När kan man börja sätta bebisen i en sån där cykel stol bak på?
De ska vara så pass stora att de kan sitta stadigt själv.
Ca 1 år ska de vara.
De ska vara så pass stora att de kan sitta stadigt själv.
Ca 1 år ska de vara.
wellah
Cykla med barn i bärsele?
Jag har en bärsele och känner andra som också bär sina barn på dessa sätt. En del av dem cyklar med sina barn i bärsele på ryggen - är det lagligt? Eller måste barn färdas i barnstol på pakethållaren?
Svar:
Enligt lagen får man skjutsa ett barn på cykeln om den har 'lämpliga säten'. Att cykla med ett barn på ryggen kanske kan verka praktiskt om barnet är för litet för att kunna sitta själv i en cykelsits. Men om du skulle ramla omkull är risken att barnet skadar sig väldigt illa mycket stor. Barnet ramlar inte bara i backen, utan du riskerar även att klämma barnet med hela din tyngd. I en cykelsits sitter barnet fastspänt med bälte, och riskerar inte att flyga iväg. Dessutom skyddar cykelsitsens hårda skal i fallet.
Jag skulle därför rekommendera att du väntar med att cykla med ditt barn tills det är tillräckligt stort för att sitta i en cykelsits (vid ca 1 års ålder). Både du och barnet bör dessutom använda cykelhjälm.
Helt enligt NTF och jag håller med dom.
aneka
Mitt svar till wellah är från NTF,s hemsida, de rekomenderar från ca 1 års ålder.
aneka
Ursäkta!!!
9mån-1 år säger NTF och då måste barnet kunna sitta stadigt.
kidA
Jag känner en kille som satte sin 1 åring på en snöskoter, resultatet blev bruten rygg och lunginflamation, hon klarade sig inte...
Mamas tjej
Ja en ganska dum fråga Det är LAG på hjälm på ALLA under 15 år. Och sen är det ju en livförsäkring.
Ja stressa ner alla föräldrar, ni hinner nog åka MC, skoter och skidor sen.
wellah
Om du nu är uppvuxen med fiske och skoter så vet du väl reglerna och vilka storlekar som flytvästar finns i osv, eller fråga din failj, de vet väl. Eller?
joplin
Barnet satt mellan killen och hans tjej(som jag inte känner) och barnet klämdes mellan de två. Ja, de körde antagligen för fort och i terräng som var väldigt gropig.
Läkaren sa att hon ändå inte klarat sig, hon dog av lunginflamationen hon fått, det var -28 grader vid tillfället.
Jefa'
Barnet sitter inte löst i barnsitsen, därför kan de sitta från ca 9 mån. De ska sitta FASTSPÄNDA, precis som med bilbältet.
Jefa
Jo jag menade allvar.
Jefa
Vilka svängar är det då du talar om som barnet måste klara av? LIGGER du ner i kurvorna?
HD
Jovisst!! Det går jättebra. Tryck ner ungen i cykelkorgen, men var ska du ha handväskan?
I en sele på magen är kanon, om man ramlar så kommer hela din tyngd över barnet, det låter väl ok.
Jag hoppas du menade det du skrev som ett ironiskt inlägg, annars så ber jag om ursäkt.
camillimill
Jag är inte otrevlig eller sarkastisk. Men att tala om för folk att de är dumma som inte tror enbart på cykelhandlaren, är ju lite lågt.
bubbelmaja
Måste bara hålla med i ditt inlägg. Glasklart