätningarna.
    på ul i v 18 och i v 24 var allting fortfarande normalt =)

• CarinaB

Början på vecka 11 nu och blubben är bara en dag eller två efter kurvan så nu är jag lugn igen!

• pemi

Skönt att allt såg bra ut nu! Ville bara tala om att vår bebis bara var 8 mm i v 7+3, och det menade läkaren var ok. Var på vul igen i v 13 och då var den normalstor och sprattlade för fullt där inne. Har också gjort ivf.

pemi

• linhen

Jag vet inte om det har större betydelse tidigare i grav men båda mina graviditeter har NUPP (12+0) stämt med ÄL (som jag vet säkert) men på stora UL (18+0) har jag blivit flyttad tillbaka första gången 7 dagar och nu 5 dagar.

• linhen

Med det ville jag säga att det verkar som vissa barn behöver längre tid i magen....

• Aran

pemi

Vad konstigt.. När jag var på VUL nu för ett tag sedan så mätte den 8.6 mm och jag blev tillbaka flyttad till 6+4?? men du var 7 + alltså när din var 8 mm.. Har dom olika kurvor att gå efter eller hur räknar dom?? .

• tirre80

Min läkare sa tt det kunde variera från foster till foster, huvudsaken var att hjärtat slog och att det såg bra ut med fostersäcken mm. Man skulle inte hänga upp sig så mycket på tabeller som fanns. Det är bara vid UL i v 17-19 som alla barn är lika stora.. FL stämmer inte med det läkare och BM säger, tror de räknar på olika sätt.. Blev flyttat tillbaks en vecka hos läkaren då jag gjorde VUL i v 9 (8+5)..

Lycka till och grattis!!

• Ms Leia

Jag gjorde Vul i v 7+2 idag och den var 13 mm.

Din räkning är nog rätt, förmodligen tycker Bm den är för liten för hon kanske går efter senaste mens och det kanske inte stämmer?

*Ms Leia gravid v.8*
Svar på tråden VUL vecka 8 - fostret för litet enligt BM. Någon annan?