• Curry 8

Operation pga. stort myom?

Hej !
    Jag har fått veta att jag inte kan ha en vanlig förlossning då jag har stort myom som täpper till nere i livmodern. Läkarna säger att det inte heller blir ett vanligt kejsarsnitt utan en operation som inte är helt enkel då myomen har en tendens att blöda väldigt. Det låter jätteläskigt, vet ni något så svara gärna...

• Svar på tråden Operation pga. stort myom?
  • Curry 8

Jag är nu i v. 21 men magen är lika stor som de som är i v. 34
    Jag har varit sjukskriven sedan v. 16 då myomen har velat blöda och jag har varit på fem ultraljud. Nu senast hade myomen (det är två st. som är ca 10 cm och sedan ett gäng mindre som gör att det är en enda stor propp nertill i livmodern) slutat växa och bäbisen ligger ovanpå och växer som den ska tack och lov.
    Läkarna har varit väldigt skeptiska om detta ska gå vägen och sagt att jag ska försöka bära bäbisen så länge jag kan och sedan blir det operation...
    Jag har också läst att de kan ta bort myomen vid kejsarsnitt men det lät inte så på läkarna utan som jag förstod brukar myomen krympa efter förlossningen så dom vill nog vänta om den krymper för de har även sagt att i värsta fall måste hela livmodern tas bort. Himla positivt va...

Svar på tråden Operation pga. stort myom?